Filozofické myšlení: Aparáty filmu

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
376APF zápočet 2 50 hodiny PŘEDNÁŠEK za celý semestr (45 minut), 13 až 23 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Kabinet teorie a historie audiovize

Obsah

Kinematografie je průmyslový vynález moderní doby, proto se také jeho produkty, kterým ještě pořád říkáme filmy, podobají výrobkům složité a drahé aparatury. Technologické sestavy, které mají různé přípojné moduly s mnoha nastavitelnými parametry. Film je kouzlo, v němž se mechanika přetváří v organismus. S odkazy na inspirace pojetím aparátu Viléma Flussera, Louise Althussera a dalších myslitelů se kurz pokouší otevřít otázku aparátů Filmu, jež se obvykle berou jako neproblematické předporozumění jinak svobodné tvorby. Na jakých aparátech je dnes film nejvíce závislý? Jak „filozoficky“ modelujeme stereotypy vidění, slyšení a myšlení? A lze vůbec tvořit skrze či mimo, navzdory aparátu?

Harmonogram kurzu

1.Zrození aparátu z pojmu obrazu

2.Aparáty nemyšlení vs. adornovská kritika

3.Film a ideologické aparáty státu

4.Vidím, tedy filmuji

5.Slyším, ale nenaslouchám

6.Rezonující montáže – vzpoura proti programu

Výsledky učení

Základní orientace ve filozofickém nazírání na současná média, počínaje dějinnou kritikou Waltera Benjamina po pozdní postfenomenology a poststrukturalisty. Pomoc při hledání tvorby ve světě, kde je svobodné tvůrčí gesto téměř znemožněno programy moderních technologií a průmyslem

Předpoklady a další požadavky

není vyžadováno, základní orientace v moderní kritice médií výhodou

Literatura

V. Flusser: Za filosofii fotografie, Fra (2013)

W. Benjamin: Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti

M. Horkenheimer, T.W. Adorno: Dialektika osvícenství, Oikoymenh (2009)

T.W. Adorno: Sociologie hudby; Poznámky k literatuře I., Karolinum (2024)

L. Althusser: Ideologie a ideologické aparáty státu

J.-L. Nancy: Listening, Fordham University Press (2007)

H. Rosa: Resonance. A Sociology of Relationship to the World, Polity Press (2021)

G. Deleuze: Film 1: Obraz-pohyb. Film 2: Obraz-čas, Národní filmový archiv (2000 / 2006)

N. Luhmann: Realita masmédií, Academia (2014)

Hodnoticí metody a kritéria

•80% účast a aktivita na semináři

•2NS kritického textu na jedno z témat semináře, který by měl doložil orientaci v pojmech a pokusy myslet

Poznámka

Přednášky budou probíhat ve čtvrtek od 13:10 do 14:45 hod.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů