Světelný design 2

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
203DSV2 zkouška 6 80 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 90 až 120 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Vratislav ŠRÁMEK

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Pavla BERANOVÁ

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra scénografie

Obsah

V druhém semestru je výuka světelného designu zaměřena na specifické žánry scénického umění (pohybové a tanečním divadlo, hudební divadlo a opera), ale dostává se i mimo divadelní prostor (exteriér, site-specific). Studující tak prohlubují své znalosti a dovednosti v oblasti scénického světelného designu a učí se vybírat technické a umělecké prostředky podle potřeb a možností projektu. V tomto semestru jsou také motivováni ke spolupráci se studujícícmi jiných oborů (například KALD, Nonverbální divadlo nebo operní režie na HAMU).

Teoretická část výuky se zabývá především metodologií práce ve specifických oblastech živého umění a do hloubky rozvíjí témata zpracovaná v rámci společných modulů. Praktická část výuky opět probíhá formou mikro-cvičení s okamžitou zpětnou vazbou.

Forma výuky se průběžně proměňuje od přednášky až ke cvičení dle potřeby témat a didaktického cíle.

Náplň jednotlivých modulů LS I:

MODUL 1 – Společný modul

Úvod do tematického bloku Forma a čas

Praktické cvičení – prostorová instalace s prvkem živé akce/performance. Možná spolupráce se studujícícmi jiných oborů AMU.

MODUL 2 – Samostatný modul

Světlo a hudba – Tempo, rytmus, světelný design pro hudební díla

MODUL 3 – Společný modul

Úvod do tematického bloku Prostor a materiál

Práce v plenéru. Krajina, prostředí, atmosférické jevy. Realizace multimediální instalace v krajině nebo městské krajině (společná práce)

MODUL 4 – Samostatný modul

Světlo mimo divadelní prostor – interakce s denním světlem, světelný design pro projekty v exteriéru a site-specific projekty

MODUL 5 – Společný modul

Úvod do tematického bloku Kontext a příběh

Praktické cvičení velkého formátu: pohyb v prostoru jako narativní prostředek. Zkoumání možností interakce a interaktivních technologií. Prostorová instalace, která se soustředí na vizuální a zvuková propojení a vývoj všech složek (světlo, zvuk, projekce) v závislosti na pohybu návštěvníků.

MODUL 6 – Samostatný modul

Světlo a tělo, světelná scénografie, světelně-prostorová dramaturgie

MODUL 7 – Závěrečný společný modul

Prezentace všech průběžných společných úkolů, shrnutí semestru, zadání témat na další semestr.

Výsledky učení

Absolvent kurzu:

•je schopen navrhnout světelný design pro projekty v různých prostředích (exteriér, site-specific) a napříč různými žánry (pohybové divadlo, hudební divadlo)

•je schopen vytvořit technickou specifikaci pro potřebu plánování projektu

•je schopen vytvořit dokumentaci o vzniku a vlastnostech projektu

•je schopen profesionální komunikace na technické i umělecké rovině v oblasti světelného designu

•má přehled o aktuálně dostupných technologiích potřebných k realizaci uměleckého projektu a jejich principu fungování

•má komunikační dovednosti potřebné k prezentaci projektů a týmové práci

•dokáže při své tvorbě reflektovat historické, kulturní, ekonomické, environmentální, umělecké a etické souvislosti

Předpoklady a další požadavky

Nejsou.

Literatura

Výuka bude probíhat v prostoru vybaveném světelnou a projekční technikou, jejichž využití bude vždy přizpůsobeno konkrétnímu úkolu. Dále bude postupně vytvářená knihovna materiálů pro účely výuky i praktické práce. Předpokládá se, že k vypracování některých úkolů budou studující využívat vlastní počítače se studentskými licencemi potřebných programů.

Literatura: Studující budou mít k dispozici e-skripta Světelný koncept (studijní podpora vytvořená Pavlou Beranovou) a dále publikace věnující se světelnému designu:

Doporučená literatura k samostudiu dostupná v knihovně DAMUI:

CRISAFULLI, Fabrizio. Active light : issue of light in contemporary theatre. CreateSpace Independent Publishing Platform, 2013.

MCCANDLESS, David. Information Is Beautiful (New Edition). Collins; UK ed. Edition, 2012.

WALSH, John. The Art of Storytelling: Easy Steps to Presenting an Unforgettable Story. Moody Publishers, 2014.

GILLETTE, Jen. Digital Painting and Rendering for Theatrical Design. Using Digital Tools to Create Scenic, Costume, and Media Renderings. Routledge, 2024.

WOODBRIDGE, Patricie – TINÉ, Hal. Designer Drafting and Visualizing for the Entertainment World. Waltham: Focal Press, 2013.

Hodnoticí metody a kritéria

Docházka (80 %), průběžné praktické výstupy a jejich závěrečná prezentace v rámci klauzurní výstavy. Studující budou prezentovat semestrální výstupy v jeden společný, předem stanovený termín, prostředky dle svého výběru. První den výstavy proběhne hodnocení prací, poté by měly zůstat několik následujících dní k nahlédnutí zájemcům.

Rozvrh na zimní semestr 2025/2026:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2025/2026:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů