Orchestrální party a sóla fagotu 4
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
106PFG4 | zkouška | 1 | 1 hodiny CVIČENÍ týdně (45 minut), 15 až 20 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra dechových nástrojů
Obsah
Cíl výuky:
Předmět Orchestrální party a sóla pro fagot 4 má za cíl naučit studenta přípravě náročných operních a symfonických partů v co nejkratším časovém úseku. V daném semestru se procvičují nejdůležitější orchestrální party epochy klasicismu – J. Haydn, W. A. Mozart a L. van Beethoven. Teoreticky se vysvětlují specifika celkové barvy zvuku orchestru a interpretační pojetí klasicistního orchestru. Dále je vyučován rozdíl mezi mozartovským, beethovenovským a brahmsovským pojetím interpretace. Studentovi je vysvětleno interpretační specifikum pojetí dirigenta s různými orchestry a naopak stejného orchestru s různými dirigenty. S vyučujícím či mentorem se dále rozvíjí intonační vnímání dvou fagotů, vztahy jednotlivých intervalů a praktická pomoc prvního hráče druhému či naopak. Studentovi je taktéž vysvětlena hlavní orchestrální úloha fagotu v barokní epoše, zejména doprovodný hlas. V neposlední řadě se studují orchestrální party, které souvisejí v daném semestru s předmětem Hra v orchestru.
Tematické okruhy:
- orchestrální party a sóla vybraná zejména z děl J. Haydna, W. A. Mozarta, L. van Beethovena a J. Brahmse
Výsledky učení
- student si osvojil efektivní a odborně vhodnou techniku studia, nácviku a zkoušek
- student má řemeslné dovednosti ve vztahu k reprezentativnímu repertoáru, různým stylům apod.
- student rozpozná, interpretuje, upravuje, realizuje a/nebo memoruje hudební materiál za pomoci notového zápisu a/nebo poslechem
- uvědomuje si, reflektuje a rozvíjí vlastní styl osvojování zadaných partů, k nimž volí potřebné dovednosti a strategie
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Instrukce pro výběr skladeb, jejich nácvik a přednes upřesní vyučující s ohledem na individuální schopnosti a talent každého studenta.
Příklad repertoáru:
HERMAN, František. Orchestrální studie pro fagot 1, (A-K), Orchestrální studie pro fagot 2, (M-W)
BEETHOVEN, Ludwig van. Symfonie No. 1 C dur, Symfonie No. 4 B dur, Symfonie No. 5 c moll, Symfonie No. 9 d moll, Leonora – předehra
BERLIOZ, Hector. Fantastická symfonie
BRAHMS, Johannes. Symphonie No. 1 c moll, Symfonie No 3 F dur, Variace na Haydnovo téma, Houslový koncert D dur
DONIZETTI, Gaetano. Nápoj lásky – Una furtiva lagrima
DUKAS, Paul. Čarodějův učeň
MOZART, Wolfgang Amadeus. předehry Figarova svatba, Cosi fan tutte, Don Giovanni, Così fan tutte, ossia La scuola degli amanti, K. 588, Symfonie No. 41 C dur 'Jupiter', Symfonie No. 35 D dur 'Haffnerova'
Další literatura bude upřesněna vyučujícím v průběhu semestru s ohledem na talent a individuální dovednosti studenta a v souladu s aktuálním repertoárem předmětu Hra v orchestru 4.
Hodnoticí metody a kritéria
Podmínky pro udělení zápočtu: aktivní účast v hodinách, povinná účast ve školním orchestru – AKS. Přehrávka vybraných orchestrálních partů před komisí katedry.
Další požadavky: docházka minimálně 90 %
Webová stránka předmětu
http://www.hamu.cz/katedry/katedra-dechovych-nastroju
Poznámka
nejsou
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dechové nástroje - Fagot (Bc) od 2022/23 (Povinné předměty)