Filmový kostým 4
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
203FK4 | zkouška | 6 | 4 hodiny výuky týdně (45 minut), 108 až 138 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra scénografie
Obsah
Pokud si studující jako téma své diplomové práce vybral/a téma, jehož výsledným kreativním výstupem mají být návrhy kostýmů pro film nebo jiné audiovizuální dílo, věnuje tento semestr tomuto tématu. Student/ka navrhuje kostýmy vycházející ze zadaného textu (scénář, povídka, novela). Učí se pracovat se stylizací, která vychází z podrobného studia dobového tvarosloví oděvů. Poznává charakteristické oděvní znaky patřící k dané epoše a učí se je využít pro charakterizaci postav a pro vytvoření jednotného koncepčního řešení, jehož součástí je představa prostoru. Student/ka rozvíjí svoji schopnost dovést kostýmní návrhy k realizaci výběrem textilních materiálů, učí se ovzorovat své návrhy textilními materiály, které vyhoví náročným požadavkům filmového kostýmu na autenticitu. Kromě vytváření dokonalejší dokumentace pro realizaci, je prohlubována schopnost vyjadřovat se skrz podobu kostýmů k příběhu, k vývoji postav a k jejich vzájemným vztahům. Rešerše jsou prostředkem nejen k získání znalostí o tvarech a materiálech dobových, případně současných (profesních, vojenských atd.) oděvů, ale i možností, jak si rozšířit povědomí o příbuzných disciplínách, vztahujících se k tématu- o výtvarném umění, literatuře, hmotné kultuře i hudbě.
Výsledky učení
Student/ka dokáže analyzovat zadaný text a na jeho základě navrhnout kostýmy tak, aby splňovaly specifiké požadavky filmového kostýmu.
Dokáže komunikovat pomocí výtvarného návrhu, jehož podoba vychází z důkladných rešerší. Student/ka umí využít dobové tvarosloví jako nástroj pro stylizaci a pojmenování charakterů jednotlivých postav. Důkladný sběr inspiračního materiálu vede k vlastní koncepční kreativní práci na jednotlivých kostýmech, které ale zároveň tvoří smysluplný stylový a významový celek. Student/ka si uvědomuje význam proměn dramatických postav v čase pro formování příběhu. Umí navrhnout kostýmy jako celek s promyšlenými vnitřními vazbami. Koncepci navrhované kostýmní výpravy vytváří na základě podrobného studia pramenů, souvisejících se zvoleným tématem.
Předpoklady a další požadavky
Literatura:
ARNOLD, Janet. Patterns Of Fashion. Dravla Publishers, 2005.
KYBALOVÁ, Ludmila. Dějiny odívání (všechny díly). Praha, Lidové noviny, 1983-2009.
KYBALOVÁ, Ludmila. LAMAROVÁ, Milena. HERBENOVÁ, Olga. Obrazová encyklopedie módy. Praha: Artia, 1973.
MÁCHALOVÁ, Jana. Dějiny odívání móda 20. století. Praha: Lidové noviny, 2003.
THIEL, Erika. Gesichte Des Kostums. Berlin: Henschel, 1960.
THOMPSON, Kristin a BORDWELL, David. Dějiny filmu: přehled světové kinematografie. Překlad Helena Bendová. Praha: Akademie múzických umění, 2011. ISBN 978-80-7331-207-7.
UCHALOVÁ, Eva. Česká Móda 1870-1914. Praha: Olympia, 1997.
UCHALOVÁ, Eva. Česká Móda 1918-1939. Praha: Olympia, 1996.
VACKOVÁ, Růžena. Výtvarný projev v dramatickém umění. Praha: Tomsa,1948.
Móda, dějiny odívání 18., 19. a 20. století, ze sbírek Ústavu odívání v Kjótu.
Literatura, která souvisí s individuálními úkoly
Literatura
Literatura:
ARNOLD, Janet. Patterns Of Fashion. Dravla Publishers, 2005.
KYBALOVÁ, Ludmila. Dějiny odívání (všechny díly). Praha, Lidové noviny, 1983-2009.
KYBALOVÁ, Ludmila. LAMAROVÁ, Milena. HERBENOVÁ, Olga. Obrazová encyklopedie módy. Praha: Artia, 1973.
MÁCHALOVÁ, Jana. Dějiny odívání móda 20. století. Praha: Lidové noviny, 2003.
THIEL, Erika. Gesichte Des Kostums. Berlin: Henschel, 1960.
THOMPSON, Kristin a BORDWELL, David. Dějiny filmu: přehled světové kinematografie. Překlad Helena Bendová. Praha: Akademie múzických umění, 2011. ISBN 978-80-7331-207-7.
UCHALOVÁ, Eva. Česká Móda 1870-1914. Praha: Olympia, 1997.
UCHALOVÁ, Eva. Česká Móda 1918-1939. Praha: Olympia, 1996.
VACKOVÁ, Růžena. Výtvarný projev v dramatickém umění. Praha: Tomsa,1948.
Móda, dějiny odívání 18., 19. a 20. století, ze sbírek Ústavu odívání v Kjótu.
Literatura, která souvisí s individuálními úkoly
Hodnoticí metody a kritéria
Student/ka je hodnocen/a na základě prezentace návrhů na zadané téma, které na začátku semestru zadává vedoucí pedagog. Jde už o komplexní kostýmní řešení všech postav obsažených v předloze. Hodnocení je založeno na projevené kreativitě, schopnosti vyhledávání relevantního inspiračního vizuálního materiálu, který je ale jen základním předpokladem a východiskem pro samostatnou tvůrčí práci. Návrhy jsou prezentovány v minimální velikosti A4 a obsahují vzorky materiálů a podrobné rozkresy sloužící ke usnadnění komunikace v realizační fázi. Hodnocení semestrálního projektu vychází z návrhu vedoucího pedagoga a také názoru komise pedagogů.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje