Dějiny scénografie 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
203DSF1 | zápočet | 6 | 3 hodiny výuky týdně (45 minut), 123 až 153 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra scénografie
Obsah
Přednášky a semináře s prezentacemi nejvýznamnějších scénografických prací od období barokní scénografie až k počátkům moderní scénografie, seminární práce na vybrané téma z historie scénografie, hledání inspiračních zdrojů pro filmovou a televizní scénografii a souvislostí scénografické tvorby divadelní a filmové.
- Barokní kostým a scénografie.
- Typové kostýmní výtvarnictví a typová scénografie 19. století.
- Typy barokního divadla (řádových škol, náboženských bratrstev - jezuité, dvorské divadlo, selské neboli sousedské divadlo, šlechtické) a jeho scénické podoby.
- Ostatní barokní divadla v Čechách (přehled, charakteristika, Valtice, Kačina, Mnichovo Hradiště, Náchod).
- Zámecké divadlo v Litomyšli (J. Platzer).
- Giuseppe Galli-Bibiena a spol., principy iluzivní perspektivní dekorace.
- Stručná historie zámku v Českém Krumlově.
- Stručná historie zámeckého divadla v Krumlově.
- Umělci, kteří vytvořili kulisy pro zámecké divadlo (Johann Wetschel, Leo Merkel).
- Typová scéna 19. století / Quaglio, Brioschi-Burghardt-Kautský. Mössner / Karel Štapfer - jevištní realistický iluzionismus, František Kolár, Josef Macourek, Robert Holzer.
- Přelom ve 20. létech 20. století, nástup moderních výtvarných směrů v kostýmním výtvarnictví a scénografii.
- Moderní divadelní kostým a scénografie - Bauhaus, ruská avantgarda, německý expresionismus, italský futurismus , Appia, Craig, Ďagilevovy balety.
Výsledky učení
Seznámit studenty s historií divadelní a filmové scénografie na evropském kontinentu, jejími nejvýznamnějšími etapami a vlivem na scénografii na českém území. Obeznámit studenty s metodami, jenž se využívaly při utváření scénického prostoru, a ozřejmit jejich principy.
Předpoklady a další požadavky
Bc vzdělání na vysoké škole s uměleckým zaměřením, všeobecné dějiny výtvarného umění
Literatura
Die Russische Avantgarde und die Bühne 1890-1930. Schleswig-Holsteinisches Landesmuseum: Schleswig, 1991.
El teatro de los pintores en la Europa de las vanguardias [Catálogo de la exposición, MNCARS]. ALDEASA: Madrid, 2000. ISBN 978-84-8003-202-5.
BELLI, Gabriella a VACCARINO, Elisa Guzzo (ed.). Le Danza delle Avanguardie: dipinti, scene e costumi, da Degas a Picasso, da Matisse a Keith Haring. Milano: Skira, 2005. ISBN 978-88-7624-546-6.
Oskar Schlemmer: 1888–1943; das Stuttgarter theatralische Abenteuer 1921; eine Dokumentation des Stuttgarter Theaterskandals und der Zusammenarbeit Oskar Schlemmers mit Paul Hindemith; [eine Ausstellung der Städtischen Galerie Böblingen, 29. November 1988 bis 8. Januar 1989]. Ed. Hans-Dieter Mück. Böblingen: Städtische Galerie Böblingen, 1988.
PŁAŻEWSKI, Jerzy a TABERY, Karel (ed.). Dějiny filmu 1895-2005. Překlad Karel Tabery. Praha: Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1689-8.
RIBI, Hana. Edward Gordon Craig – figura a abstrakce: Craigovy divadelní vize a Schweizerisches Marionettentheater: sbírka Edwarda Gordona Craiga, Museum für Gestaltung Zürich. Praha: AMU, 2008. ISBN 978-80-7331-138-4.
THOMPSON, Kristin a BORDWELL, David. Dějiny filmu: přehled světové kinematografie. Překlad Helena Bendová. Praha: Akademie múzických umění, 2011. ISBN 978-80-7331-207-7.
+
Katalogy Pražského Quadriennale 1967-2015
Hodnoticí metody a kritéria
75% účast na přednáškách a seminářích, samostatná tvorba seminární práce a její prezentace (cca 10 stran textu).
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje