Dějiny scénografie 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
203DS1 | zápočet | 1 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 7 až 12 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra scénografie
Obsah
Přednášky a semináře s prezentacemi nejvýznamnějších scénografických prací od období barokní scénografie a kostýmního výtvarnictví až k počátkům moderní scénografie, seminární práce na vybrané téma z historie scénografie, hledání inspiračních zdrojů a souvislostí scénografické tvorby.
- Barokní scénografie, Typová scénografie 19. století.
- Ostatní barokní divadla v Čechách (přehled, charakteristika,Valtice, Kačina, Mnichovo Hradiště, Náchod), Zámecké divadlo v Litomyšli (J. Platzer).
- Giuseppe Galli-Bibiena a spol., principy iluzivní perspektivní dekorace.
- Český Krumlov, Johann Wetschel, Leo Merkel.
- Typová scéna 19. století / Quaglio, Brioschi-Burghardt-Kautský. Mössner / Karel Štapfer- jevištní realistický iluzionismus, František Kolár, Josef Macourek, Robert Holzer.
- Nástup moderní scénografie scénografie - Bauhaus, ruská avantgarda, německý expresionismus, italský futurismus, Appia, Craig, Ďagilevovy balety.
Výsledky učení
Seznámit studenty s historií scénografie na evropském kontinentu, jejími nejvýznamnějšími etapami a vlivem na scénografii na českém území. Obeznámit studenty s metodami, jenž byly využívány při utváření scénického prostoru, a ozřejmit jejich principy.
Předpoklady a další požadavky
Maturita, všeobecná středoškolská znalost dějin výtvarného umění.
Literatura
Svět barokního divadla, Český Krumlov 2010, Oskar Schlemmer, Böblingen 1988
Die Russische Avantgarde und die Bühne 1890-1930, Schleswig 1991
Ribi H., E. G. Craig, Figur und Abstraktion, Basel 2000, Dějiny českého divadla III., IV., Praha 1983
Hodnoticí metody a kritéria
75% účast na přednáškách a seminářích, samostatná tvorba seminární práce a její prezentace (cca 10 stran textu), zápočet formou ústní.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje