Seminář audiovizuální analýzy
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
373SAVA | zkouška | 3 | 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 57 až 72 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Seminář audiovizuální analýzy bude kombinovat společné uvažování o základních typech a problémech audiovizuální analýzy s praktickým cvičením v analytických dovednostech. Seminář je určen k rozvoji jednotlivých základních dovedností potřebných při kritickém a analytickém psaní a myšlení o audiovizi.
První krátké texty o rozsahu 1 normostrany píší z týdne na týden všichni studenti, jejich texty jsou následně rozebírány na semináři v rámci společné debaty. Ve finálních 4 hodinách kurzu (od 5. 12. 2022) si studenti vyberou už jen jednu či dvě z metod analýz a budou mít za úkol napsat text danou analytickou metodou o rozsahu 2-3 normostrany.
10. 10. Obecný úvod do problematiky analýzy (metody, historie, analýza vs. interpretace atd.)
17. 10. Rozbory cizích textů s vytyčením základních prvků a konvencí psaní
- úkol na tuto hodinu: rozebrat něčí text či sérii textů jednoho autora, jednoho periodika apod. a vyhmátnou základní charakteristiky, specifičnosti daného textu či série textů (typ argumentace, rétorické prostředky, styl, na co zaměřuje a na co ne atd.), na 1 normostranu
- četba: Bordwell, David. Making Meaning. Inference and Rhetoric in the Interpretation of Cinema. Harvard University Press 1989, s. 1-18. (1. kapitola)
24. 10. Projekce filmu F for fake (r. Orson Welles)
31. 10. Formální a stylistická analýza F for Fake
- úkol na tuto hodinu: rozebrat, jaké formální prostředky zkoumaný film využívá a jakým způsobem v rozsahu 1 normostrany (Jakým způsobem film pracuje s kamerou, zvukem, střihem, herci, režií? Zaměřte se na opakující se postupy a zároveň na to, co se od interních norem díla na stylistické rovině záměrně výrazně odlišuje.)
7. 11. Narativní analýza F for Fake
- úkol na tuto hodinu: napsat rozbor vyprávění a narativních postupů použitých ve filmu F for Fake na 1 normostranu (Jakým způsobem tento film divákům předává, ale třeba také zadržuje informace? Jaká je celková struktura a rytmus vyprávění? Jak je možné charakterizovat vypravěče filmu a postavy? Jaký svět se skrze vyprávění buduje? Jak film pracuje s fikčností/reálností událostí? apod.)
14. 11. Tematická interpretace F for Fake
- úkol na tuto hodinu: napsat tematickou interpretaci F for Fake v rozsahu 1 normostrany (Jaké hlavní téma a vedlejší témata je možné v F for Fake vidět? Jak jsme s těmito tématy coby diváci seznamováni, jak nás na ně film upozorňuje, jakými prostředky? Nakolik a proč se jedná o téma objevné, komplexní, nutící k zamyšlení apod.?)
21. 11. Kritika
- úkol na tuto hodinu: napsat kritiku nějakého av díla (vyargumentovat jeho klady a zápory), na 1 normostranu
- četba: Kulka, Tomáš. Umění a kýč. Torst: Praha 2000, s. 64-80)
28. 11. Popis
- úkol na tuto hodinu: napsat popisný, evokativní text na libovolné av dílo v rozsahu 1 normostrany
- četba: Sontag, Susan. Proti interpretaci
5. 12. Ideologická analýza anebo kulturně-historická analýza
Nepovinná literatura k ideologické analýze:
Freeden Michael. Ideology. A Very Short Introduction. Oxford University Press, 2003.
Saukko Paula. Doing Research in Cultural Studies. 5. kapitola. Sage, 2003, s. 99-119.
redakce Cahiers du cinéma. Mladý Lincoln Johna Forda. Iluminace, 2001, č. 1.
Nepovinná literatura ke kulturně-historické analýze:
Lagny, Michele. De l`histoire du cinéma: Methode historique et historie du cinéma. Paris: Colin, 1992.
Sorlin, Pierre. European Cinemas, European Societies, 1939-1990. Routledge, 1991.
12. 12. Analýza recepce
Nepovinná literatura k tématu:
Radway, Janice. Women Read the Romance. Feminist Studies, 1983, č. 1. [online]
Staiger, Janet. Media Reception Studies. New York University, 2005.
Staiger, Janet. Perverse Spectators: The Practices of Film Reception. new York University Press, 2000.
19. 12. Intertextuální analýza (tj. analýza s ohledem např. na žánrové konvence, na ostatní tvorbu autora, na odkazy na popkulturu apod.)
Nepovinná literatura k tématu:
Gignoux, Anne Claire. Initiation a l´intertextualité. Ellipses éditions: Paris, 2005.
Jampolskij, Michail. Film a teorie intertextuality. Iluminace, 2000, č. 2.
Mareš, Petr. Citát a aluze ve filmu. Iluminace, 1997, č. 2.
Výsledky učení
Studující se naučí různé způsoby analýzy a interpretace audiovizuálních děl od základních dovedností (rozbor stylu, narace, interpretace témat, evokativní popis, kritické zhodnocení a argumentace) až po komplexnější analytické metody (ideologická, kulturně-historická, recepční a intertextuální analýza).
Předpoklady a další požadavky
Nejsou žádné znalostní požadavky nutné pro zapsání předmětu, vhodná (ale ne zcela nutná) je znalost anglického jazyka.
Literatura
AUMONT, Jacques; MARIE, Michel. L´analyse des films. Paris: Nathan 1998.
BRENEZOVÁ, Nicole. Dopis Tagu Gallagharovi. Pohled na film z figurálního hlediska. Iluminace 2005, č. 1, s. 25-41.
BÍLEK, Petr A. Hledání jazyka interpretace. Brno: Host 2003.
BORDWELL, David; THOMPSON, Kristin. Film Art: an Introduction. New York: McGraw Hill 2000.
BORDWELL, David. Making meaning. Inference and rhetoric in the Interpretation of Cinema. Cambridge: Harvard University Press 1989.
ECO, Umberto. Interpretácia a nadinterpretácia. Bratislava: Archa 1995.
ECO, Umberto. Meze interpretace. Praha: Univerzita Karlova 2004.
GRODIN, Jean. Úvod do hermeneutiky. Praha 1997
JOLY, Martine. L´image et son interpretation. Paris: Nathan 2002.
KACKMAN, Michael; KEARNEY, Mary Celeste (eds.). The Craft of Criticism. London a New York: Routledge, 2018.
KOKEŠ, Radomír. Rozbor filmu. Brno: Masarykova univerzita, 2015.
KULKA, Tomáš. Umění a kýč. Torst: Praha 2000.
RICOEUR, Paul. Teória interpretácie: diskurz a prebytok významu. Bratislava: Archa 1997.
ROSENWASSER, David, STEPHEN, Jill. Writing Analytically. Cengage, 2019.
SONTAGOVÁ, Susan. Proti interpretaci. Kritický sborník 1994, č. 3, s. 1-7.
TODOROV, Tzvetan. Symbolism and interpretation. London 1973.
THOMPSONOVÁ, Kristin. Neoformalistická filmová analýza: jeden přístup, mnoho metod. Iluminace 1998, č. 1, s. 5-36.
VANOYE, Francis; GOLIOT-LÉTÉ Anne. Précis d'analyse filmique. Paris: Nathan Université 1992.
ŠANDEROVÁ, Jadwiga. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách: několik zásad pro začátečníky. Praha: Sociologické nakladatelství 2005.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity za seminář jsou uděleny na základě odevzdání všech požadovaných textů a aktivní účasti na seminářích. Při známkování se zohledňuje i kvalita odevzdaných textů (více než „talent“ je nicméně oceňována snaha a pečlivost, s níž jsou texty napsány).
Poznámka
Výuka předmětu probíhá 1x za dva roky - je společný a povinný pro 2. a 3. ročník studentů CAS a otevřený jako volitelný i pro studenty z jiných kateder.
Bude otevřen v ZS24/25
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scenáristika a dramaturgie - Bc (Volitelné předměty)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr_1920_1ročník (Volitelné předměty)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr_1920_2ročník (Volitelné předměty)
- Scenáristika a dramaturgie - Mg (Volitelné předměty)
- Režie - bakalář_2021 (Volitelné předměty)
- Filmová režie - magistr (Volitelné předměty)
- Dokumentární tvorba - bakalář-1920-1ročník (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Dokumentární tvorba - bakalář_2020 (Volitelné předměty)
- Dokumentární tvorba - magistr-1920_1ročník (Volitelné předměty)
- Dokumentární tvorba - magistr_2022 (Volitelné předměty)
- Kamera - bakalář-1920-1ročník (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Kamera - bakalář_2021 (Volitelné předměty)
- Kamera - magistr_1920_1ročník (Volitelné předměty)
- Kamera - magistr_1920_2ročník (Volitelné předměty)
- Kamera - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Produkce - Bakalářské studium - 2023 (Volitelné předměty)
- Produkce - bakalář-1920-1ročník (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Produkce - Magisterské studium - 2023 (Volitelné předměty)
- Produkce - magisterské studium (Volitelné předměty)
- Střihová skladba - bakalář-1920-1ročník (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Střihová skladba - bakalář_2021 (Volitelné předměty)
- Střihová skladba - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Fotografie CZ - bakalář_2022 (Volitelné předměty)
- Fotografie CZ - bakalář-1920-1ročník (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Fotografie CZ - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Konzervování a restaurování fotografie - bakalář 2023 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Zvuková tvorba - bakalář_2020 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Zvuková tvorba - magistr_1920_1ročník (Volitelné předměty)
- Zvuková tvorba - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Animovaná tvorba - bakalář-1920-1ročník (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Animovaná tvorba - bakalář_2020 (Volitelné předměty)
- Animovaná tvorba - magistr_1920_1ročník (Volitelné předměty)
- Animovaná tvorba - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Herní design - magistr (Volitelné předměty)
- Audiovizuální studia - bakalář_2020 (Povinné předměty, Volitelné předměty)
- Audiovizuální studia - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Výzkum a teorie audiovize 2021 (Volitelné předměty)
- Výzkum a teorie audiovize 2023 (Volitelné předměty)