Úvod do audiovizuálních studií FAMU
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
373UDAS | zápočet | 2 | 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Jindřiška BLÁHOVÁ, Sylva POLÁKOVÁ
Obsah
Kurz nabídne deset přednášek reprezentujících způsoby, jakými lze nahlížet na audiovizi, a jak tyto přístupy aplikovat ve vlastních výzkumech či tvorbě. Studenti se seznámí s metodami a přístupy ke studiu z hlediska humanitních věd relevantních pro umělecký výzkum a studium na FAMU obecně. Přednášky jsou voleny s ohledem na mezioborový přesah studia.
Představená témata určí základní možný terén pro studium audiovize v širším kontextu a naznačí cesty, kterými se studující mohou v dalších semestrech ubírat při volbě volitelných předmětů i v úvahách nad teoretickou bakalářskou prací. Neboli: „namísto scholastiky – eklektika“, jak tento kurz vystihl Matěj Strnad, který jej také na FAMU poprvé takto koncipoval. Diskuse studujících s přednášejícími z jednotlivých humanitních disciplín moderuje Sylva Poláková.
Klíčová slova: ontologie médií, vizuální studia, gender studies, filozofie médií, vizuální antropologie, umělecký výzkum.
Výsledky učení
Cílem je seznámit studenty s různými přístupy ke studiu pohyblivého obrazu.
Předpoklady a další požadavky
Předpoklady byly naplněny přijetím do studia.
Literatura
NA
Hodnoticí metody a kritéria
Předmět je zakončen Zápočtem. Zápočet je udělován za účast na seminářích (minimálně 70% z celkového počtu seminářů tj. 7) a aktivní účast na závěrečné reflexivně-debatní seanci 18. 12. 2023.
V případě, že se studující nemůže závěrečné seance zúčastnit, je zápočet udělen za písemnou reflexi tří z přednášek (text o celkovém rozsahu 2-3 NS).
Práci student odevzdá na email sylva.polakova@nfa.cz ve formátu příjmeníjménoAV
Webová stránka předmětu
https://www.famu.cz/cs/studuji/harmonogramy-rozvrhy-predmety/uvody-praktika/
Poznámka
Podrobný harmonogram předmětu
9. 10. 2023 – Rozšiřování definice filmu / Sylva Poláková
Co, kdy a kde je dnes film? Díky rozvoji komunikačních a mobilních digitálních technologií vstupuje do bezpočtu vztahů s dalšími médii. Rozšířenou definici filmu nabízejí koncepty, které umožňují vyrovnat se s tendencí filmové teorie definovat film jako specifické médium na základě materiální či estetické kvality. Film jako médium, které bylo a je proměnlivé, můžeme nahlížet jako aktivní způsob k formulování myšlenky (konceptu), jako estetickou zkušenost a v širším kontextu také jako nástroj určitých praxí a procesů. Takto chápaný film je především obecně srozumitelným komunikačním kanálem mezi lidmi a lidmi a prostředím, v němž žijí.
16. 10. – Vidět, sledovat, pozorovat a dohlížet / Andrea Hrůzová Průchová
Vidění jako biologický akt, moment zkoumání, proces vytváření „druhého“ a nástroj společenské moci – tak nás o obrazech a vizualitě učí přemýšlet široké interdisciplinární pole vizuální kultury. Je ze své podstaty viděné politické? A kdo je vrchním osvětlovačem toho, co zůstává v žité a médii zprostředkované realitě v centru pozornosti, běžně viditelné, skryto na okrajích a neviditelné? A lze tyto mocenské sítě viděného proměňovat?
23. 10. – Média paměti / Čeněk Pýcha
Jak vznikají sdílené obrazy minulosti? Co formuje naše představy historie a jejich audiovizuální manifestace? Přednáška se zaměří na tzv. paměťová studia a jejich vývoj. Moderní instituce daly vzniknout statickým obrazům (především národní) minulosti. Dnešní společenská a mediální situace si zaslouží revizi naší představy o tom, jak tyto obrazy minulosti vznikají, transformují se nebo putují. Na konkrétních materiálech vyzkoušíme funkčnost některých dnes se prosazujících pojmů popisujících dynamiku historické paměti (entangled memory, traveling memory, postmemory).
30. 10. – Materialita a medialita filmu: film jako vědecký, průmyslový a umělecký objekt / Alexandra Moralesová
Médium označuje prostředek, prostor mezi něčím a něčím jiným. Médium má snahu se zneviditelňovat a být zapomenuté. Médium neexistuje. Avantgardní a experimentální praktiky v umění často obracely a stále obracejí pozornost právě k materialitě média či lépe aparátu, k jeho hmatatelnosti a medialitě (tj. způsobu, jakým mediuje, a jak tvoří smysl). Materiální obrat v teorii několika posledních dekád je zahrnutím onoho „jak“ do zkoumání povahy našeho vědění. Experimentální filmy jsou jednou z možností, jak nahlédnout médium a technologický objekt filmu. Společně můžeme vznést otázky, jak lze filmem myslet? A zda může film myslet sám? Co se děje s tímto myšlením v heterogenní technologické situaci?
6. 11. – Nová imaginace: Úvod do vizuální antropologie / Pavel Borecký
Jean Rouch kdysi tvrdil, že jej umělečtí přátele kritizují pro jeho “vědeckost” a ti vědečtí pro jeho “uměleckost”. V historickém zpětném zrcátku ovšem vidíme, jak zásadně tento filmař-etnograf ovlivnil francouzskou Novou vlnu i socio-humanitní vědy obecně. Dichotomie stranou. Kde je novodobý Rouch? Ve své přednášce se dotknu přístupu a základních otázek socio-kulturní antropologie. Na příkladech ukáži, jak v nich zapustila kořeny metodika audiovizuální etnografie (observační film, esejistický film, participativní film, senzorická etnografie, etnofikce). V závěru se pak společně zamyslíme nad etikou ve filmově-vědní praxi a přísliby mezioborovosti.
13.11. – Výuka se nekoná.
20. 11. – Tvořivost umělé inteligence / Palo Fabuš
Je otázka po tvořivosti AI otázkou filosofickou, inženýrskou nebo matematickou? Může z pouhých jedniček a nul vzniknout něco nečekaného? Může být počítač svobodným subjektem a chovat se subjektivně? Přednáška představí základní úvahy o tvůrčí autonomii počítače.
27. 11. – Gender studies a audiovize / Tereza Fousek Krobová
Jak pracuje film s lidským tělem? Proč spolu ženy ve filmech mluví hlavně o mužích? A dívají se hráčky počítačových her mužským postavám na zadky? Probereme, jak média pracují se základními genderovými stereotypy - tedy jakými způsoby je mohou podpořit, bořit nebo vytvářet. Dotkneme se pojmů jako je tokenismus, symbolická anihilace, Bechdel test a především probereme teorii Male Gaze Laury Mulvey, která i přes četné (a oprávněné) kritiky a reinterpretace stále patří k zásadním konceptům genderových studií i filmové vědy.
4. 12. – Neuroestetika filmu / Tereza Hadravová
Estetika filmu se soustředí otázky týkající se vnímání, tvorby a hodnocení filmů jako uměleckých děl. Lze ji považovat za místo, odkud lze hovořit o hodnotě filmu přesahující jeho podpovrchové kulturní, sociální a politické, ekonomické či tělesné determinace a také o vztazích těchto ukazatelů či hodnot k těm estetickým. V přednášce se budu zabývat tématy, která se objevují na průsečících estetiky filmu, filozofie mysli a empirického výzkumu procesů vnímání.
11. 11. – Umělecký výzkum / Lea Petříková
Přednáška představí umělecký výzkum jako dynamickou metodu na pomezí akademického světa a umělecké praxe, jejímž cílem je poznání skrze umění. Na příkladech konkrétních projektů budou nastíněny základní strategie umělecko-výzkumné metodologie – procesuálnost, ohledávání hranic akademického výzkumu i uměleckého vyjádření, spolupráce, unlearning jakožto odnaučování se dosavadních postupů a (znovu)objevování přístupů nových či alternativních, kritické nahlížení institucionálních i výzkumných praktik a neustálá (sebe)reflexe vlastní umělecké praxe, dosavadního poznání i možností uměleckého výzkumu.
18. 12. – Rozumět televizi / Lucie Králová
Na několik let jsem se zanořila do neútulných televizních kanceláří, střižen a spletitých chodeb a zapřádala hovory o tom, jak to v televizi chodí, jak se co má a nemá dělat a proč si televizní zaměstnanci myslí, že to jinak nejde. Zkoušela jsem pochopit, jak se tyto představy o dokumentu formovaly a jaké dopady mají na současnou televizní tvorbu. Opírala jsem se přitom o studia produkční kultury i etnografickou perspektivu. Pozorovala jsem „televizní kmen“ s jeho svébytnými rituály a rozhodovacími procesy, narativy, profesními slovníky a zkoumala, z čeho vyrůstají jeho mocenské a disciplinační mechanismy. Z tohoto etnografického výzkumu produkční kultury ČT vznikla kniha Rozumět televizi, jejíž základní teze představím v přednášce/semináři.
8. 1. 2024 - Závěrečná reflexe/debata (9.00 - 12.00 / U1)
Rozvrh na zimní semestr 2023/2024:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 09:00–10:35 | Sylva POLÁKOVÁ | Učebna 1 (FAMU) Lažanský palác |
přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2023/2024:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scenáristika a dramaturgie - Bc (Povinné předměty)
- Režie - bakalář_2021 (Povinné předměty)
- Dokumentární tvorba - bakalář-1920-1ročník (Povinné předměty)
- Dokumentární tvorba - bakalář_2020 (Povinné předměty)
- Kamera - bakalář-1920-1ročník (Povinné předměty)
- Kamera - bakalář_2021 (Povinné předměty)
- Produkce - Bakalářské studium - 2023 (Povinně volitelné předměty)
- Produkce - bakalář-1920-1ročník (Povinné předměty)
- Střihová skladba - bakalář-1920-1ročník (Povinné předměty)
- Střihová skladba - bakalář_2021 (Povinné předměty)
- Fotografie CZ - bakalář_2022 (Povinné předměty)
- Fotografie CZ - bakalář-1920-1ročník (Povinné předměty)
- Zvuková tvorba - bakalář_2020 (Povinné předměty)
- Animovaná tvorba - bakalář-1920-1ročník (Povinné předměty)
- Animovaná tvorba - bakalář_2020 (Povinné předměty)
- Audiovizuální studia - bakalář_2020 (Povinné předměty)