Hra na harfu 7
Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
105HARF7 | zápočet | 10 | 2 hodiny CVIČENÍ týdně (45 minut), 229 až 279 hodin domácí příprava | anglicky, česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Jana BOUŠKOVÁ, Ana BRATELJEVIČ
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra strunných nástrojů
Obsah
Cíl výuky:
V tomto předmětu je navazováno na znalosti a dovednosti, které student získal v předchozím bakalářském studiu – je vybaven velmi dobrou prstovou technikou, intonací, rytmickým cítěním, kvalitní tónovou kulturou, a hlavně se u něj projevuje velmi dobrá hudební představivost opřená nejenom o talent, ale také o znalosti. Talent je uchopen jako ojedinělý, a proto je s ním zacházeno tak, aby se v průběhu studia rozvíjel právě do své individuality. Je praktikován princip odborné konfrontace názorů studenta s názory profesorů na interpretaci. Součástí výuky je i intenzivní příprava na pódiové vystupování, psychologie pódiového výstupu a průprava hry zpaměti. Repertoár se orientuje jednak na skladby, které jsou pro koncertní činnost nezastupitelné, jednak na mezinárodní soutěže, které jsou v časovém kontextu k dispozici.
Tematické okruhy:
- Identifikace vlastního uměleckého profilu studenta, a dle toho volba jeho osobního kmenového repertoáru
- Otázka osobnosti, seberealizace, jedinečnosti a suverenity každého studenta
- Psychologická problematika pódiového vystupování, koncentrace a relaxace
- Specifika účasti na konkurzech a soutěžích, studium soutěžního a koncertního repertoáru
Výsledky učení
Student má komplexní znalosti světového i domácího repertoáru a prokáže vysokou úroveň ve vytváření a podávání souvislých hudebních zážitků a interpretací.
Student realizuje hudbu na vysoké profesionální úrovni (technicky a interpretačně suverénní projev), vyjadřuje vlastní umělecké koncepty na úrovni rozvinuté hudební osobnosti.
Student ovládá sofistikované řemeslné dovednosti ve vztahu k repertoáru, stylu, žánru apod.
Student ovládá zdravé psychologické návyky, včetně technik koncentrace a relaxace, spojené s veřejným provozováním hudby.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Instrukce pro výběr skladeb, jejich nácvik a přednes upřesní vyučující s ohledem na individuální schopnosti a talent každého studenta.
Příklad repertoáru:
Etudy:
SCHMIDT, Eric. Etudes 1–3
GODEFROID, Felix. Koncertní Etuda
Díla pro sólovou harfu:
SALZEDO, Carlos. Variace na starou píseň
PARISH-ALVARS, Elias. Introdukce, Kadence a Rondo
ČAJKOVSKIJ, Petr Iljič. Roční doby
BACH, Johann Sebastian. Partita
SCARLATTI, Domenico. Sonáty (výběr pomalá a rychlá)
HAYDN, Joseph. Sonáty
CASELLA, Alfredo. Sonáta 1.věta a další
Koncerty:
BACH, Johann Christian. Koncert č. 6
KRUMPHOLZ, Jan Křtitel. Koncert č. 2
GINASTERA, Alberto. Koncert pro harfu 1. věta
BOIELDIEU, Francois Adrien. Koncert pro harfu 2. – 3. věta
PARISH-ALVARS, Elias. Concertino
Další studijní literatura bude upřesněna vyučujícím v průběhu semestru, a to na základě talentu, dovedností a profesního zájmu studenta, popř. specializace pedagoga.
Hodnoticí metody a kritéria
Požadavky pro udělení zápočtu: aktivní účast v hodinách, účast na seminářích v roli interpreta, přehrávka předem zadaných skladeb před komisí pedagogů KSN:
Dvě etudy různého charakteru
Dvě sólové skladby různého stylového období z předepsaného repertoáru.
Další požadavky: docházka minimálně 80 %
Poznámka
není
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- String Instruments - Harp (MA) - from 2023/24 (Povinné předměty hlavní)
- Strunné nástroje - Harfa (Mg) od 2022/23 (Povinné předměty hlavní)