Dramaturgie prostoru 3

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Semestr
203DPR3 zkouška 2 3 hodiny výuky týdně (45 minut), 23 až 33 hodin domácí příprava

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra scénografie

Obsah

Zimní semestr II

Formou předmětu je série seminářů a praktických cvičení s důrazem na téma prostoru jako principiálního zdroje inspirace, tvorby a realizace, na dramaturgické ukotvení a vývoj tématu a následnou praktickou aplikaci jednotlivých scénických technologií.

Sběr referenčního materiálu, analýza získaných pramenů a vypracování autorského projektu, směřuje na základě individuálního pedagogického přístupu ke konceptuálnímu výzkumu/performanci v otevřeném prostoru, případně k jiné formě zvolené společně s pedagogem. Studentovi je ponechána autorská volba tématu, která směřuje k výstupu magisterské práce. Na studenta jsou kladeny vysoké nároky na interpretační, dramaturgické, řemeslné a technologické dovednosti.

Zásadním aspektem zůstává analýza viděného jak ze záznamu, tak na základě návštěvy konkrétního představení, instalace v nedivadelním prostoru a komplexně problematika plenéru.

Součástí předmětu jsou také konzultace nad konkrétními problémy se kterými se studenti setkávají při začleňování technologií do vlastních projektů.

Výsledky učení

Student rozumí hodnotě technologického pokroku a jeho potenciálu pro optimalizaci inscenačních procedur a procesů a potenciálně dokáže formulovat nové postupy využití technologií ve své inscenační praxi. Je schopen komplexní analýzy viděného projektu – performance, instalace v kontextu svého profesního zaměření.

Předpoklady a další požadavky

Literatura

Literatura týkající se zadaných úkolů, zejména v oblasti scénografie činohry, opery, hudebního divadla, pohybového divadla, alternativního a loutkového divadla a výstavních instalací.

Povinná literatura:

Aronson, Arnold (ed.): The Routledge Companion to Scenography. Routledge, 2020, 602 s. ISBN 978-0367509637

Barbieri, Donatella. Costume in Performance: Materiality, Culture, and the Body. Bloomsbury, 2017, 264 s. 9781474236881

Hann, Rachel: Beyond Scenography. Routledge, 2019, 155 s. ISBN 9781138785069

Hannah, Dorita and Harsløf Olav: Performance Design. Museum Tusculanum Press, 2008, 336 s. ISBN 9788763507844

McKinney, Joslin and Phillip Butterworth: The Cambridge Introduction to Scenography. Cambridge University Press, 2015, 238 s.

McKinney, Joslin and Scott Palmer: Scenography Expanded: An Introduction to Contemporary Performance Design. Methuen/Bloomsbury, 2017.

Wiens, Birgit E. Contemporary Scenography: Practices in German Theatre, Arts and Design. Methuen/Bloomsbury, 2019.

Brockett Oscar Gross et al. Making the Scene : A History of Stage Design and Technology in Europe and the United States. 2nd printing ed. Tobin Theatre Arts Fund 2012.

Jones Robert Edmond. The Dramatic Imagination : Reflections and Speculations on the Art of the Theatre. Routledge 2004.

Adler Phoebe. Behind the Scenes Contemporary Set Design. Black Dog Pub 2012.

Taylor Clifton. Color & Light : Navigating Color Mixing in the Midst of an Led Revolution a Handbook for Lighting Designers. Quite Specific Media a Division of Silman-James Press 2019.

Hann Rachel. Beyond Scenography. Routledge Is an Imprint of the Taylor & Francis Group 2019.

KLÍMA, Miloslav a kolektiv autorů. Divadlo a interakce série 1-11, Pražská scéna, AMU Divadelní fakulta 2006-2018

Klíma, Miloslav: Petr Matásek – prostor, hmota, divadlo, AMU 2013,197 s. ISBN 978-80-7331-272-5

Klíma, Miloslav: O dramaturgii Pražská scéna 2016, 240 stran

Ljubková, Marta: Dramaturgie přítomnosti 1, studijní opora, AMU 2020, 34 stran

Lotker, Sodja: Dramaturgie přítomnosti 2, studijní opora, AMU 2020, 84 stran

BLÁHA, Ivo. Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. 3., upr. vyd. V Praze: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2014. 153 s. ISBN 978-80-7331-303-6.

Doporučená literatura:

KOLEGAR, Jan. Historie scénických technologií. 2. vyd. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2011. 68 s., 136 s. obr. příl. ISBN 978-80-86928-94-4.

PEJCHA, Jiří a ŠKUBAL, Jan. Zvuk v divadle: učební texty pro výuku předmětu Základy scénického zvuku. Vyd. 1. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2005. 86 s. ISBN 80-86928-01-2. Zvuk v divadle Škubal

SYROVÝ, Václav a GUŠTAR, Milan. Malý slovník základních pojmů z hudební akustiky a hudební elektroniky. 3. vydání. Praha: Akademie múzických umění v Praze (Nakladatelství AMU), 2016. 121 stran. ISBN 978-80-7331-383-8.

SYROVÝ, Václav. Hudební zvuk: příspěvek k teorii zvukové tvorby. 2., dopl. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2014. 317 s. Akustická knihovna Zvukového studia Hudební fakulty AMU; 9. ISBN 978-80-7331-323-4.

Česká divadelní fotografie, edice IDU od roku 2020

KOLEKTIV. Akustika hudebních prostorů v České republice díly 1-4, NAMU 2008-11 ve spolupráce s firmou Soning Praha a.s.

Hodnoticí metody a kritéria

Docházka 80 %, průběžné referáty k zadaným tématům – analýza, obhajoba (zdůvodnění přístupu atd.), hodnocení – vše kolektivně.

Podmínkou ukončení semestru je úspěšné splnění zadání, které zahrnuje analýzu konkrétního scénického díla v rovině interpretační, výtvarné – světlo, zvuk, projekce včetně technologie– v rozsahu min. 1 normostrany psaného textu nebo prezentace ústní.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů