Oborová didaktika a pedagogické dovednosti pro výuku na VŠ 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
380ODPD1 | zkouška | 3 | česky | akademický rok |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Oborové didaktiky jsou vědními disciplínami zaměřenými na oborově specifickou dimenzi vyučování a učení ve škole i
mimo ni. Jejich agenda v oblasti teorie, praxe a výzkumu sahá od vymezování a zdůvodňování cílů oborového
vyučování a učení přes výběr, legitimizaci a didaktickou transformaci obsahů až k metodické strukturaci učebních
procesů při zohledňování psychických, sociálních a dalších předpokladů na straně žáků i učitelů. Cílem kurzu je formou
přednášky podat přehled o teoretických východiscích pedagogiky a didaktiky. Hlavní pozornost bude věnována
otázkám výuky na vysoké škole.
Tematická struktura jednotlivých přednášek:
- Význam a obsah didaktiky (pedagogika a její obsahová náplň, pedagogická věda, teorie vzdělávání a vyučování)
- Vyučovací proces (pojem a podstata vyučovacího procesu, činnost učitele a činnost žáků/studentů ve vyučovacím
procesu, teoretické základy vyučovacího procesu)
- Osobnost vyučujícího a základy komunikace se studenty, jak řešit konfliktní či problematické situace
- Vyučovací metody používané v e-learningové a kombinované formě výuky (Teams, Moodle, aj.) I
- Vyučovací metody používané v e-learningové a kombinované formě výuky (Teams, Moodle, aj.) II
- Didaktická technika a učební pomůcky používané při výuce, rétorické a řečové dovednosti
Výsledky učení
Absolvent předmětu reflektuje pojmy a představy o učení a vzdělanosti v oblasti audiovize a má jasnou představu o
různých pedagogických přístupech. Zároveň disponuje teoretickým základem z oblasti didaktiky pro vlastní
pedagogickou činnost v oblasti audiovize v prostředí vysoké školy.
Předpoklady a další požadavky
-
Literatura
Brockmeyerová-Fenclová, J., Čapek, V., & Kotásek, J. (2000). Oborové didaktiky jako samostatné vědecké disciplíny.
Pedagogika, 50(1), 23–37.
Cirbes, M. Didaktika dospělých. Bratislava: Vydavatelstvo Obzor, 1989.
ČAPEK, V. Metodologické otázky didaktik vědních, uměleckých a technických oborů. In Speciální didaktiky jako
vědní obory a jako studijní předměty. Sb. z konf. Praha : UK.
Gundem, B., & Hopmann, S. (Eds). (1995). Didaktik and/or curriculum. An international dialogue. New York: Peter
Lang.
Hník, O., & Klumparová, Š. (2012). European framework for literary education on lower and upper secondary
school (LIFT-2 Project). AD ALTA: Journal of Interdisciplinary Research, 1(2), 32–35.
Horák, F. a kol. Didaktika základní a střední školy. Olomouc: UP, 1985.
Howard-Jones, P. (2010). Introducing neuroeducational research. London: Routledge.
Hudson, B., & Meyer, M. A. (Eds.). (2011). Beyond fragmentation: Didactics, learning and teaching in Europe.
Opladen:
Verlag Barbara Budrich & Farmington Hills.
Janík, T. (2004). Význam Shulmanovy teorie pedagogických znalostí pro oborové didaktiky a pro vzdělávání učitelů.
Pedagogika, 54(3), 243–250.
Janík, T. (2009). Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské
vzdělávání. Brno: Paido
Janík. T.; Stuchlíková I. (2016). Oborové didaktiky – vývoj, stav, perspektivy. Masarykova univerzity.
Jůva, V.sen.& jun. Úvod do pedagogiky. Brno, Paido 1995.
ŠVEC, V. (ed.) (2000). Monitorování a rozvoj pedagogických dovedností. Brno : Paido.
Hodnoticí metody a kritéria
Formou ústní zkoušky nad tematickými okruhy dle anotace předmětu.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Výzkum a teorie audiovize 2021 (Povinné předměty)