Teorie hudební režie 1

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
171THR1 zápočet 3 6 hodiny PŘEDNÁŠEK za celý semestr (45 minut), 6 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 66 až 81 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Sylva STEJSKALOVÁ

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Sylva STEJSKALOVÁ

Obsah

Cíle výuky:

Znalost vývoje profese hudební režie a funkce hudební režie v procesu nahrávání.

Studenti se seznámí s historickým vývojem profese v návaznosti na vývoj záznamové technologie. Výuka je založena na přednáškách doplněných zvukovými ukázkami.

Funkce hudební režie v nahrávacím procesu je systematicky vyložena podle typu nahrávání a charakteru aktivit v jeho třech základních fázích.

Tematické okruhy:

Historický vývoj profese hudební režie; stručný vývoj záznamové technologie a techniky střihu

Období mechanického záznamu

Období elektro-mechanického záznamu

Období magnetického záznamu

Období digitálního záznamu

Funkce hudební režie v současném profesionálním nahrávacím týmu

Příprava nahrávání, nahrávání, postprodukce

Výsledky učení

Student pochopí vývoj profese hudební režie v závislosti na historickém vývoji záznamové technologie. Uvědomí si komplexnost činností hudebního režiséra a získá přehled o všech aktivitách spojených s provedením hudební režie.

Předpoklady a další požadavky

nejsou

Literatura

Povinná literatura:

Audio / Video

Berliner Philharmoniker. Digital Concert Hall. Dostupné z: https://www.digitalconcerthall.com/en/home Naxos Music Library. Dostupné z: https://www.naxosmusiclibrary.com/login

Hudebniny

BEETHOVEN, Ludwig van. Concerto for Piano and Orchestra : Es-Dur : WoO 4. [Studijní partitura]. London: Eulenburg, 1961. 1 partitura (V, 66 s.). ISBN 3-7957-6303-7.

DVOŘÁK, Antonín. Symfonie č. 8 G dur op. 88 : Symphonie Nr. 8 G-dur Op. 88 = Symphony no. 8 G major op. 88. [Studijní partitura]. Kassel: Bärenreiter, c2004. 1 partitura (x, 170 s.).

MOZART, Wolfgang Amadeus. Symphony in C Jupiter. Leipzig: Eulenburg, [19--]. 1 partitura (80 s.).

SUK, Josef. Asrael : symfonie pro velký orchestr : op. 27. Praha: Státní hudební vydavatelství, 1965. 1 partitura (248 s.).

Další notové partitury budou upřesněny vyučujícím v průběhu semestru.

Doporučená literatura:

Audio / Video

DVOŘÁK, Antonín. Symphony No. 8 in G major : Op. 88 (B 163, 1889). MOZART, Wolfgang Amadeus. Symphony No. 41 „Jupiter“ : in C major : K. 551. SUK, Josef. Asrael : Symphony in C minor op. 27.

Další nahrávky budou upřesněny vyučujícím v průběhu semestru.

Knihy

FUKAČ, Jiří. Hudba a média : rukověť muzikologa. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1998. 258 s.

MCLUHAN, Marshall. Jak rozumět médiím : extenze člověka. Praha: Odeon, 1991. 350 s.

OČADLÍK, Mirko. Smetanovská diskografie : kritický soupis gramofonových snímků Smetanovy hudby. Praha: Orbis, 1939. 162 s. SMEJKALOVÁ, Sylva. Nároky na funkci hudební režie v digitálním vícestopém nahrávacím procesu. Praha, 2018. 164 stran, obrazové přílohy. ŠÍP, Ladislav. Nahrávání a reprodukovaná hudba. 1. vyd. Praha: SHV, 1962. 82 s. ŠÍP, Ladislav. Pěvci před mikrofonem. 1. vyd. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1960. 92 s. : fotografie.

Článek z časopisu

SMOLKA, Jaroslav. Některé problémy hudební režie. In: Hudební rozhledy. Praha: Společnost Hudební rozhledy, 1948-. svazky. 1976/č. 6, str. 275 - 280. ISSN 1805-6482. SMOLKA, Jaroslav. Hudební režisér jako spolutvůrce trvalého záznamu interpretova výkonu a jiné problémy muzikologické reflexe výkonného umění, Česká a slovenská hudební interpretace po roce 1945 a její ohlas. In: Sborník materiálů z muzikologické konference Janáčkiana VIII. Ostrava 6. a 7.6.1984, Krajské kulturní středisko Ostrava a Slezské muzeum Opava 1985, str. 72 – 80.

SMOLKA, Jaroslav. Hudební režie jako moderní umělecké profese. In: Gramorevue. 1992/č. 6, str. 5. ISSN 0323-0783.

SMOLKA, Jaroslav. Moderní trvalé zvukové záznamy Smetanovy Vltavy s Českou filharmonií a jejími šéfy. In: 100. výročí České filharmonie: Historie, osobnosti, kontexty. Sborník z mezinárodní muzikologické konference pořádané Českou filharmonií ve spolupráci s Ústavem pro hudební vědu Akademie věd České republiky. Praha, Rudolfinum, Malá galerie 17. a 18. 10. 1996 / Praha : Česká filharmonie, 1997 str. 68 – 84.

SMOLKA, Jaroslav. Vzpomínky na spolupráci s Karlem Ančerlem při nahrávání gramofonových snímků České filharmonie. In: 100 let České filharmonie: Historie, osobnosti, kontexty. Sborník z mezinárodní muzikologické konference pořádané Českou filharmonií ve spolupráci s Ústavem pro hudební vědu Akademie věd České republiky. Praha, Rudolfinum, Malá galerie 17. a 18. 10. 1996 / Historie, osobnosti, kontexty. Sborník z mezinárodní muzikologické konference pořádané Českou filharmonií ve spolupráci s Ústavem pro hudební vědu Akademie věd České republiky. Praha, Rudolfinum, Malá galerie 17. a 18. 10. 1996 / Praha : Česká filharmonie, 1997 s. 125-128.

Další literatura bude upřesněna vyučujícím v průběhu semestru.

Hodnoticí metody a kritéria

Student získává zápočet po odevzdání seminární práce v rozsahu 2-4 stran textu. Student si volí téma po dohodě s vyučujícím. Předmětem práce je interpretační a zvuková analýza zvukových nahrávek.

Dále zpracuje dvě recenze na aktuální koncertní dění v rozsahu 1-2 stran textu.

Písemné práce musí mít požadovanou formální úpravu a odpovídající odbornou jazykovou úroveň.

Účast na přednáškách je vyžadována minimálně z 60 %.

Poznámka

není

Rozvrh na zimní semestr 2023/2024:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
Čt

místnost 1040
Učebna KZT

(Lichenštejnský palác)
STEJSKALOVÁ S.
10:40–12:10
LICHÝ TÝDEN

(přednášková par. 1)
Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
10:40–12:10 Sylva STEJSKALOVÁ Učebna KZT
Lichenštejnský palác
přednášková par. 1

Rozvrh na letní semestr 2023/2024:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů