Světelný design 1
| Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
|---|---|---|---|---|---|
| 203DSV1 | zkouška | 6 | 80 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 90 až 120 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra scénografie
Obsah
Výuka světelného designu se v prvním semestru zaměřuje na scénický prostor. Zkoumá tedy veškeré fenomény definované semestrálními tématy (forma, čas, prostor, materiál, příběh) na úrovni divadelní tvorby. Zabývá se nástroji a metodologií scénického světelného designu. Během tři samostatných modulů se studující seznámí s kroky tvůrčího procesu vedoucími k realizaci světelné koncepce. První modul se věnuje vlastnostem světla a jejich proměnám v čase. Druhý je věnován interakci světla, prostoru a materiálů a třetí se je zaměřen na tvorbu světelné sekvence. Veškerá problematika je nahlížena z hlediska koncepčního, technologického i komunikačního (Proč volím určité technické řešení, jakými prostředky ho dosáhnu a jakou součinnost s ostatními tvůrčími složkami potřebuji, aby fungovalo). Významná část výuky je postavena na mikro-cvičeních, kdy studující okamžitě aplikují teoretické poznatky v praxi.
Forma výuky se průběžně proměňuje od přednášky až ke cvičení dle potřeby témat a didaktického cíle.
Náplň jednotlivých modulů ZS:
MODUL 1 – Společný modul
Úvod do tematického bloku Forma a čas
Imerzivní, cyklická instalace v prostoru. Studující obou ročníků zároveň pracují ve skupinách, z nichž každá zpracovává jednu část výsledné sekvence, a to vždy za využití všech složek (projekce, zvuk, světlo).
MODUL 2 – Samostatný modul
Vlastnosti světla, světlo a čas. Nástroje světelného designu.
MODUL 3 – Společný modul
Úvod do tematického bloku Prostor a materiál
Tvorba prostorové instalace aktivně a kreativně využívající fyzické vlastnosti prostoru. Problematika velikosti, odrazu a propustnosti a dalších vlastností materiálů.
MODUL 4 – Samostatný modul
Světlo a materiál, práce s barvou.
MODUL 5 – Společný modul
Úvod do tematického bloku Kontext a příběh
Tvorba multimediální instalace se zaměřením na narativní složku a storytelling.
MODUL 6 – Samostatný modul
Tvorba světelné koncepce. Zdroje, pracovní a prezentační metody a možné výstupy.
MODUL 7 – Závěrečný společný modul
Prezentace všech průběžných společných úkolů.
Výsledky učení
Absolvent kurzu:
•je schopen navrhnout scénický světelný design menšího rozsahu
•je schopen vytvořit technickou specifikaci pro potřebu plánování projektu
•je schopen vytvořit dokumentaci o vzniku a vlastnostech projektu
•je schopen profesionální komunikace na technické i umělecké rovině v oblasti světelného designu
•má přehled o aktuálně dostupných technologiích potřebných k realizaci uměleckého projektu a jejich principu fungování
•má komunikační dovednosti potřebné k prezentaci projektů a týmové práci
•dokáže při své tvorbě reflektovat historické, kulturní, ekonomické, environmentální, umělecké a etické souvislosti
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Výuka bude probíhat v prostoru vybaveném světelnou a projekční technikou, jejichž využití bude vždy přizpůsobeno konkrétnímu úkolu. Dále bude postupně vytvářená knihovna materiálů pro účely výuky i praktické práce. Předpokládá se, že k vypracování některých úkolů budou studující využívat vlastní počítače se studentskými licencemi potřebných programů.
Literatura: Studující budou mít k dispozici e-skripta Světelný koncept (studijní podpora vytvořená Pavlou Beranovou) a dále publikace věnující se světelnému designu:
Doporučená literatura k samostudiu dostupná v knihovně DAMU
ABULAFIA, Yaron. The Art of Light on Stage, Lighting in Contemporary Theatre. Oxon/NYC: Routledge, 2016.
KELLER, M: Light fantastic: the art and design of stage lighting. Munich; New York: Prestel, c2006.
MORAN, Nick. Světelný design pro divadlo, koncerty, výstavy a živé akce : Divadelní ústav, 2010.
PILBROW, Richard. Stage Lighting Design, Art, The Craft, The Life. London: Nick Hern Books, 2008. TAYLOR, Clifton. Color&Light. SILMAN JAMES PR, 2019.
Hodnoticí metody a kritéria
Docházka (80 %), průběžné praktické výstupy a jejich závěrečná prezentace v rámci klauzurní výstavy. Studující budou prezentovat semestrální výstupy v jeden společný, předem stanovený termín, prostředky dle svého výběru. První den výstavy proběhne hodnocení prací, poté by měly zůstat několik následujících dní k nahlédnutí zájemcům.
Rozvrh na zimní semestr 2025/2026:
|
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
|---|---|
| Po |
|
| Út |
|
| St |
|
| Čt |
|
| Pá |
|
| Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
|---|---|---|---|---|---|---|
| St | 10:00–16:00 | Pavla BERANOVÁ | GALAXIE - bloková výuka v modulech | paralelka 1 | ||
| Čt | 10:00–16:00 | Pavla BERANOVÁ | GALAXIE - bloková výuka v modulech | paralelka 1 | ||
| Pá | 10:00–16:00 | Pavla BERANOVÁ | GALAXIE - bloková výuka v modulech | paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2025/2026:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Světelný a audiovizuální design pro živá umění (M.A.) (Povinné předměty hlavní)