Avantgardní a experimentální film 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
373FAE2 | zkouška | 3 | 4 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 33 až 48 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Kurz se na pokročilé úrovni věnuje filmové avantgardě a různým směrům jiného filmu ve druhé polovině 20. století. V jeho průběhu budou diskutovány konkrétní tvůrčí strategie, instituce, trvůrci a díla s ohledem na intermedialitu praxe mezi filmem, hudbou, výtvarným uměním a novými médii. Kurz je založen především na samostatné práci a vlastním výzkumu studentů a studentek, je vhodný i jako podpůrný předmět pro diplomovou práci se souvisejícím tématem.
V průběhu semestru se kurz zaměří na následující témata:
Mediální specificita kinematografie, film jako výtvarný materiál.
Rekonfigurace moderny – způsoby jakými poválečné umění přetváří dědictví avantgardy.
Specifika východoevropské audiovizuálnmí kultury v sedmdesátých a osmdesátých letech.
Archivní obrat – role archivu a nalezeného materiálu v devadesátých a nultých letech.
Studenti a studentky na vybrané téma připraví, prezentují a budou diskutovat během semestru krátkou studii. K tomu bude k dispozici odborná literatura a rozsáhlá videoknihovna, z níž mohou sestavit doprovodnou projekci na některou z hodin.
Kurz je povinný pro magisterský stupeň oboru audiovizuální studia, svou obtížností je přístupný všem absolventům předmětu Avantgardní a experimentální film 1 ze všech oborů FAMU.
Výsledky učení
Získání pokročilého přehledu ve zvolené oblasti experimentálního filmu. Schopnost kriticky formulovat výzkumné téma a schopnost využití adekvátních výzkumných postupů. Prezentační dovednosti.
Předpoklady a další požadavky
Posluchači a posluchačky během semestru připraví samostatnou studii na předem vybrané téma z oblastí experimentálního filmu a budou jí prezentovat na přednášce o délce 90 min. (včetně filmových ukázek) s následnou diskuzí.
Literatura
<ul align=left><li>Mulvey, Laura, and Sue Clayton. Other Cinemas: Politics, Culture and Experimental Film in the 1970s. Bloomsbury Publishing Plc, 2021.
<li>Sonja Simonyi. „Artists as Amateurs: Intersections of Nonprofessional Film Production and Neo-Avant-Garde Experimentation at the Balázs Béla Stúdió in the Early 1970s.“ Film History 30, no. 1 (2018): 114.
<li>Howes, Seth. Moving images on the margins: Experimental film in late socialist East Germany, 2019
<li>Poláková. S. Mazanec, M. (eds.). Mapování pohyblivého obrazu. Média, aktéři a místa v českém prostředí. NFA, 2023.
<li>Clark, George. Arnold, Brehm, Deutsch and Tscherkassky: Four Contemporary Austrian Avant-garde Filmmakers. In. Senses of Cinema, 2003. Dostupné on-line na <https://www.sensesofcinema.com/2003/peter-tscherkassky-the-austrian-avant-garde/4_austrian_avant_garde/>, navštíveno 10. 4. 2023.
<li>Curtis, David. Experimental cinema. New York: Universe Books; First American Edition edition, 1971. 168 s.
<li>Hagener, Malte. „Acknowledgements.“ In Moving Forward, Looking Back, 7–10. Amsterdam University Press, 2007.
<li>Sitney, P. Adams. Visionary film: The American avant-garde. New York: Oxford University Press, 1973.
<li>Catanese, R. (ed.): Futurist Cinema. Studies on Italian Avant-garde Film. Amsterdam University Press, 2017
<li>Greenberg, Clement. „Modernistická malba“, in Tomáš Pospiszyl (ed.), Před obrazem. Antologie americké výtvarné teorie a kritiky, Praha: OSVU 1998, s. 35–47.
<li>MacKenzie, Scott. Film Manifestos and Global Cinema Cultures: A Critical Anthology. University of California Press, 2014.
<li>Callahan, Sara. Art + Archive: Understanding the archival turn in contemporary art. Manchester University Press, 2022.
<li>Enwezor, Owui. Archive Fever. Uses of the Document in Contemporary Art. Steidl, 2007. Dostupné on-line na <https://monoskop.org/images/c/cf/Enwezor_Okwui_Archive_Fever_Uses_of_the_Document_in_Contemporary_Photography_2008.pdf>, navštíveno 14. 2. 2024.
Hodnoticí metody a kritéria
Účast 70%, samostatně připravená studie a prezentace na přednášce o délce 60 min. (včetně promítaných ukázek) s následnou diskuzí.
Poznámka
-
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
Rozvrh na zimní semestr 2023/2024:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2023/2024:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
St | 14:50–18:05 | Martin BLAŽÍČEK | Učebna CAS 423 Lažanský palác |
přednášková par. 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Produkce - Magisterské studium - 2023 (Povinně volitelné předměty)
- Střihová skladba - bakalář_2021 (Povinně volitelné předměty)
- Střihová skladba - magistr_2021 (Povinně volitelné předměty)
- Animovaná tvorba - bakalář_2020 (Povinně volitelné předměty)
- Animovaná tvorba - magistr_2021 (Povinně volitelné předměty)
- Audiovizuální studia - magistr_2021 (Povinné předměty)