Kapitoly z vývoje výtvarného myšlení 2

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
203KV2 zkouška 3 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 57 až 72 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra scénografie

Obsah

Přednášky a diskuse budou volně navazovat na minulý semestr. A i v tomto semestru se budou týkat především otázek obrazové reprezentace i „reálného“ tvarování prostoru, jejich funkcí (performativní, kultovní, komunikační apod.). Budeme se zabývat také aktuálními tématy prostoru, místa, rozhraní atd. v současné sociologii, vizuální antropologii, v teoriích obrazu a vizuálních studiích. Neujde nám ani problematika virtuálního prostředí a jeho vztahu k tělesným, materiálním a trojrozměrným faktorům. V jakých prostorech dnes žijeme, pohybujeme se spíše v „reálném“ nebo „virtuálním“ světě, jaký vliv mají tyto aspekty na naše vnímání, tvoření a poznávání? Jak se k těmto tématům staví současné vizuální umění a jak lze jeho výsledky srovnávat s jeho tradicí? Jsou některé motivy a postupy tradičního umění i možnou cestou k interpretaci fenoménů současnosti?

Výsledky učení

Studující se naučí vlastnímu porozumění dnešnímu komplexu vizuálních, uměleckých, sociálních, environmentálních aspektů prostorovosti jako jedné ze základních zkušeností našeho „pobytu“ (fenomenologicky řečeno) ve světě. Zároveň mají semináře studující inspirovat k vlastnímu dotváření a obrazovému reflektování prostorových konstelací, vazeb a situací.

Předpoklady a další požadavky

Středoškolské vzdělání o historii výtvarného umění.

Literatura

Dubey, Gérard: Sociální pouto v éře virtuality, Praha 2021.

James, Ian: Nová francouzská filosofie, 2022.

Průchová Hrůzová, Andrea: V zajetí obrazů. Vizuální politika 21. století, Praha 2024.

Ajvaz, Michal ad. (ed.): Prostor a jeho člověk, Praha 2004.

Vojvodík, Josef: Povrch, skrytost, ambivalence. Manýrismus, baroko a (česká) avantgarda, Praha 2008.

Hodrová, Daniela ad.: Poetika míst, Praha 1997.

Hodnoticí metody a kritéria

Aktivita a diskuse na přednáškách, závěrečná esej (s vizuální složkou – možno i jako komentovaná „vizuální esej“) v rozsahu 4 - 5 normostran.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů