Teorie zvukové tvorby 3
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
308TZT3 | zkouška | 2 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Úvodní soubor přednášek Teorie audiovize bude zaměřen na vymezení základních tektonických složek zvukové stopy audiovizuálního díla, diskutována bude jejich funkce, způsoby jejich tvorby a koncepce jejich realizace. Diskuse se bude dále zabývat základními modely postavení zvuku vůči obrazu, pojmy a problematikou diagetického, negatického zvuku i způsoby využití mluveného slova v audiovizuálním díle.
V druhé části úvodního souboru přednášek věnované Teorii audiovize se budeme zabývat strategiemi organizace a kontroly zvukového materiálu z hlediska jejich využití v různých fázích zvukové postprodukce. Ačkoli tyto procesy byly dlouho považovány za primárně technické nebo intuitivní procesy, dnes je zřejmé, že metody a strategie správy médií nebo organizace projektu v DAW mají neodmyslitelný vliv na plynulost pracovního postupu a zásadní dopad na výběr a organizaci zvukového materiálu nebo na kontrolu komplexních skupin zvukových složek a realizaci dramaturgického záměru, čímž zásadně přispívají k výsledné podobě a recepci audiovizuálního díla. Důležitým tématem v tomto kontextu bude diskuse věnovaná procesům střihu zvukového materiálu, toto téma bude probíráno z pohledu využití střihu jako korektivního, tvůrčího či restaurátorského procesu . Žhavým aspektem současné zvukové produkce jsou strategie přípravy díla (mix a mastering) pro streamovací platformy a tzv. „nekontrolovaná prostředí“. Závěrečná část naší diskuse bude věnována analýze současného stavu této problematiky z technického i estetického hlediska.
Audiovizuální teorie (1) : Zvuk v audiovizuálním díle
- Tvůrci zvukové složky audiovizuálního díla
- Druhy zvuku v audiovizuálním díle
- Způsoby mluveného slova v kinematografii
- Úloha pohybové a hlasové postprodukce
- Postavení zvuku ve vztahu k obrazu
- Správa médií, střih a mixáž
- Strategie a organizace zvukové postprodukce a zvukového designu
- Zvuková stopa v kontextu streamingu a nekontrolovaného prostředí
- Mixáž, mastering a distribuční úprava audiovizuálního díla
Výsledky učení
Předpoklady a další požadavky
Literatura
Povinná literatúra:
M.Filimowicz (ed.) (2019) Foundations in Sound Design for Linear Media (2019)
Murray, L,(2019) Sound Design Theory and Practice
Collins, K (2020) Studying Sound: A Theory and Practice of Sound Design
CH.COX, D. Warner (2017): Audio Culture: Readings in Modern Music (2017, 2nd edition )
Odporúčaná literatúra:
CH.COX, D. Warner (2017): Audio Culture: Readings in Modern Music (2017, 2nd edition ) N.Collins, J. D’Escrivan, The Cambridge Companion to Electronic Music (2017, 2nd edition) Truax. B (1983) - Acoustic Communication
Gabriel Paiuk (2013). Tactility, Traces and Codes: Reassessing timbre in electronic media. Organised Sound
Nyman, M. (2009) - Experimental Music
Kelly, C (2009) Cracked Media
Truax,B (200 Soundscape Composition as Global Music: Electroacoustic music as soundscape McHugh,S. (2016) How podcasting is changing the audio storytelling genre
Brandon LaBelle (2015) - Background Noise: Perspectives on Sound Art
Hodnoticí metody a kritéria
Rozvrh na zimní semestr 2023/2024:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Čt | 14:00–15:35 | Martin OŽVOLD | Seminárka KZT Lažanský palác |
přednášková par. 1 | ||
Čt | 15:40–17:15 | Martin OŽVOLD | Seminárka KZT Lažanský palác |
přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2023/2024:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Zvuková tvorba - bakalář_2020 (Povinné předměty)