Světelný design 1

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
203DSV1 zkouška 6 80 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 90 až 120 hodin domácí příprava česky

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra scénografie

Obsah

Výuka světelného designu se v prvním semestru zaměřuje na scénický prostor. Zkoumá tedy veškeré fenomény definované semestrálními tématy (forma, čas, prostor, materiál, příběh) na úrovni divadelní tvorby. Zabývá se nástroji a metodologií scénického světelného designu. Během tři samostatných modulů se studující seznámí s kroky tvůrčího procesu vedoucími k realizaci světelné koncepce. První modul se věnuje vlastnostem světla a jejich proměnám v čase. Druhý je věnován interakci světla, prostoru a materiálů a třetí se je zaměřen na tvorbu světelné sekvence. Veškerá problematika je nahlížena z hlediska koncepčního, technologického i komunikačního (Proč volím určité technické řešení, jakými prostředky ho dosáhnu a jakou součinnost s ostatními tvůrčími složkami potřebuji, aby fungovalo). Významná část výuky je postavena na mikro-cvičeních, kdy studující okamžitě aplikují teoretické poznatky v praxi.

Náplň jednotlivých modulů ZS:

MODUL 1 – Vnoření – Společný modul

Imerzivní, cyklická instalace v prostoru. Studenti obou ročníků zároveň pracují ve skupinách, z nichž každá zpracovává jednu část výsledné sekvence, a to vždy za využití všech složek (projekce, zvuk, světlo).

MODUL 2 – Samostatný modul

Vlastnosti světla, světlo a čas. Nástroje světelného designu.

MODUL 3 – Interakce – Společný modul

Tvorba prostorové instalace aktivně a kreativně využívající fyzické vlastnosti prostoru. Problematika velikosti, odrazu a propustnosti a dalších vlastností materiálů.

MODUL 4 – Samostatný modul

Světlo a materiál, práce s barvou.

MODUL 5 – Příběh – Společný modul

Tvorba multimediální instalace se zaměřením na narativní složku a storytelling.

MODUL 6 – Samostatný modul

Tvorba světelné koncepce. Zdroje, pracovní a prezentační metody a možné výstupy.

MODUL 7 – Závěrečný společný modul

Prezentace všech průběžných společných úkolů.

Výsledky učení

Základy tvorby světelného designu (postup práce, pracovní metody, prezentační techniky), teoretická i praktická znalost technických aspektů světla a osvětlování, rozšíření kulturního rozhledu, povědomí o existujících zdrojích informací. Schopnost práce v rámci tvůrčího týmu. Schopnost návrhu scénického světelného designu menšího rozsahu.

Předpoklady a další požadavky

Literatura

Výuka bude probíhat v prostoru vybaveném světelnou a projekční technikou, jejichž využití bude vždy přizpůsobeno konkrétnímu úkolu. Dále bude postupně vytvářená knihovna materiálů pro účely výuky i praktické práce. Předpokládá se, že k vypracování některých úkolů budou studenti využívat vlastní počítače se studentskými licencemi potřebných programů.

Literatura: Studenti budou mít k dispozici e-skripta Světelný koncept (studijní podpora vytvořená Pavlou Beranovou) a dále publikace věnující se světelnému designu:

Doporučená literatura k samostudiu:

ABULAFIA, Yaron. The Art of Light on Stage, Lighting in Contemporary Theatre. Oxon/NYC: Routledge, 2016.

CRISAFULLI, Fabrizio. Active light : issue of light in contemporary theatre. CreateSpace Independent Publishing Platform, 2013.

ELCOTT, Noam. M.. Artificial Darkness: An Obscure History of Modern Art and Media. University of Chicago Press, 2018.

HANN, Rachel. Beyond Scenography. Routledge, 2018.

JANSEN, Weibel. Light as a Medium in the Art of the 20th and 21st Centuries. Hatje Kantz, 2006.

KELLER, M: Light fantastic : the art and design of stage lighting. Munich ; New York : Prestel, c2006.

MCCANDLESS, David. Information Is Beautiful (New Edition). Collins; UK ed. Edition, 2012.

MORAN, Nick. Světelný design pro divadlo, koncerty, výstavy a živé akce : Divadelní ústav, 2010.

PILBROW, Richard. Stage Lighting Design, The Art, The Craft, The Life. London: Nick Hern Books, 2008.

TAYLOR, Clifton. Color&Light. SILMAN JAMES PR, 2019.

WALSH, John. The Art of Storytelling: Easy Steps to Presenting an Unforgettable Story. Moody Publishers, 2014.

WOODBRIDGE, Patricie - TINÉ, Hal. Designer Drafting and Visualizing for the Entertainment World. Waltham: Focal Press, 2013.

Hodnoticí metody a kritéria

Docházka (80%), průběžné praktické výstupy a jejich závěrečná prezentace v rámci klauzurní výstavy. Studující budou prezentovat semestrální výstupy v jeden společný, předem stanovený termín, prostředky dle svého výběru. První den výstavy proběhne hodnocení prací, poté by měly zůstat několik následujících dní k nahlédnutí zájemcům.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů