Analogové stopy minulosti v digitálu
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
| Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
|---|---|---|---|---|---|
| 376DIG | zápočet | 3 | 24 hodiny výuky za celý semestr (45 minut), 57 až 72 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Kabinet teorie a historie audiovize
Obsah
Základem kurzu je digitalizace nalezených, především analogových, v podstatě historických materiálů, často již z hluboké minulosti, a jejich záchrana. A rovněž i další práce s digitalizovaným materiálem, jak výzkumná, tak i režijní.
Často právě nalezený materiál, je inspirací k další tvorbě. Nejedná se zdaleka jen o trochu zbytečně pejorativně vnímané označení - tzv. homevideo, i když i to v sobě přináší, často nečekané objevy (digitalizoval jsem nedávno těsně polistopadový materiál, který lze za homevideo označit jen stěží, i když záznam je amatérský – listopad ’89 – časné události - 21.11.’89, podle data v obraze, události v anonymní vesnici, zachycující půvabnou zmatenost místních, kteří neví, zda se mají bát nebo radovat, zda demonstrovat nebo se jít schovat raději domů, rozpouštějí shromáždění a ono se nerozpouští, z povzdálí přihlíží SNB, natočeno značně rozkymáceně, o to více autentický záznam).
Objevy mohou být úplně obyčejné nebo půvabné - viz výše nebo někdy i významné. Laboratoř umožňuje digitalizovat i kamerové záznamy, z velmi raritních kazetových formátů, na to byla ostatně především zaměřená a s tím i vybudovaná. Diskutovali bychom možnosti, jak dále s digitalizovaným materiálem nakládat a představu mám, že bychom ho analyzovali, popsali, co je v něm výrazného a případně i mimořádného a navrhli možné využití, a konečně i archivovali pro výzkum.
Mezitím možnost využití VHS kazet a jejich obsahu, objevily různé společnosti zabývající se výrobou videoobsahu, především reklamního zaměření a materiál, na který se nevztahují autorská práva skupují a shromažďují, byl bych rád, kdybychom jejich činnost trochu narušili a zároveň na raritní formáty videa (jiného než VHS, zatím z jejich strany myslím ještě nedošlo, inzerují pouze VHS, výkup je zaměřen, zdá se, výhradně právě na ně).
Výsledky učení
Nalezení neznámých video materiálů s perspektivou jejich využití i ve vlastní režijní, ale třeba i střihové práci studujících. Jak již bylo řečeno, každý nebo skoro každý, má doma nějakou videokazetu s neznámým obsahem… některé jsou ale skrytými poklady (koncert Plastic People z velmi ranných 90.let). Podnítit hledání a návazně i možnost další práce a využití digitalizovaných záznamů. Záchrana kulturního dědictví a zároveň objevy neznámého, někdy cenného obrazového materiálu.
Předpoklady a další požadavky
Nalezení videokazet s archivy a umožnění jejich digitalizace. Následná radost z objevů a možnosti, které se objevem archivních materiálů teprve otevírají. Stáří archivů je počínaje koncem 60.let, spíše ale léta 70. a výše.
Následně může být využita i konzultační dílna, bude-li mě otevřena… k dalším možnostem, které se se zdigitalizováním zatím neznámého obsahu, otevírají.
Literatura
Johannes Gfeller, Agathe Jarczyk, Joanna Phillips - Kompendium of Image Errors in Analogue Video / Kompendium der Bildstorungen beim analogen video. Schweizerisches Institut für Kunstwissenschaft SIK-ISEA, ISBN 978-3-85881-381-7
Ben Long, Velká kniha digitálního videa – 2005, Computer Press a.s., ISBN 80-251-0580-6
John Watkinson, The Art of Digital Video – 2008, Focal Press, ISBN 9780240520056
Hodnoticí metody a kritéria
Účast, další práce s digitalizovaným materiálem závisí na jeho obsahu.
Poznámka
Seminář je určen k otevření možností, které skýtá pátrání v různých domácích i jiných videoarchivech a zpřístupnění obsahu neznámých záznamů a jejich případného využití ve filmech. Značnou roli hraje i náhoda, jako při každém hledání respektive pátrání v archivech dochází zcela přirozeně k nečekaným objevům. Náhoda ale přeje připraveným a digitální laboratoř je unikátní pracoviště, jehož možnosti, jsou zatím využity jen z části.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje