Dramaturgie prostoru 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Semestr |
---|---|---|---|---|
203DPR2 | zkouška | 2 | 3 hodiny výuky týdně (45 minut), 23 až 33 hodin domácí příprava |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra scénografie
Obsah
Letní semestr I
Výuka ve druhém semestru zahrnuje vhled a interpretaci možného performativního prostoru a dramaturgický základ tvorby z hlediska živých uměleckých forem. Výuka je částečně formulována s ohledem na následné téma magisterském projektu každého studenta. Dále se student/ka v tomto semestru zabývá řešením dramatické předlohy z pozice tradičního jevištního prostoru. Student/ka, analyzuje téma na základě zkušeností získaných v předchozím semestru v kontextu evropské a současné kultury. Důležitým aspektem druhého semestru je vnímání rituálního/duchovního/liturgického charakteru prostoru ve vztahu ke klasické divadelní scéně. V rámci předmětu student spolupracuje s katedrou činoherního divadla a alternativního a loutkového divadla (event. dalšími katedrami fakulty) při tvorbě studentských inscenací.
Analýza scénických děl postupuje v gradaci ke komplikovanějším syntetickým formám – opera, muzikál, loutkové divadlo apod.
Výsledky učení
Cílem studia je získat zkušenost s koncepčními, kreativními a interpretačními postupy z hlediska prostoru a živých uměleckých forem jako autorské součásti divadelní tvorby. Vnímat scénickou technologii jako součást dramaturgie celku.
Schopnosti, které studující v tomto semestru nabyde jsou rozvíjení autorské kreativity, koncepčního myšlení, schopností vlastní interpretace, ale i etického myšlení a kritické reflexe v rámci oboru.
Student/ka získal velmi pokročilé znalosti v oblasti světelné, zvukové a video techniky a tyto znalosti je schopen využívat v souladu s dramaturgickou koncepcí projektu a tuto dále prostřednictvím technologických strategií rozvíjet.
Předpoklady a další požadavky
Literatura
Literatura týkající se zadaných úkolů, zejména v oblasti scénografie činohry, opery, hudebního divadla, pohybového divadla, alternativního a loutkového divadla a výstavních instalací.
Povinná literatura:
Aronson, Arnold (ed.): The Routledge Companion to Scenography. Routledge, 2020, 602 s. ISBN 978-0367509637
Barbieri, Donatella. Costume in Performance: Materiality, Culture, and the Body. Bloomsbury, 2017, 264 s. 9781474236881
Hann, Rachel: Beyond Scenography. Routledge, 2019, 155 s. ISBN 9781138785069
Hannah, Dorita and Harsløf Olav: Performance Design. Museum Tusculanum Press, 2008, 336 s. ISBN 9788763507844
McKinney, Joslin and Phillip Butterworth: The Cambridge Introduction to Scenography. Cambridge University Press, 2015, 238 s.
McKinney, Joslin and Scott Palmer: Scenography Expanded: An Introduction to Contemporary Performance Design. Methuen/Bloomsbury, 2017.
Wiens, Birgit E. Contemporary Scenography: Practices in German Theatre, Arts and Design. Methuen/Bloomsbury, 2019.
Brockett Oscar Gross et al. Making the Scene : A History of Stage Design and Technology in Europe and the United States. 2nd printing ed. Tobin Theatre Arts Fund 2012.
Jones Robert Edmond. The Dramatic Imagination : Reflections and Speculations on the Art of the Theatre. Routledge 2004.
Adler Phoebe. Behind the Scenes Contemporary Set Design. Black Dog Pub 2012.
Taylor Clifton. Color & Light : Navigating Color Mixing in the Midst of an Led Revolution a Handbook for Lighting Designers. Quite Specific Media a Division of Silman-James Press 2019.
Hann Rachel. Beyond Scenography. Routledge Is an Imprint of the Taylor & Francis Group 2019.
KLÍMA, Miloslav a kolektiv autorů. Divadlo a interakce série 1-11, Pražská scéna, AMU Divadelní fakulta 2006-2018
Klíma, Miloslav: Petr Matásek – prostor, hmota, divadlo, AMU 2013,197 s. ISBN 978-80-7331-272-5
Klíma, Miloslav: O dramaturgii Pražská scéna 2016, 240 stran
Ljubková, Marta: Dramaturgie přítomnosti 1, studijní opora, AMU 2020, 34 stran
Lotker, Sodja: Dramaturgie přítomnosti 2, studijní opora, AMU 2020, 84 stran
BLÁHA, Ivo. Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. 3., upr. vyd. V Praze: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2014. 153 s. ISBN 978-80-7331-303-6.
Doporučená literatura:
KOLEGAR, Jan. Historie scénických technologií. 2. vyd. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2011. 68 s., 136 s. obr. příl. ISBN 978-80-86928-94-4.
PEJCHA, Jiří a ŠKUBAL, Jan. Zvuk v divadle: učební texty pro výuku předmětu Základy scénického zvuku. Vyd. 1. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2005. 86 s. ISBN 80-86928-01-2. Zvuk v divadle Škubal
SYROVÝ, Václav a GUŠTAR, Milan. Malý slovník základních pojmů z hudební akustiky a hudební elektroniky. 3. vydání. Praha: Akademie múzických umění v Praze (Nakladatelství AMU), 2016. 121 stran. ISBN 978-80-7331-383-8.
SYROVÝ, Václav. Hudební zvuk: příspěvek k teorii zvukové tvorby. 2., dopl. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2014. 317 s. Akustická knihovna Zvukového studia Hudební fakulty AMU; 9. ISBN 978-80-7331-323-4.
Česká divadelní fotografie, edice IDU od roku 2020
KOLEKTIV. Akustika hudebních prostorů v České republice díly 1-4, NAMU 2008-11 ve spolupráce s firmou Soning Praha a.s.
Hodnoticí metody a kritéria
Docházka 80 %, průběžné referáty k zadaným tématům – analýza, obhajoba (zdůvodnění přístupu atd.), hodnocení – vše kolektivně.
Podmínkou ukončení semestru je úspěšné splnění zadání, které zahrnuje analýzu konkrétního scénického díla v rovině interpretační, výtvarné – světlo, zvuk, projekce včetně technologie– v rozsahu min. 1 normostrany psaného textu nebo prezentace ústní.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje