Dějiny scénografie a kostýmu 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
203DSK1 | zápočet | 4 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 82 až 102 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra scénografie
Obsah
Přednášky a semináře s prezentacemi nejvýznamnějších kostýmních a scénografických prací od období barokní scénografie a kostýmního výtvarnictví až k počátkům moderní scénografie, seminární práce na vybrané téma z historie scénografie, hledání inspiračních zdrojů a souvislostí scénografické tvorby.
- Barokní kostým a scénografie.
- Typové kostýmní výtvarnictví a typová scénografie 19. století.
- Ostatní barokní divadla v Čechách (přehled, charakteristika,Valtice, Kačina, Mnichovo Hradiště, Náchod), Zámecké divadlo v Litomyšli (J. Platzer).
- Giuseppe Galli-Bibiena a spol., principy iluzivní perspektivní dekorace.
- Zámecké divadlo v Českém Krumlově (Johann Wetschel, Leo Merkel).
- Typová scéna 19. století / Quaglio, Brioschi-Burghardt-Kautský, Mössner / Karel Štapfer - jevištní realistický iluzionismus, František Kolár, Josef Macourek, Robert Holzer.
- Nástup moderních výtvarných směrů v kostýmním výtvarnictví a scénografii.
- Moderní divadelní kostým a scénografie - Bauhaus, ruská avantgarda, německý expresionismus, italský futurismus, Appia, Craig, Ďagilevovy balety.
Výsledky učení
Seznámit studenty s historií kostýmního výtvarnictví a scénografie na evropském kontinentu, jejími nejvýznamnějšími etapami a vlivem na scénografii na českém území. Obeznámit studenty s metodami, jenž se využívaly při utváření scénického prostoru a kostýmní tvorby a ozřejmit jejich principy.
Předpoklady a další požadavky
Maturita, všeobecná středoškolská znalost dějin výtvarného umění.
Literatura
Oskar Schlemmer, Böblingen 1988
El Teatro de los Pintores, Madrid 2000
Die Russische Avantgarde und die Bühne 1890-1930, Schleswig 1991
Le Danza delle Avanguardie, Milano 2005
Ribi H., E. G. Craig, Figur und Abstraktion, Basel 2000
Hodnoticí metody a kritéria
75% účast na přednáškách a seminářích, samostatná tvorba seminární práce a její prezentace (cca 10 stran textu).
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje