Hra na housle 5
Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
105HRH5 | zápočet | 10 | 2 hodiny CVIČENÍ týdně (45 minut), 232 až 282 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Leoš ČEPICKÝ, Štěpán JEŽEK, Pavel KUDELÁSEK, Bohuslav MATOUŠEK, Jiří PANOCHA, Jindřich PAZDERA, Matouš PĚRUŠKA, Ivan ŠTRAUS
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra strunných nástrojů
Obsah
Cíl výuky:
Hra na housle je klíčovým studijním předmětem specializace Housle v rámci studijního programu Strunné nástroje. Individuální výuka je zaměřena na rozvoj studenta po stránce umělecké i technické. Student se seznamuje s nejvýznamnějšími interpretačními tradicemi a přístupy ve svém oboru a zároveň získává přehled o specifických rysech hudby různých stylových a žánrových okruhů.
Cílem předmětu v pátém semestru je soustředění na absolventský koncert a diplomovou práci. Student se dopracovává technické suverenity a vlastního, originálního, přesvědčivého uměleckého přednesu. Zdokonalovány jsou zdravé fyziologické a psychologické návyky spojené s cvičením, studiem a veřejným provozováním hudby.
Tematické okruhy:
Doplňování a prohlubování instrumentálních dovedností získaných na středním stupni vzdělání
Systematická práce na vlastní umělecké tvorbě
Vystižení obsahu a smyslu interpretovaného díla
Práce na zvládnutí virtuózní techniky
Příprava a provedení bakalářského koncertu
Příprava bakalářské písemné práce
Výsledky učení
- student si osvojil efektivní a odborně vhodnou techniku studia, nácviku a zkoušek, individuální nástrojové schopnosti jednotlivých studentů jsou však často rozdílné
- student má řemeslné dovednosti ve vztahu k reprezentativnímu repertoáru, různým stylům apod.
- student rozpozná, interpretuje, upravuje, realizuje a/nebo memoruje hudební materiál za pomoci notového zápisu a/nebo poslechem
- student se uvědoměle vyrovnává s náporem stresu, nachází vlastní metodu jeho překonávání a snaží se najít individuální řešení.
- student vykazuje pokročilou míru samostatnosti při nácviku studovaných skladeb; je schopen analyzovat technické a interpretační problémy
- identifikuje celou řadu uměleckých kontextů a prostředí a odpovídajícím způsobem na ně reaguje
- student je vybaven technickou zdatností a interpretační vyspělostí, která podmiňuje zvládnutí náročného, rozsáhlého a stylově různorodého repertoáru a která umožňuje vstup do hudební profese nebo do navazujícího magisterského studia.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Instrukce pro výběr skladeb, jejich nácvik a přednes upřesní vyučující s ohledem na individuální schopnosti a talent každého studenta.
Stupnice, rozložené akordy, dvojhmatové stupnice, nástrojová cvičení.
Etudy:
DONT, Jakob. op. 35
PAGANINI, Niccolò. Caprices op. 1
WIENIAWSKI, Henryk. Caprices op. 10, op. 18
ERNST, Heinrich Wilhelm. 6 etud
ODNŘÍČEK, František. Umělecké etudy
ad.
Díla pro sólové housle:
BACH, Johann Sebastian. Sonáty a Partity
TELEMANN, Georg Philipp. 12 Fantasií pro housle sólo
REGER, Max. Sonáty, Preludia a fugy
YSAŸE, Eugène. Sonáty pro sólové housle
Koncerty:
BACH, Johann Sebastian. Koncert a moll, Koncert E dur
MOZART, Wolfgant Amadeus. Koncert G dur, Koncert A dur, Koncert D dur
ERNST, Heinrich Wilhelm. Koncert fis moll
LALO, Edouard. Španělská symfonie
DVOŘÁK, Antonín. Koncert a moll
SIBELIUS, Jean. Koncert d moll
BRAHMS, Johannes. Koncert D dur
BEETHOVEN, Ludwig van. Koncert D dur
BRITTEN, Benjamin. Koncert op. 15
PROKOFJEV, Sergej. Koncert č. 1 a č. 2
ad.
Virtuózní skladby:
KREISLER, Fritz. Recitativ a Scherzo
ČAJKOVSKIJ, Petr Iljič. Valse – Scherzo
WIENIAWSKI, Henryk. Scherzo-tarantelle, Variace na originální téma
ŠEVČÍK, Otakar. Holka modrooká
SARASATE, Pablo de. Cikánské melodie, Introdukce a Tarantella
SAINT-SAËNS, Camille. Havanise, Indtrodukce a Rondo capriciosi
DVOŘÁK, Antonín. Mazurek e moll
Další studijní literatura bude upřesněna vyučujícím v průběhu semestru, a to na základě talentu, dovedností a profesního zájmu studenta, popř. specializace pedagoga.
Hodnoticí metody a kritéria
Aktivní účast ve výuce, přehrávka skladeb zvolených pro bakalářský koncert formou vystoupení na Semináři strunných nástrojů a schopnost obhájit své interpretační názory a řešení v diskuzi se spolužáky a pedagogy.
Další požadavky: docházka minimálně 80 %.
Poznámka
nejsou
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Strunné nástroje - Housle (Bc) od 2022/23 (Povinné předměty hlavní)
- Strunné nástroje (Bc) - Housle - SP na dostudování od 2024/25 (Povinné předměty hlavní)