Dramaturgie prostoru 3

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
203DPR3 zkouška 2 3 hodiny výuky týdně (45 minut), 19 až 29 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra scénografie

Obsah

Předmět je organizován formou série seminářů a praktických, kreativních cvičení s důrazem na prostor jako principiální zdroj inspirace, tvorby a realizace. Výuka se zaměřuje na dramaturgické ukotvení a vývoj tématu a na následnou praktickou aplikaci jednotlivých scénických technologií.

Studující třetího semestru se aktivně podílí na výuce prvního semestru, kde působí jako sestavovatelé týmů, vedoucí a spolupracovníci při zadávání studijních úkolů.

Sběr referenčního materiálu, analýza získaných pramenů a vypracování autorského projektu směřuje na základě individuálního pedagogického přístupu ke konceptuálnímu výzkumu/performanci v otevřeném prostoru. Případně může projekt směřovat k jiné formě zvolené společně s pedagogem. Studujícím je ponechána autorská volba tématu, která směřuje k výstupu magisterské práce.

Na studující jsou kladeny vysoké nároky na interpretační, dramaturgické, řemeslné a technologické dovednosti. Zásadním aspektem zůstává analýza viděného materiálu jak ze záznamu, tak na základě návštěvy konkrétního představení nebo instalace v nedivadelním prostoru a komplexně problematika plenéru.

Součástí předmětu jsou také konzultace nad konkrétními problémy, se kterými se studující setkávají při začleňování technologií do vlastních projektů.

Výsledky učení

Studující rozumí hodnotě technologického pokroku a jeho potenciálu pro optimalizaci inscenačních procedur a procesů a potenciálně dokáže formulovat nové postupy využití technologií ve své inscenační praxi. Je schopen komplexní analýzy viděného projektu – performance, instalace v kontextu svého profesního zaměření. Zároveň nabývá organizační a pedagogické schopnosti.

Předpoklady a další požadavky

Nejsou.

Literatura

Literatura týkající se zadaných úkolů, zejména v oblasti scénografie činohry, opery, hudebního divadla, pohybového divadla, alternativního a loutkového divadla a výstavních instalací.

Povinná literatura:

WIENS, Birgit E. Contemporary Scenography: Practices in German Theatre, Arts and Design. Methuen/Bloomsbury, 2019.

TAYLOR, Clifton: Color & Light: Navigating Color Mixing in the Midst of an Led Revolution a Handbook for Lighting Designers. Quite Specific Media a Division of Silman-James Press 2019.

KLÍMA, Miloslav a kolektiv autorů. Divadlo a interakce série 1-11, Pražská scéna, AMU Divadelní fakulta 2006-2018

KLÍMA, Miloslav. Petr Matásek – prostor, hmota, divadlo, AMU 2013,197 s. ISBN 978-80-7331-272-5

KLÍMA, Miloslav. O dramaturgii, Pražská scéna 2016, ISBN: 978-80-86102-98-6, 240 stran

Doporučená literatura:

KOLEGAR, Jan. Historie scénických technologií. 2. vyd. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2011. 68 s., 136 s. obr. příl. ISBN 978-80-86928-94-4.

PEJCHA, Jiří a ŠKUBAL, Jan. Zvuk v divadle: učební texty pro výuku předmětu Základy scénického zvuku. Vyd. 1. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2005. 86 s. ISBN 80-86928-01-2. Zvuk v divadle Škubal

SYROVÝ, Václav a GUŠTAR, Milan. Malý slovník základních pojmů z hudební akustiky a hudební elektroniky. 3. vydání. Praha: Akademie múzických umění v Praze (Nakladatelství AMU), 2016. 121 stran. ISBN 978-80-7331-383-8.

SYROVÝ, Václav. Hudební zvuk: příspěvek k teorii zvukové tvorby. 2., dopl. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2014. 317 s. Akustická knihovna Zvukového studia Hudební fakulty AMU; 9. ISBN 978-80-7331-323-4.

Česká divadelní fotografie, edice IDU od roku 2020

KOLEKTIV. Akustika hudebních prostorů v České republice díly 1-4, NAMU 2008-11 ve spolupráce s firmou Soning Praha a.s.

BROOK, Peter. Prázdný prostor. Panorama, 1988, 229 s., ISBN 402-22-855.

GOEBBELS, Heiner. Proti gesamtkunstwerku. AMU, 2021, s. 15-131, ISBN 978-80-73315-33-7.

NYTRA, Matěj. Filmové divadlo intimity. Metoda Live Cinema v inscenacích Katie Mitchell. Brno, 2015. Bakalářská práce. JAMU. Vedoucí práce prof. PhDr. Václav Cejpek.

MÄKELÄ, Mia. Publications. dostupné na https://www.miamakela.net/publications

Hodnoticí metody a kritéria

Docházka 80 %, průběžné referáty k zadaným tématům – analýza, obhajoba (zdůvodnění přístupu atd.), hodnocení – vše kolektivně.

Podmínkou ukončení semestru je úspěšné splnění zadání, které zahrnuje analýzu konkrétního scénického díla v rovině interpretační, výtvarné – světlo, zvuk, projekce včetně technologie– v rozsahu min. 1 normostrany psaného textu nebo prezentace ústní.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů