Herní teorie 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
312HT2 | zkouška | 2 | 18 hodiny PŘEDNÁŠEK za celý semestr (45 minut), 6 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Jan BERNARD, Tereza FOUSEK KROBOVÁ, Jaroslav ŠVELCH
Obsah
Aktuální sylabus: https://1drv.ms/w/s!AunJGu7eVJmitMNcmF6KDAdVluIXXw?e=tNgp3H
Plán předmětu
Hostující přednáška: Dom Ford (Universität Bremen): War Heroism and Call of Duty – 2. 10.
Seminář Game Production Studies (FSV UK, Voršilská) – 6. 11.
BLOK A: Hráči a hráčky:
a) Demografie hráčů a hráčské komunity
Seminář k bloku A – diskuse nad povinnou četbou
BLOK B: Průmysl
a) Teorie kulturních průmyslů a ekonomické fungování herního průmyslu
b) Práce v herním průmyslu – etnografické a politicko-ekonomické perspektivy, pracovní podmínky
c) Monetizace počítačových her – hry jako produkty a služby, kontroverzní monetizační praktiky jako loot boxy
d) Participace hráčů a tvorba obsahu o hrách – fan art, modding, streaming, atd.
e) Herní žurnalistika – Jan Horčík (LEVEL)
Seminář k BLOKU B – diskuse nad povinnou četbou
BLOK C: Účinky
a) Nadměrné a problémové hraní, závislosti (host: Kateřina Lukavská)
b) Přednáška: účinky násilných obsahů ve hrách a jejich účinky
+ seminář k BLOKU C – diskuse nad povinnou četbou
Výsledky učení
Předmět studentům předá znalosti o společenských a kulturních kontextech her jako média na základě nejnovějších poznatků z humanitního a společenskovědního výzkumu digitálních a nedigitálních her. Má za cíl rozvinout v budoucích designérech porozumění jejich publiku, jakož i reflexi společenských a etických otázek spojených s jejich tvůrčí praxí. Zaměří se na recepci her uživateli, na kulturu hráčských komunit, účinky her na společnost a jedince a poskytne akademický vhled do praxe herního průmyslu a herního marketingu. Poznatky z tohoto předmětu jsou také nutnou přípravou pro diplomovou práci. Sekundárním cílem je to, aby studenti byli schopni artikulovaně a poučeně hovořit o společenských dopadech her ve veřejných vystoupeních, v popularizační činnosti nebo grantových žádostech.
Předpoklady a další požadavky
Absolvování kurzu 312HT1 - Herní teorie 1
Literatura
Doporučená literatura:
●ABOUJAOUDE, Elias; STARCEVIC, Vladan (ed.). Mental health in the digital age: grave dangers, great promise. Oxford University Press, 2015. ISBN 978-0-19-938018-3.
●BARTLE, Richard A. MMOs from the inside out: the history, design, fun, and art of massively-multiplayer online role-playing games. B.m.: Apress, 2016. ISBN 978-1-4842-1723-8.
●CSÍKSZENTMIHÁLYI, Mihály. Flow: The Psychology of Optimal Experience. New York: Harper Perennial, 2008. ISBN 978-0-06-133920-2.
●GARDA, Maria B. a Paweł GRABARCZYK. Is Every Indie Game Independent? Towards the Concept of Independent Game. Game Studies [online]. 2016, 16(1). ISSN 1604-7982. Dostupné z: http://gamestudies.org/1601/articles/gardagrabarczyk
●KALLIO, Kirsi Pauliina, Frans MÄYRÄ a Kirsikka KAIPAINEN. At Least Nine Ways to Play: Approaching Gamer Mentalities. Games and Culture [online]. 2011, 6(4), 327–353. ISSN 1555-4120, 1555-4139. Dostupné z: doi:10.1177/1555412010391089
●KERR, Aphra. Global Games: Production, Circulation and Policy in the Networked Era. London: Taylor & Francis, 2017. ISBN 978-1-135-11451-0.
●KOWERT, Rachel a Thorsten QUANDT, ed. The video game debate: unravelling the physical, social, and psychological effects of digital games. New York: Routledge, 2016. ISBN 978-1-138-83160-5.
●KROBOVÁ, Tereza, Ondřej MORAVEC a Jaroslav ŠVELCH. Dressing Commander Shepard in pink: Queer playing in a heteronormative game culture. Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace [online]. 2015, 9(3) [vid. 2015-10-26]. ISSN 18027962. Dostupné z: doi:10.5817/CP2015-3-3
●SICART, Miguel. The Ethics of Computer Games. Cambridge, MA: MIT Press, 2009. ISBN 9780262255134.
Dále budou jako příklady zadány aktuální hry spojené s dílčími tématy.
Hodnoticí metody a kritéria
Zakončení: ústní zkouška
Průběžné úkoly: četba, účast na semináři, hraní zadaných her a příspěvky na skupinový blog
Poznámka
Výuka 2h/týd
Rozvrh na zimní semestr 2023/2024:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 15:40–17:15 | Učebna HD-1 Klimentská ulice |
přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2023/2024:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scenáristika a dramaturgie - Bc (Volitelné předměty)
- Scenáristika a dramaturgie - Mg (Volitelné předměty)
- Režie - bakalář_2021 (Volitelné předměty)
- Filmová režie - magistr (Volitelné předměty)
- Dokumentární tvorba - bakalář_2020 (Volitelné předměty)
- Dokumentární tvorba - magistr_2022 (Volitelné předměty)
- Kamera - bakalář_2021 (Volitelné předměty)
- Kamera - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Produkce - Bakalářské studium - 2023 (Volitelné předměty)
- Produkce - Magisterské studium - 2023 (Volitelné předměty)
- Střihová skladba - bakalář_2021 (Volitelné předměty)
- Střihová skladba - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Fotografie CZ - bakalář_2022 (Volitelné předměty)
- Fotografie CZ - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Konzervování a restaurování fotografie - bakalář 2023 (Volitelné předměty)
- Zvuková tvorba - bakalář_2020 (Volitelné předměty)
- Zvuková tvorba - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Animovaná tvorba - bakalář_2020 (Volitelné předměty)
- Animovaná tvorba - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Herní design - magistr (Povinné předměty, Volitelné předměty)
- Audiovizuální studia - bakalář_2020 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Audiovizuální studia - magistr_2021 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Výzkum a teorie audiovize 2021 (Volitelné předměty)
- Výzkum a teorie audiovize 2023 (Volitelné předměty)