Světelný design 2
| Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
|---|---|---|---|---|---|
| 203DSV2 | zkouška | 6 | 80 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 90 až 120 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra scénografie
Obsah
V druhém semestru je výuka světelného designu zaměřena na specifické žánry scénického umění (pohybové a tanečním divadlo, hudební divadlo a opera), ale dostává se i mimo divadelní prostor (exteriér, site-specific). Studující tak prohlubují své znalosti a dovednosti v oblasti scénického světelného designu a učí se vybírat technické a umělecké prostředky podle potřeb a možností projektu. V tomto semestru jsou také motivováni ke spolupráci se studujícícmi jiných oborů (například KALD, Nonverbální divadlo nebo operní režie na HAMU).
Teoretická část výuky se zabývá především metodologií práce ve specifických oblastech živého umění a do hloubky rozvíjí témata zpracovaná v rámci společných modulů. Praktická část výuky opět probíhá formou mikro-cvičení s okamžitou zpětnou vazbou.
Forma výuky se průběžně proměňuje od přednášky až ke cvičení dle potřeby témat a didaktického cíle.
Náplň jednotlivých modulů LS I:
MODUL 1 – Společný modul
Úvod do tematického bloku Forma a čas
Praktické cvičení – prostorová instalace s prvkem živé akce/performance. Možná spolupráce se studujícícmi jiných oborů AMU.
MODUL 2 – Samostatný modul
Světlo a hudba – Tempo, rytmus, světelný design pro hudební díla
MODUL 3 – Společný modul
Úvod do tematického bloku Prostor a materiál
Práce v plenéru. Krajina, prostředí, atmosférické jevy. Realizace multimediální instalace v krajině nebo městské krajině (společná práce)
MODUL 4 – Samostatný modul
Světlo mimo divadelní prostor – interakce s denním světlem, světelný design pro projekty v exteriéru a site-specific projekty
MODUL 5 – Společný modul
Úvod do tematického bloku Kontext a příběh
Praktické cvičení velkého formátu: pohyb v prostoru jako narativní prostředek. Zkoumání možností interakce a interaktivních technologií. Prostorová instalace, která se soustředí na vizuální a zvuková propojení a vývoj všech složek (světlo, zvuk, projekce) v závislosti na pohybu návštěvníků.
MODUL 6 – Samostatný modul
Světlo a tělo, světelná scénografie, světelně-prostorová dramaturgie
MODUL 7 – Závěrečný společný modul
Prezentace všech průběžných společných úkolů, shrnutí semestru, zadání témat na další semestr.
Výsledky učení
Absolvent kurzu:
•je schopen navrhnout světelný design pro projekty v různých prostředích (exteriér, site-specific) a napříč různými žánry (pohybové divadlo, hudební divadlo)
•je schopen vytvořit technickou specifikaci pro potřebu plánování projektu
•je schopen vytvořit dokumentaci o vzniku a vlastnostech projektu
•je schopen profesionální komunikace na technické i umělecké rovině v oblasti světelného designu
•má přehled o aktuálně dostupných technologiích potřebných k realizaci uměleckého projektu a jejich principu fungování
•má komunikační dovednosti potřebné k prezentaci projektů a týmové práci
•dokáže při své tvorbě reflektovat historické, kulturní, ekonomické, environmentální, umělecké a etické souvislosti
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Výuka bude probíhat v prostoru vybaveném světelnou a projekční technikou, jejichž využití bude vždy přizpůsobeno konkrétnímu úkolu. Dále bude postupně vytvářená knihovna materiálů pro účely výuky i praktické práce. Předpokládá se, že k vypracování některých úkolů budou studující využívat vlastní počítače se studentskými licencemi potřebných programů.
Literatura: Studující budou mít k dispozici e-skripta Světelný koncept (studijní podpora vytvořená Pavlou Beranovou) a dále publikace věnující se světelnému designu:
Doporučená literatura k samostudiu dostupná v knihovně DAMUI:
CRISAFULLI, Fabrizio. Active light : issue of light in contemporary theatre. CreateSpace Independent Publishing Platform, 2013.
MCCANDLESS, David. Information Is Beautiful (New Edition). Collins; UK ed. Edition, 2012.
WALSH, John. The Art of Storytelling: Easy Steps to Presenting an Unforgettable Story. Moody Publishers, 2014.
GILLETTE, Jen. Digital Painting and Rendering for Theatrical Design. Using Digital Tools to Create Scenic, Costume, and Media Renderings. Routledge, 2024.
WOODBRIDGE, Patricie – TINÉ, Hal. Designer Drafting and Visualizing for the Entertainment World. Waltham: Focal Press, 2013.
Hodnoticí metody a kritéria
Docházka (80 %), průběžné praktické výstupy a jejich závěrečná prezentace v rámci klauzurní výstavy. Studující budou prezentovat semestrální výstupy v jeden společný, předem stanovený termín, prostředky dle svého výběru. První den výstavy proběhne hodnocení prací, poté by měly zůstat několik následujících dní k nahlédnutí zájemcům.
Rozvrh na zimní semestr 2025/2026:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2025/2026:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Světelný a audiovizuální design pro živá umění (M.A.) (Povinné předměty hlavní)