Znovuvynalezená kinematografie: dialog rané kinematografie a současného experimentálního filmu
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
373MZK | zápočet | 1 | 6 hodiny výuky za celý semestr (45 minut), 21 až 26 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Kurz klade otázku, zda lze společně nahlížet ranou kinematografii a současné
experimenty na poli materialistického filmu, a co taková společná perspektiva
přináší. Filmové umělecké experimenty - jako například výroba řemeslné emulze a
přírodních barviv, fotochemické zásahy, procesy na rostlinné bázi, vlastní
mechanismy expozice a projekce - kladou důraz na proces tvorby filmu a na akt jeho
ukazování coby procesu. Zdá se jakoby se zlatý věk kinematografie dostal do
závorky a současní umělci navazovali tam, kde průkopníci fotografie a filmu
odevzdali plody své práce právě průmyslu. Přivádějí jej zpět na půdu neurčitosti
osvobozené od zastaralosti, kde minulost živí budoucnost. V gestech současných
filmařů dochází k neustálému znovuobjevování filmu a kinematografie spíše jako
viktoriánské filozofické hračky než jako účinného automatického stroje. Důraz na
materialitu filmu jako myšlenkotvornou formu vrhá světlo na kinematografii jako na
aparát, který nás ohromuje a zároveň se otevírá analytickému pohledu.
Budeme pracovat se současnými i dřívějšími experimentálními filmy, texty nové
filmové historie a dalšími texty na pomezí teorie a filozofie.
Výsledky učení
Schopnost kriticky nahlédnout historii kinematografie a uvažovat v kontextech.
Předpoklady a další požadavky
Samostudium navržené literatury a filmů.
Literatura
Hollis FRAMPTON, For a Metahistory of Film: Commonplace Notes and Hypotheses (1971)in
Jenkins, Bruce (ed.) (2009), On the Camera Arts and Consecutive Matters: The Writings of
Hollis Frampton, Cambridge, MIT Press.
Tom GUNNING, “Now You See It, Now You Don’t: The Temporality of the Cinema of
Attractions”, The Velvet Light Trap, no 32, Fall 1993, p. 3-12
Tom GUNNING, "'Films That Tell Time': The Paradoxes of The Cinema of Ken Jacobs, in David
Schwartz(ed.), Films That Tell Time. A Ken Jacobs Retrospective, Astoria, N.Y., American
Museumof the Moving Image, 1989, p. 3-11.
Tom GUNNING, “Hand and Eye: Excavating a New Technology of the Image in the Victorian
Era”, Victorian Studies Vol. 54, No. 3, Special Issue: Papers and Responses from the Ninth
Annual Conference of the North American Victorian Studies Association (Spring 2012), pp.
495-516.
André HABIB, “Archives, modes de réemploi. Pour une archéologie du found
footage”,Cinémas, vol. 24, no 2-3, “Attrait de l’archive”, Spring 2014, p. 97-122.
The past is always changing: An interview with Tom Gunning by Malte Hagener and Annie
van den Oever, https://necsus-ejms.org/the-past-is-always-changing-an-interview-with-tomgunning/
Alexandra MORALESOVÁ, „Experimentální film. Vstup do filmové laboratoře a setkání s
tělem“, Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny 24, 2018, s. 60–91.
Hodnoticí metody a kritéria
Povinná je prezence na modulu a jeho písemná (3-4 NS) či audiovizuální (videoesej do 5 min)
reflexe. Vítaná je aktivní účast a vlastní rešerše.
Poznámka
Pokud texty nenajdete v knihovně, neváhejte se obrátit na mě morale01@st.amu.cz.
Alexandra Moralesová (MgA.) je filmařka a doktorandka v Centru Audiovizuálních studií na
FAMU. Fotochemickým filmem a možnostmi laboratoře jako tvůrčího prostředí se zabývá ve
své umělecké tvorbě i v teoretickém výzkumu. Od roku 2013 tvoří spolu s filmařem a
hudebníkem Georgym Bagdasarovem umělecké duo Labodoble, které se kromě vlastní
tvorby věnuje programování filmů a lektorské činnosti. Jejich filmy a performance byly
promítány na festivalech jako Rencontres Internationales, Oberhausen, 25 fps, L’Alternativa,
Analogica apod.
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
Rozvrh na zimní semestr 2023/2024:
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
25.11.2023 | 10:00–15:00 | Alexandra MORALESOVÁ | Učebna 1 (FAMU) Lažanský palác |
přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2023/2024:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scenáristika a dramaturgie - Bc (Volitelné předměty)
- Scenáristika a dramaturgie - Mg (Volitelné předměty)
- Režie - bakalář_2021 (Volitelné předměty)
- Filmová režie - magistr (Volitelné předměty)
- Dokumentární tvorba - bakalář_2020 (Volitelné předměty)
- Dokumentární tvorba - magistr_2022 (Volitelné předměty)
- Kamera - bakalář_2021 (Volitelné předměty)
- Kamera - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Produkce - Bakalářské studium - 2023 (Volitelné předměty)
- Produkce - Magisterské studium - 2023 (Volitelné předměty)
- Střihová skladba - bakalář_2021 (Volitelné předměty)
- Střihová skladba - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Fotografie CZ - bakalář_2022 (Volitelné předměty)
- Fotografie CZ - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Zvuková tvorba - bakalář_2020 (Volitelné předměty)
- Zvuková tvorba - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Animovaná tvorba - bakalář_2020 (Volitelné předměty)
- Animovaná tvorba - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Herní design - magistr (Volitelné předměty)
- Audiovizuální studia - bakalář_2020 (Volitelné předměty)
- Audiovizuální studia - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Výzkum a teorie audiovize 2021 (Volitelné předměty)
- Výzkum a teorie audiovize 2023 (Volitelné předměty)