Orchestrální party a sóla fagotu 6
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
106PFG6 | zkouška | 1 | 1 hodiny CVIČENÍ týdně (45 minut), 15 až 20 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra dechových nástrojů
Obsah
Cíl výuky:
Studium předmětu Orchestrální party a sóla pro fagot 6 je na začátku semestru zaměřeno zejména na dílo I. Stravinského a M. Ravela, poté je založeno na opakování veškerých stěžejních symfonických a operních partů. Hlavním cílem studia je namátkou opakovat důležitá a frekventovaná sóla jak české, tak světové tvorby. Za pomocí těchto partů se opětovně projdou principy interpretace jednotlivých skladatelů a zákonitosti hry v orchestru. Student je veden k schopnosti rozlišit styl hraní v operním a symfonickém tělese a umí řešit intonační problematiku nejen v rámci dechových nástrojů, ale i s violoncellem a kontrabasy. Vyučující se studentem metodologicky řeší vzájemnou barevnou povahu jednotlivých dřevěných dechových nástrojů a opakuje intonační zákonitosti. Stále se studují orchestrální party, které souvisejí v daném semestru s předmětem Hra v orchestru.
Tematické okruhy:
- orchestrální party a sóla vybraná z děl M. Ravela, N. Rimského - Korsakova, R. Wagnera, G. Mahlera, R. Strausse, I. Stravinského
Výsledky učení
- student si osvojil efektivní a odborně vhodnou techniku studia, nácviku a zkoušek
- student má řemeslné dovednosti ve vztahu k reprezentativnímu repertoáru, různým stylům apod.
- student rozpozná, interpretuje, upravuje, realizuje a/nebo memoruje hudební materiál za pomoci notového zápisu a/nebo poslechem
- student vykazuje pokročilou míru samostatnosti při nácviku studovaných skladeb; je schopen analyzovat technické a interpretační problémy
- identifikuje celou řadu uměleckých kontextů a prostředí a odpovídajícím způsobem na ně reaguje
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Instrukce pro výběr skladeb, jejich nácvik a přednes upřesní vyučující s ohledem na individuální schopnosti a talent každého studenta.
Příklad repertoáru:
HERMAN, František. Orchestrální studie pro fagot 1, (A-K), Orchestrální studie pro fagot 2, (M-W).
BARTÓK, Béla. Koncert pro orchestr, Taneční suita
BEETHOVEN, Ludwig van. Symfonie No. 1 C dur, Symfonie No. 4 B dur, Symfonie No. 5 c moll, Symfonie No. 9 d moll, Leonora – předehra
BERLIOZ, Hector. Fantastická symfonie
BRAHMS, Johannes. Symphonie No. 1 c moll, Symfonie No 3 F dur, Variace na Haydnovo téma, Houslový koncert D dur
ČAJKOVSKIJ, Iljič Petr. Romeo a Julie, Symfonie No. 4 f moll, Symfonie No. 5 e moll, Symfonie No. 6 h moll Patetická
DVOŘÁK, Antonín. Symfonie č. 5, Symfonie č. 6, Symfonie č. 7, Symfonie č. 8, Symfonie č. 9, Čert a Káča – výběr, Rusalka – výběr
DEBUSSY, Claude. Iberia
DONIZETTI, Gaetano. Nápoj lásky – Una furtiva lagrima
DUKAS, Paul. Čarodějův učeň
JANÁČEK, Leoš. Simfonietta, Taras Bulba, Její pastorkyňa – výběr, Káťa Kabanová – výběr, Z mrtvého domu – výběr
MAHLER, Gustav. Symfonie No. 2, Symfonie No. 4, Symfonie No. 5, Symfonie No. 9
MARTINŮ, Bohuslav. Symfonie č. 1, Symfonie č. 2, Symfonie č. 3, Symfonie č. 4
MOZART, Wolfgang Amadeus. předehry Figarova svatba, Cosi fan tutte, Don Giovanni, Così fan tutte, ossia La scuola degli amanti, K. 588, Symfonie No. 41 C dur 'Jupiter', Symfonie No. 35 D dur 'Haffnerova'
NOVÁK, Vítězslav. Slovácká suita
PROKOFJEV, Sergej. Péťa a vlk
RAVEL, Maurice. Bolero, Klavírní koncert G dur, Klavírní koncert pro levou ruku, Alborada del gracioso, Má matka husa, Španělská rapsodie
KORSAKOV, Nikolaj Rimskij. Šeherezáda
SMETANA, Bedřich. Prodaná nevěsta – předehra, Má vlast
STRAUSS, Richard. Alpská symfonie, Enšpíglova šibalství
STRAVINSKIJ, Igor. Svěcení Jara, Pták ohnivák, Pulcinella, Příběh vojáka, Žalmová symfonie
SUK, Josef. Asrael
ŠOSTAKOVIČ, Dmitrij. Symfonie No. 5 d moll, Symfonie No. 9 Es dur, Symfonie No. 10 e moll
WAGNER, Richard. Lohengrin – výběr, Parsifal – výběr
Další literatura bude upřesněna vyučujícím v průběhu semestru s ohledem na talent a individuální dovednosti studenta a v souladu s aktuálním repertoárem předmětu Hra v orchestru 6.
Hodnoticí metody a kritéria
Aktivní účast v hodinách, povinná účast ve školním orchestru – AKS, přehrávka vybraných orchestrálních partů před komisí katedry.
Další požadavky: docházka minimálně 90 %
Webová stránka předmětu
http://www.hamu.cz/katedry/katedra-dechovych-nastroju
Poznámka
nejsou
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dechové nástroje - Fagot (Bc) od 2022/23 (Povinné předměty)