Teorie interaktivních médií
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
312TIM | zápočet | 2 | 18 hodiny PŘEDNÁŠEK za celý semestr (45 minut), 6 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
1.Úvod, interaktivita a současná společnost
2.Historie interaktivity, interface (rozhraní)
3.Vztah interaktivity a nových médií
4.Hypertext a Internet
5.Platformy, sociální média a technokracie
6.Posthumanita – autonomní systémy a umělá inteligence
7.Diskusní seminář I.
8.Moc, politika, interakce – kritická teorie interaktivních médií
9.Etika a technologie
10.Narativita a interaktivní média
11.Utopie, dystopie a budoucnost
12.Diskusní seminář II.
Výsledky učení
Cílem předmětu je předat studentům znalosti z různých oblastí současné teorie (software studies, media studies, teorie umění, filozofie, kritická teorie, artistic research) vážící se k interaktivním médiím a počítačovým hrám. Předmět formou přednášek založených na četbě aktuální literatury poskytuje přehled o základních problémech souvisejících s interaktivitou, vzestupem digitálních technologií a jejich provázanosti s každodenním životem. Názory a myšlenky akademiků jsou konfrontovány s praxí v podobě uměleckých děl, internetových projektů či využití interaktivních technologií v žurnalistice, aktivismu a jiných společenských oblastech. Jednotlivé přednášky doplňují studenti svými referáty, ve kterých reflektují texty zadané k četbě a vzájemnou diskusí. Součástí předmětů jsou dva diskusní semináře, ke kterým si každý student na základě předcházejících přednášek připraví diskusní příspěvek na jedno z probíraných témat.
Předpoklady a další požadavky
-
Literatura
Doporučená literatura:
•ANDERSEN, Christian Ulrik a Søren POLD. The metainterface: the art of platforms, cities, and clouds. Cambridge, Massachusetts ; London, England: The MIT Press, 2018. ISBN 978-0-262-03794-5.
•BERARDI, Franco. Are you working too much? Post-Fordism, precarity, and the labor of art. Berlin: Sternberg, 2011. E-flux journal, 4. ISBN 978-1-934105-31-3.
•BRATTON, Benjamin H. The stack: on software and sovereignty. Cambridge, Massachusetts: MIT Press, 2015. Software studies. ISBN 978-0-262-02957-5.
•BRIDLE, James. New dark age: technology, knowledge and the end of the future. London ; Brooklyn, NY: Verso, 2018. ISBN 978-1-78663-547-1.
•HARRELL, D. Fox. Phantasmal media: an approach to imagination, computation, and expression. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press, 2013. ISBN 978-0-262-01933-0.
•HESTER, Helen. Xenofeminism. Cambridge, UK ; Medford, MA: Polity Press, 2018. Theory redux. ISBN 978-1-5095-2062-6.
•LANDOW, George P. a George P. LANDOW. Hypertext 3.0: critical theory and new media in an Era of Globalization. 3rd ed. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 2006. Parallax. ISBN 978-0-8018-8256-2.
•MANOVICH, Lev. The Language of New Media. Cambridge, MA: MIT Press, 2001. ISBN 978-0-262-63255-3.
•MONTEIRO, Stephen. The fabric of interface: mobile media, design, and gender. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press, 2017. ISBN 978-0-262-03700-6.
•MURRAY, Janet. Hamlet on the Holodeck: the Future of Narrative in Cyberspace. Cambridge, Mass.: MIT Press, 1998. ISBN 978-84-493-0765-2.
•11.
•PETTMAN, Dominic. Infinite distraction: paying attention to social media. Malden, MA: Polity, 2016. ISBN 978-1-5095-0226-4.
•SNODGRASS, Eric, Susan KOZEL, REIMER a Wendy HUI KYONG CHUN. Executions Power and Expression in Networked and Computational Media. Malmo: Malmö University, 2017. ISBN 978-91-7104-507-2.
•STALDER, Felix. The digital condition. Cambridge, UK ; Medford, MA: Polity Press, 2018. ISBN 978-1-5095-1959-0.
•TAVANI, Herman T. Ethics and technology: controversies, questions, and strategies for ethical computing [online]. 2016 [vid. 2019-10-07]. ISBN 978-1-119-18659-5. Dostupné z: http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&scope=site&db=nlebk&db=nlabk&AN=1639267
Hodnoticí metody a kritéria
Zápočet je udělován za docházku (min. 75%) a aktivní účast na přednáškách, vypracování a odprezentování referátu na základě zadaného textu a vypracování příspěvků do diskusních seminářů.
Poznámka
Výuka 2h/týd
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
Rozvrh na zimní semestr 2023/2024:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
St | 15:40–17:15 | Andrej SÝKORA | Učebna HD-1 Klimentská ulice |
přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2023/2024:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Herní design - magistr (Povinně volitelné předměty)