Hra na klarinet in Es 2

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
106KRE2 zápočet 1 1 hodiny výuky týdně (45 minut), 15 až 20 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra dechových nástrojů

Obsah

Es klarinet je nástroj mnoha hudebních uskupení. Tento nástroj je značně používán v orchestrech, sólově a dnes již i v jiných hudebních žánrech. Předmět postupně vybaví studenta všemi schopnostmi a vědomostmi, které při hře na Es klarinet potřebuje. Studenti jsou rozděleni dle svých schopností. Seznámí se s technikou, jak správně na Es klarinet hrát. Vzhledem k tomu, že rozdíly ve hře na Es klarinet u studentů mohou být veliké, je vždy volena individuální cesta výuky. Právě v individuálním přístupu a v akceptování různých schopností je cesta, jak ty méně zdatné poměrně rychle dostat na dobrou úroveň hry. Podle schopností studentů je přidělována studijní literatura. Etudy i přednesy vycházejí mnohdy z literatury klarinetové. Přednesy se orientují i na snadnější skladby určené přímo pro tento nástroj .Také pohled studenta, proč chce na Es klarinet hrát, je určující pro metodiku předmětu. Mnozí chtějí hrát na tento nástroj z praktických důvodů, které jsou mnohdy výhodou při konkurzu o místo v orchestru. Vyučuje se úprava Es klarinetových plátků. Tyto plátky jsou svou strukturou sice podobné klarinetovým, ale technika jejich úpravy má svá specifická pravidla.

Výsledky učení

Es klarinet je značně používán v orchestrech, sólově a dnes již i v jiných hudebních žánrech. Vzhledem k tomu, že rozdíly ve hře na Es klarinet u studentů mohou být veliké, je vždy volena individuální cesta výuky. Podle schopností studentů je přidělována studijní literatura.Etudy i přednesy vycházejí mnohdy z literatury klarinetové. Přednesy se orientují i na snadnější skladby určené přímo pro tento nástroj Také pohled studenta, proč chce na Es klarinet hrát, je určující pro metodiku předmětu. Vyučuje se úprava Es klarinetových plátků. Tyto plátky jsou svou strukturou sice podobné klarinetovým, ale technika jejich úpravy má svá specifická pravidla.

Předpoklady a další požadavky

Nástrojová vybavenost na úrovni odpovídající ročníku studia a profilu studenta.

Literatura

Keepke, Paul : Scherzo (CI. Mib 8 p

Lancen : ltalienne.Petite cl mib (ou cl. alte) 8 piano ne)

Rimsky-Korsakov (Thurston) : The rose 8 the nightingaie (Ci. Mib ou cl. Alte 8 pne)

Teselli (Geldberg, N.) : Serenade (Cl. Alte 8 pne)

Verdi (Ostrander, A.): Ana frem ?the Masked BalI? (Cl. Alte pne)

Hodnoticí metody a kritéria

Výkony studentů se hodnotí po všech stánkách interpretace. Předně je rozebrána skladba, kterou student hrál a jsou na ní demonstrována jednotlivá úskalí interpretace Hodnotí se, jak se student s těmito problémy vyrovnal. Není nepovšimnuta i úroveň konkrétní hry studenta na nástroj, jak po stránce technické, intonační, zvukové, dynamické ale i interpretační.

Webová stránka předmětu

http://www.hamu.cz/katedry/katedra-dechovych-nastroju

Poznámka

Pedagogové dbají na prostřídání jednotlivých komorních partů dle zápisu skladatele a na preferenci sólistické i doprovodné složky.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů