Hra na housle 7
Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
105HRH7 | zápočet | 10 | 2 hodiny CVIČENÍ týdně (45 minut), 232 až 282 hodin domácí příprava | anglicky, česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Leoš ČEPICKÝ, Štěpán JEŽEK, Pavel KUDELÁSEK, Bohuslav MATOUŠEK, Jiří PANOCHA, Jindřich PAZDERA, Matouš PĚRUŠKA, Ivan ŠTRAUS
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra strunných nástrojů
Obsah
Cíl výuky:
V tomto předmětu je navazováno na znalosti a dovednosti, které student získal v předchozím bakalářském studiu – je vybaven velmi dobrou prstovou technikou, intonací, rytmickým cítěním, kvalitní tónovou kulturou, a hlavně se u něj projevuje velmi dobrá hudební představivost opřená nejenom o talent, ale také o znalosti. Talent je uchopen jako ojedinělý, a proto je s ním zacházeno tak, aby se v průběhu studia rozvíjel právě do své individuality. Je praktikován princip odborné konfrontace názorů studenta s názory profesorů na interpretaci. Součástí výuky je i intenzivní příprava na pódiové vystupování, psychologie pódiového výstupu a průprava hry zpaměti. Repertoár se orientuje jednak na skladby, které jsou pro koncertní činnost nezastupitelné, jednak na mezinárodní soutěže, které jsou v časovém kontextu k dispozici.
Tematické okruhy:
- Identifikace vlastního uměleckého profilu studenta, a dle toho volba jeho osobního kmenového repertoáru
- Otázka osobnosti, seberealizace, jedinečnosti a suverenity každého studenta
- Psychologická problematika pódiového vystupování, koncentrace a relaxace
- Specifika účasti na konkurzech a soutěžích, studium soutěžního a koncertního repertoáru
Výsledky učení
Student má komplexní znalosti světového i domácího repertoáru a prokáže vysokou úroveň ve vytváření a podávání souvislých hudebních zážitků a interpretací.
Student realizuje hudbu na vysoké profesionální úrovni (technicky a interpretačně suverénní projev), vyjadřuje vlastní umělecké koncepty na úrovni rozvinuté hudební osobnosti.
Student ovládá sofistikované řemeslné dovednosti ve vztahu k repertoáru, stylu, žánru apod.
Student ovládá zdravé psychologické návyky, včetně technik koncentrace a relaxace, spojené s veřejným provozováním hudby.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Instrukce pro výběr skladeb, jejich nácvik a přednes upřesní vyučující s ohledem na individuální schopnosti a talent každého studenta.
Příklad repertoáru:
Stupnice, rozložené akordy, dvojhmatové stupnice, nástrojová cvičení.
Etudy:
PAGANINI, Niccolò. Caprices op. 1
WIENIAWSKI, Henryk. Caprices op. 10, op. 18
ERNST, Heinrich Wilhelm. 6 etud
ODNŘÍČEK, František. Umělecké etudy
ad.
Díla pro sólové housle:
BACH, Johann Sebastian. Sonáty a Partity
TELEMANN, Georg Philipp. 12 Fantasií pro housle sólo
REGER, Max. Sonáty, Preludia a fugy
YSAYE, Eugene. Sonáty pro sólové housle
Houslové koncerty:
BACH, Johann Sebastian. Koncert a moll, Koncert E dur
MOZART, Wolfgang Amadeus. Koncert G dur, Koncert A dur, Koncert D dur
ERNST, Heinrich Wilhelm. Koncert fis moll
LALO, Edouard. Španělská symfonie
DVOŘÁK, Antonín. Koncert a moll
SIBELIUS, Jean. Koncert d moll
BRAHMS, Johannes. Koncert D dur
BEETHOVEN, Ludwig van. Koncert D dur
BRITTEN, Benjamin. Koncert č. 1 a č. 2
PROKOFJEV, Sergej Sergejevič. Koncert č. 1 a č. 2
ČAJKOVSKIJ, Petr Iljič. Koncert D dur, op. 35
ad.
Sonáty s klavírem: W. A. Mozart, J. S. Bach, G. F. Händel, J. Brahms
Virtuózní skladby:
KREISLER, Fritz. Recitativ a Scherzo
ČAJKOVSKIJ, Petr Iljič. Valse - Scherzo
WIENIAWSKI, Henryk. Scherzo - Tarantella, Variace na originální téma
ŠEVČÍK, Otakar. Holka modrooká
SARASATE, Pablo de. Cigánské melodie, Introdukce a Tarantella
SAINT SAËNS, Camille. Havanaise, Introdukce a Rondo capriccioso
DVOŘÁK, Antonín. Mazurek e moll, Romance f moll op. 11
RAVEL, Maurice. Tzigane
CHAUSSON, Ernest. Poème op. 25
Další studijní literatura bude upřesněna vyučujícím v průběhu semestru, a to na základě talentu, dovedností a profesního zájmu studenta, popř. specializace pedagoga.
Hodnoticí metody a kritéria
Podmínky pro udělení zápočtu: aktivní účast na výuce, aktivní účast na seminářích v roli interpreta, přehrávka předem zadaných skladeb před pedagogy KSN – 2 etudy, z toho jedna musí být Paganini, op.1, dvě rozdílné části ze Sonát a Partit J. S. Bacha. Další požadavky: docházka minimálně 80 %
Poznámka
není
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- String Instruments - Violin (MA) from 2023/24 (Povinné předměty hlavní)
- Strunné nástroje - Housle (Mg) od 2022/23 (Povinné předměty hlavní)
- Strunné nástroje (Mg) - Housle - SP na dostudování od 2024/25 (Povinné předměty hlavní)