Dějiny scénografie 4
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
203DSD4 | zkouška | 2 | 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra scénografie
Obsah
Semináře nad jednotlivými pracemi teoretiků výtvarného a dramatického umění, přípravy přečtených pasáží na každý seminář, ústní rozbor a nácvik argumentace. V případě neúčasti na semináři samostatná písemná reflexe rozebíraného textu (3 normostrany napsaného textu). Cílem je nejenom reprodukovat význam přečteného textu, ale zadaný text vysvětlit či obhájit vlastními slovy. Autoři textů jsou vybráni tak, aby se jejich umělecká argumentace zásadně odlišovala, aby se studenti mohli seznámit s rozdílnými druhy textů, odlišnou logikou uvažování a rozdílnými prioritami umělecké tvorby. První část literatury je věnována obecné teorii výtvarného umění, druhá část se soustřeďuje na teorii scénografie.
Výsledky učení
Studenti mají pochopit vybrané historické texty z teorie výtvarného umění s důrazem na souvislost s výtvarnými složkami dramatického díla. Všechny texty se studenti naučí reflektovat, obhajovat a využívat ve svém ústním (nebo písemném) projevu. Cílem je především osvojení si přesného pojmosloví, formulace konkrétních myšlenek a stručného, přesného pojmenování důvodů, postojů a výsledků vlastní tvorby. Semináře směřují ke schopnosti mluvené obhajoby vlastních projektů. Schopnost kultivované argumentace směřuje k objasnění vlastních postupů a využitých uměleckých principů. Nejde jen o formulace související s praktickou složkou dramatického díla, ale rovněž o jeho myšlenkový, filozofický a etický základ.
Předpoklady a další požadavky
Cyklus přednášek 203DS1,2,3
Literatura
Diderot Denis: O umění, Odeon 1983
Gombrich Ernst Hans: Umění a iluze, Odeon 1985
Panofski Erwin: Význam ve výtvarném umění, Odeon 1981
Francastel Pierre: Figura a místo, Odeon 1984
Umberto Eco: Dějiny krásy, 2005
Umberto Eco: Dějiny ošklivosti, 2007
Craig Edward Gordon: O divadelním umění, Divadelní ústav 2007
Zich Otakar: Estetika dramatického umění, Praha 1931
Hilar Karel Hugo: O divadle, Divadelní ústav 2002
Frejka Jiří: Divadlo je vesmír, Divadelní ústav 2004
Vacková Růžena: Výtvarný projev v dramatickém umění, Praha 1948
Jindra Vladimír: Scénografické principy I., II., DAMU 1984
Hodnoticí metody a kritéria
75% účast na seminářích, samostatná tvorba seminární práce a její prezentace (cca 10 stran textu), závěrečná zkouška formou ústní.
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scénografie (B.A.) (Povinné předměty)