Hra na violoncello 7
Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
105HNV7 | zápočet | 10 | 2 hodiny CVIČENÍ týdně (45 minut), 232 až 282 hodin domácí příprava | anglicky, česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Mikael ERICSSON, Michal KAŇKA, Miroslav PETRÁŠ, Tomáš STRAŠIL
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra strunných nástrojů
Obsah
Cíl výuky:
V tomto předmětu je navazováno na znalosti a dovednosti, které student získal v předchozím bakalářském studiu – je vybaven velmi dobrou prstovou technikou, intonací, rytmickým cítěním, kvalitní tónovou kulturou, a hlavně se u něj projevuje velmi dobrá hudební představivost opřená nejenom o talent, ale také o znalosti. Talent je uchopen jako ojedinělý, a proto je s ním zacházeno tak, aby se v průběhu studia rozvíjel právě do své individuality. Je praktikován princip odborné konfrontace názorů studenta s názory profesorů na interpretaci. Součástí výuky je i intenzivní příprava na pódiové vystupování, psychologie pódiového výstupu a průprava hry zpaměti. Repertoár se orientuje jednak na skladby, které jsou pro koncertní činnost nezastupitelné, jednak na mezinárodní soutěže, které jsou v časovém kontextu k dispozici.
Tematické okruhy:
- Identifikace vlastního uměleckého profilu studenta, a dle toho volba jeho osobního kmenového repertoáru
- Otázka osobnosti, seberealizace, jedinečnosti a suverenity každého studenta
- Psychologická problematika pódiového vystupování, koncentrace a relaxace
- Specifika účasti na konkurzech a soutěžích, studium soutěžního a koncertního repertoáru
Výsledky učení
Student má komplexní znalosti světového i domácího repertoáru a prokáže vysokou úroveň ve vytváření a podávání souvislých hudebních zážitků a interpretací.
Student realizuje hudbu na vysoké profesionální úrovni (technicky a interpretačně suverénní projev), vyjadřuje vlastní umělecké koncepty na úrovni rozvinuté hudební osobnosti.
Student ovládá sofistikované řemeslné dovednosti ve vztahu k repertoáru, stylu, žánru apod.
Student ovládá zdravé psychologické návyky, včetně technik koncentrace a relaxace, spojené s veřejným provozováním hudby.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Instrukce pro výběr skladeb, jejich nácvik a přednes upřesní vyučující s ohledem na individuální schopnosti a talent každého studenta.
Příklad repertoáru:
Technická cvičení pro pravou ruku:
ŠEVČÍK, Otakar. 40 variací op. 3, arr. Louis Feuillard
FITZENHAGEN, Wilhelm. Technické studie op. 28
Sólový repertoár:
BACH, Johann Sebastian. Suita č. 5 c moll - Preludium a Fuga, Allemande
KODÁLY, Zoltán. Sonáta pro violoncello op. 8 - Allegro maestoso ma appassionato
Etudy:
PIATTI, Carlo Alfredo. Capriccio č. 3
POPPER, David. Vysoká škola violoncellové hry op. 73 - č. 1 a č. 7
Přednesové skladby:
RESPIGHI, Ottorino. Adagio s variacemi
MARTINŮ, Bohuslav. Variace na Rossiniho téma
SCHUMANN, Robert. Fantazijní kusy op. 73 - Zart und mit Ausdruck, Lebhaft, leicht, Rasch und mit Feuer
Další studijní literatura bude upřesněna vyučujícím v průběhu semestru, a to na základě talentu, dovedností a profesního zájmu studenta, popř. specializace pedagoga.
Hodnoticí metody a kritéria
Podmínky pro udělení zápočtu: aktivní účast v hodinách, účast na seminářích v roli interpreta, přehrávka předem zadaných skladeb ve formě zápočtové zkoušky za ZS před komisí pedagogů KSN:
2 etudy (capriccia), obtížnost odpovídá požadavkům magisterského studia, 2 části ze sólových suit J. S. Bacha nebo M. Regera
Další požadavky: docházka minimálně 80 %
Poznámka
není
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- String Instruments - Cello (MA) - from 2023/24 (Povinné předměty hlavní)
- Strunné nástroje - Violoncello (Mg) od 2022/23 (Povinné předměty hlavní)