Orchestrální party a sóla violoncella 5
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
105PVC5 | zápočet | 1 | 1 hodiny CVIČENÍ týdně (45 minut), 16 až 21 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra strunných nástrojů
Obsah
Cíl výuky:
Předmět Orchestrální party a sóla violoncella 5 bezprostředně souvisí s předmětem Hra v orchestru. Jeho cílem je individuální příprava violoncellových partů především po stránce smykové a prstokladové, rozvíjení pohotové orientace při hře z listu. Svým zaměřením rozšiřuje spektrum studentových znalostí a dovedností o ty, které podmiňují jeho případné budoucí uplatnění v profesi sólisty a orchestrálního hráče. Důraz je kladen na flexibilitu technického zvládnutí skladeb v co nejkratším čase a ovládnutí způsobu hry v symfonickém orchestru, nástrojové a interpretační zvládnutí skladeb orchestrálního repertoáru, pečlivou akceptaci připomínek pedagoga. Tím se rozvíjí v delším časovém úseku technika a kvalita přednesu hry, přispívající ke kvalitní prezentaci studenta v předmětu Hra v orchestru.
Tematické okruhy:
- orchestrální party a sóla houslí v dílech českých skladatelů
- partitury a orchestrální party děl barokní, klasické, romantické a moderní epochy
- vystižení obsahu a smyslu interpretovaného díla
- doplňování a prohlubování instrumentálních dovedností získaných na středním
Výsledky učení
- student si osvojil efektivní a odborně vhodnou techniku studia, nácviku a zkoušek.
- student má řemeslné dovednosti ve vztahu k reprezentativnímu repertoáru, různým stylům apod.
- student rozpozná, interpretuje, upravuje, realizuje a/nebo memoruje hudební materiál za pomoci notového zápisu a/nebo poslechem
- student vykazuje pokročilou míru samostatnosti při nácviku studovaných skladeb; je schopen analyzovat technické a interpretační problémy
- identifikuje celou řadu uměleckých kontextů a prostředí a odpovídajícím způsobem na ně reaguje
- seznámení se známými sóly orchestrální literatury.
- detailní studium vybraných míst z orchestrálních partů, která se objevují u konkurzů do orchestrů.
- nácvik tzv. hry z listu.
- rychlá orientace a zvládnutí orchestrálního partu od informací důležitých až po detail.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Instrukce pro výběr skladeb, jejich nácvik a přednes upřesní vyučující s ohledem na individuální schopnosti a talent každého studenta.
Příklad repertoáru:
DVOŘÁK, Antonín: Serenáda
ČAJKOVSKIJ, Petr Iljič: Serenáda
BRAHMS, Johannes: Klavírní koncert, lll. věta
RIMSKIJ-KORSAKOV, Nikolaj: Šeherezáda
PROKOFJEV, Sergej: Láska ke třem pomerančům
Další literatura bude upřesněna vyučujícím v průběhu semestru s ohledem na talent a individuální dovednosti studenta a v souladu s aktuálním repertoárem předmětu Hra v orchestru 5.
Hodnoticí metody a kritéria
Aktivní účast v hodinách, zvládnutí předepsaných orchestrálních a sólových partů dle domluvy s pedagogem. Přehrávka vybraného repertoáru před pedagogy katedry. Další požadavky: docházka minimálně 80 %.
Poznámka
Nejsou.
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Strunné nástroje - Violoncello (Bc) od 2022/23 (Povinné předměty)