Dramaturgie prostoru 2
| Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
|---|---|---|---|---|---|
| 203DPR2 | zkouška | 2 | 3 hodiny výuky týdně (45 minut), 19 až 29 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Jan FRIČ, Tomáš PROCHÁZKA, Jan ŠTĚPÁNEK
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra scénografie
Obsah
Výuka ve druhém semestru prvního ročníku zahrnuje vhled a interpretaci možného performativního prostoru a dramaturgický základ tvorby z hlediska živých uměleckých forem. Výuka je částečně formulována s ohledem na následné téma magisterského projektu každého studujícího.
V tomto semestru se studující zabývají řešením dramatické předlohy z pozice tradičního jevištního prostoru. Analýza tématu probíhá na základě zkušeností získaných v předchozím semestru a v kontextu evropské a současné kultury. Důležitým aspektem je vnímání rituálního, duchovního a liturgického charakteru prostoru ve vztahu ke klasické divadelní scéně.
Studující spolupracují s katedrou činoherního divadla a alternativního a loutkového divadla, případně s dalšími katedrami sesterských fakult, při tvorbě studentských inscenací. Historický pohled na audiovizuální technologie ze semestru prvního se zde propojuje s konkrétní scénickou tvorbou.
Analýza a interpretace scénických děl v druhém semestru postupuje ke gradaci směrem ke komplikovanějším syntetickým formám, jako jsou opera, muzikál nebo loutkové divadlo.
Výsledky učení
Cílem studia je získat zkušenost s koncepčními, kreativními a interpretačními postupy z hlediska prostoru a živých uměleckých forem jako autorské součásti divadelní tvorby. Vnímat scénickou technologii jako součást dramaturgie celku.
Studující získá schopnost rozvíjení autorské kreativity, koncepčního myšlení, schopností vlastní interpretace, ale i etického myšlení a kritické reflexe v rámci oboru.
Studující je schopen využívat znalosti v oblasti světelné, zvukové a video techniky v souladu s dramaturgickou koncepcí projektu a tuto dále prostřednictvím technologických strategií rozvíjet.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Literatura týkající se zadaných úkolů, zejména v oblasti scénografie činohry, opery, hudebního divadla, pohybového divadla, alternativního a loutkového divadla a výstavních instalací.
Povinná literatura:
ARTAUD, Antonin. Divadlo a jaho dvojenec. Herrman & synové, 1994, 174 s.
ARONSON, Arnold (ed.). The Routledge Companion to Scenography. Routledge, 2020, 602 s., ISBN 978-0367509637.
BARBIERI, Donatella. Costume in Performance: Materiality, Culture, and the Body. Bloomsbury, 2017, 264 s., ISBN 9781474236881.
Jones, Robert Edmond. The Dramatic Imagination : Reflections and Speculations on the Art of the Theatre. Routledge 2004.
ADLER, Phoebe. Behind the Scenes Contemporary Set Design. Black Dog Pub 2012.
HANN, Rachel. Beyond Scenography. Routledge Is an Imprint of the Taylor & Francis Group 2019.
LOTKER, Sodja: Dramaturgie přítomnosti 2, studijní opora, AMU 2020, 84 stran
Doporučená literatura:
KOLEGAR, Jan. Historie scénických technologií. 2. vyd. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2011. 68 s., 136 s. obr. příl. ISBN 978-80-86928-94-4.
PEJCHA, Jiří a ŠKUBAL, Jan. Zvuk v divadle: učební texty pro výuku předmětu Základy scénického zvuku. Vyd. 1. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2005. 86 s. ISBN 80-86928-01-2.
SYROVÝ, Václav a GUŠTAR, Milan. Malý slovník základních pojmů z hudební akustiky a hudební elektroniky. 3. vydání. Praha: Akademie múzických umění v Praze (Nakladatelství AMU), 2016. 121 stran. ISBN 978-80-7331-383-8.
SYROVÝ, Václav. Hudební zvuk: příspěvek k teorii zvukové tvorby. 2., dopl. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2014. 317 s. Akustická knihovna Zvukového studia Hudební fakulty AMU; 9. ISBN 978-80-7331-323-4.
Česká divadelní fotografie, edice IDU od roku 2020
KOLEKTIV. Akustika hudebních prostorů v České republice díly 1-4, NAMU 2008-11 ve spolupráce s firmou Soning Praha a.s.
BROOK, Peter. Prázdný prostor. Panorama, 1988, 229 s., ISBN 402-22-855.
GOEBBELS, Heiner. Proti gesamtkunstwerku. AMU, 2021, s. 15-131, ISBN 978-80-73315-33-7.
NYTRA, Matěj. Filmové divadlo intimity. Metoda Live Cinema v inscenacích Katie Mitchell. Brno, 2015. Bakalářská práce. JAMU. Vedoucí práce prof. PhDr. Václav Cejpek.
MÄKELÄ, Mia. Publications. dostupné na https://www.miamakela.net/publications
Hodnoticí metody a kritéria
Docházka 80 %, průběžné referáty k zadaným tématům – analýza, obhajoba (zdůvodnění přístupu atd.), hodnocení – vše kolektivně.
Podmínkou ukončení semestru je úspěšné splnění zadání, které zahrnuje analýzu konkrétního scénického díla v rovině interpretační, výtvarné – světlo, zvuk, projekce včetně technologie– v rozsahu min. 1 normostrany psaného textu nebo prezentace ústní.
Rozvrh na zimní semestr 2025/2026:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2025/2026:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Světelný a audiovizuální design pro živá umění (M.A.) (Povinné předměty hlavní)