Hranice ve spolupráci s neziskovým sektorem
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
| Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
|---|---|---|---|---|---|
| 376HSNS | zkouška | 5 | 21 hodiny výuky za celý semestr (45 minut), 109 až 134 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Kabinet teorie a historie audiovize
Obsah
Předmět nabízí prostor pro studující všech kateder FAMU, bez ohledu na profesní zkušenost. Cílem předmětu je zkoumat a reflektovat proces přípravy, komunikace a případného vzniku kampaně ve prospěch neziskového a nevládního sektoru. Studující postupují výukou v následujícím harmonogramu: rešerše jimi zvoleného tématu, možnosti výrazových prostředků, komunikace záměru, finanční a produkční plán případné realizace, komunikace s vybranými organizacemi.
Hlavním cílem předmětu není samotná realizace tvůrčího záměru (audiovizuálního, vizuálního dílo či zvukového díla, performance, blogu, aj.), ale reflexe celého procesu přípravy s důrazem na osobní zkušenost a sebezkušenostní práci ve skupině. Reflexe je zde rozvíjena pomocí strukturovaných nácvikových situací, jež jsou pro jednotlivé studující stěžejní a jež umožňují otázku hranic zkoumat nejen z hlediska role samotné emocionality, ale též z hlediska možností vzájemného porozumění. Realizace projektu je po ukončení kurzu volitelná a závisí na individuálním rozhodnutí každého studujícího.
Výsledky učení
Kompetence rozpoznat, formulovat a respektovat vlastní hranice v tvůrčím procesu a v interakci se spolupracujícími a zástupci neziskového sektoru.
Schopnost cílené rešerše a jejího zapracování zvoleného tématu pro potřeby kampaně.
Dovednost identifikovat vhodné výrazové prostředky pro komunikaci záměru.
Tvorba a prezentace finančního a produkčního plánu projektu.
Komunikační schopnosti a dovednosti potřebné pro efektivní spolupráci s neziskovými a nevládními organizacemi.
Schopnost kritické reflexe vlastního tvůrčího procesu, včetně práce s vlastními emocemi a hranicemi v rámci týmové spolupráce.
Předpoklady a další požadavky
žádné
Literatura
Gregory, Sam: Video for Change: A Guide for Advocacy and Activism. Pluto Press, 2005.
Cloud, Henry, Townsend, John : Hranice. Návrat domů, 2005.
Klein, Naomi: Bez loga, Praha: Argo, 2005.
Mander, Jerry. V nepřítomnosti posvátného: Selhání techniky a přežití indiánských národů. Praha: Doplněk, 2003.
Sellin, Rolf: Blíž tě nepustím. Portál, 2019.
online:
Witness: https://www.witness.org
Greenpeace Multimedia Hub: https://media.greenpeace.org
Komunikační strategie neziskových organizací: Metodické manuály dostupné online dle zvoleného tématu studujícího.
Hodnoticí metody a kritéria
Aktivní účast na výuce (minimálně 80% docházka).
Samostatná práce na vlastním projektu, průběžná prezentace dílčích kroků vzniku projektu s ohledem na téma hranic při přípravě i komunikaci s nevládním sektorem.
Vedení výzkumného deníku a průběžná prezentace dílčích kroků.
Vypracování a prezentace finančního a produkčního plánu vlastního projektu.
Aktivní zapojení se do strukturovaných cvičení a reflexe v rámci skupiny.
Odevzdání závěrečné reflexe osobní zkušenosti a získaných kompetencí v rozsahu 2–3 normostran.
Poznámka
Osnova:
Výuka je založena na samostatné domácí práci studujících, která tvoří těžiště předmětu, přičemž jednotlivá setkání slouží jako průběžné mezi body pro společnou reflexi, sdílení zkušeností a posun v dalším rozvoji projektu.
- setkání: Mé hranice – ukotvení a etika spolupráce
Ukotvení v projektu a zkoumání osobních hranic ve vztahu ke zvolenému tématu, spolupráci s neziskovým sektorem a etickým aspektům zamýšlené spolupráce.
- setkání: Hranice v kontaktu – práce s rešerší
Průzkum a nastavování vlastních hranic. Reflexe práce s nejistotou při prvních rešerších.
- setkání: Hranice mé role v projektu
Definování hranic vlastních rolí ve vztahu k tvůrčímu týmu, vybrané organizaci (či organizacím) i tématu.
- setkání: Hranice formy vyprávění
Zkoumání, jak formální rozhodnutí určují hranice sdělení a jaké etické důsledky přinášejí pro zobrazované osoby a cílové skupiny.
- setkání: Hranice rozpočtu
Reflexe rozpočtu jako prostoru, v němž se mé osobní hranice střetávají s reálnými možnostmi projektu, včetně diskuse o finančních limitech a příležitostech.
- setkání: Komunikace jako setkání hranic
Průběžná komunikace s neziskovým sektorem jako prostor nastavování a dodržování hranic, včetně zvládání konfliktů a praktického vyjednávání o hranicích.
- setkání: Reflexe nových hranic – objevy a zjištění
Závěrečná reflexe a vyhodnocení vlastních objevů týkajících se hranic v průběhu celého projektu, shrnutí získaných zkušeností a uzavření tvůrčího procesu.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje