Dějiny scénografie 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
203DSIA2 | zkouška | 6 | 3 hodiny výuky týdně (45 minut), 119 až 149 hodin domácí příprava | anglicky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra scénografie
Obsah
Přednášky a semináře s prezentacemi nejvýznamnějších scénografických prací české divadelní avantgardy 20. a 30. let 20. století, seminární práce na vybrané téma z historie avantgardní scénografie v oblasti filmové, hledání inspiračních zdrojů a souvislostí scénografické tvorby filmové s historií divadla a fotografie. Návaznost na moderní principy ve 2. polovině 20. století, postmoderní metody a využití nových technologií ve scénografii.
Student využije těchto znalostí v seminární práci související úzce s magisterským projektem:
- Nástup české moderní scénografie a kostýmního výtvarnictví.
- Moderní český divadelní kostým.
- Avantgardní scénografie česká (expresionismus, kubismus, fauvismus, impresionismus atd.).
- Vlastislav Hofman a počátky českého divadelního expresionismu.
- Josef Čapek - souvislost malířství a scénografie.
- František Tröster - scénický urbanismus a imaginace.
- Theatergrapf, D 34, E.F. Burian, Laterna magika - jeviště a film.
- Alexandr Vladimír Hrska a Antonín Heythum - existuje ve scénografii fauvismus a konstruktivismus.
- František Zelenka - působení předválečné a Terezín.
- Bedřich Feuerstein - purismus nebo surrealismus.
- František Muzika - poetický surrealismus.
- František Kysela, Karel Svolinský, Jiří Trnka, František Tichý jako scénografové.
- Josef Svoboda a nové scénické technologie.
- Výrazné osobnosti poválečné scénografie (Nývlt, Gottlieb, A.Wenig, Bubeník, Kolář, Konečná a další).
- Akční scénografie (Malina, Melena, Dušek, Roszkopfová, Zbořilová a další).
- Postmoderní scénografie.
Výsledky učení
Absolvent tohoto semestru je schopen prokázat orientaci v moderní české a evropské scénografii.
Na základě vědomostí a samostatného studia odborné literatury umí vypracovat teoretický text, v němž obhájí a vysvětlí metody, souvislosti a důvody svého odborného uměleckého projektu.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Literatura:
BRABEC, Jan et al. Dějiny českého divadla. [Díl] 4, Činoherní divadlo v Československé republice a za nacistické okupace. Praha: Academia, 1983.
ČERNÝ, František, ed. a KLOSOVÁ, Ljuba, ed. Dějiny českého divadla. [Díl] 3, Činohra 1848-1918. Praha: Academia, 1977.
Monografie jednotlivých scénografů (vydané většinou Divadelním ústavem)
OBST, Milan a SCHERL, Adolf. K dějinám české divadelní avantgardy: Jindřich Honzl, E.F. Burian. Praha: Nakladatelství Československé akademie věd, 1962.
PÍŠA, Antonín Matěj a PÍŠOVÁ, Marie, ed. Divadelní avantgarda: kritiky a referáty z let 1926-1941. Praha: Divadelní ústav, 1978.
PTÁČKOVÁ, Věra. Česká scénografie XX. století. Praha: Odeon, 1982.
SADOUL, Georges. Dějiny filmu: Od Lumièra až do doby současné. Praha: Orbis, 1958.
Hodnoticí metody a kritéria
75% účast na přednáškách a seminářích, samostatná tvorba seminární práce a její prezentace (cca 10 stran textu), písemná zkouška na konci semestru.
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scénografie - Divadelní scénografie v AJ (M. A.) (Povinné předměty)
- Scénografie - Filmová scénografie v AJ (M.A.) (Povinné předměty)