Digitální střih pro HR 1

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
171DS1 zápočet 3 1 hodiny CVIČENÍ týdně (45 minut), 66 až 81 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra zvukové tvorby a hudební režie

Obsah

Cíl výuky:

Úplná realizace koncepce střihu, vytvořené během nahrávání a realizované na vlastních projektech nebo střihových cvičeních, dále schopnost vyhodnotit výsledek nahrávání a použít adekvátní prostředky k sestavení finální podoby snímku. Důraz je kladen na přehledné členění zvukového materiálu ve vztahu k hudební formě a provedení střihu v programu ProTools.

Postprodukce hudebních nahrávek, konkrétně střih zvukového záznamu, se zařadil v rámci nahrávacího týmu mezi kompetence hudební režie. Předmět Digitální střih pro HR zajišťuje získání jedné z klíčových dovedností v oblasti zpracování hudební nahrávky. Provázanost hudební koncepce s analytickým slyšením a různými postupy při nahrávání jsou vstupním požadavkem pro úspěšné zvládnutí postprodukce digitálního zvukového záznamu.

V průběhu semestru je přednesena látka v úzké návaznosti na praktické ukázky, které korespondují se zadávanou prací. Předpokládá se nácvik na dvou až třech cvičeních.

Tematické okruhy:

Přehled používaného SW pro zpracování zvuku s důrazem na program ProTools

Základní funkce SW pro editaci hudby

Souvislost postupů hudební režie při nahrávání a střihu hudebního snímku

Analytický poslech a poznámky v notovém zápisu, střihová soupiska

Typologie střihu

Umístění a volba typu střihu

Praktická cvičení na záznamu hudby menších hudebních forem převážně těchto nástrojových kombinací:

Klavír sólo

Dechové nástroje dřevěné – různé kombinace komorního obsazení

Pěvecký sbor

Výsledky učení

Student chápe vliv zvolených postupů při nahrávání na postprodukci snímku. Uvědomuje si zásadní požadavek na střih – výběr nejlepšího nahraného materiálu, splňujícího vysoké nároky na profesionální nahrávku. Přebírá odpovědnost za dodržení notového zápisu ve výsledném tvaru nahrávky (pokud se nejedná o improvizaci).

Dokáže používat základní editační funkce ProTools. Vnímá možnosti a uplatnění jednotlivých postupů, které dokáže správně zvolit a aplikovat při další práci. Nahrávání i postprodukce se stává v rámci nahrávacího týmu při spolupráci s mistrem zvuku efektivnější.

Předpoklady a další požadavky

nejsou

Literatura

Povinná literatura:

KING, Richard. Post Production, Editing. In: Recording Orchestra and Other Classical Music Ensembles. New York: Routledge, 2017. 256 stran, ISBN: 978-1-138-85454-3.

SMEJKALOVÁ, Sylva. Střih a jeho problematika z uměleckého hlediska. In: Nároky na funkci hudební režie v digitálním vícestopém nahrávacím procesu. Praha, 2018. 164 stran. Disertační práce. AMU. Hudební a taneční fakulta. Vedoucí práce prof. MgA. Vladimír Tichý, CSc.

ZAMAZAL, Václav. Střih v profesionálním studiu. In: Hudební nástroje před mikrofonem. 1. vyd. Praha: Supraphon, 1975. 183 s. noty, obr., ISBN 02-174-75.

Doporučená literatura:

STEJSKALOVÁ, Sylva. Hudební režie jako interpretační umění. In: Opus musicum. Hudební revue, ročník 52/2020, č.1, s. 32-41. ISSN 0862-8505.

Hodnoticí metody a kritéria

Student získá zápočet na základě předložení samostatně zpracovaného střihového cvičení nebo projektu včetně textové explikace zvolených postupů. Je požadována nadpoloviční docházka.

Poznámka

není

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů