Kapitoly z vývoje výtvarného myšlení 3

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
203KV3 zkouška 3 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 57 až 72 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra scénografie

Obsah

Kurz se bude týkat hlavně otázek vztahu mezi obrazovými nástroji a časem, tedy bude se zabývat problematikou reprezentace, prožívání a iniciování pohybových, procesuálních dějů v obrazových, vizuálních a výtvarných médiích. Budeme se zabývat např. následujícími okruhy otázek: patří čas do architektury? Mění se obrazy v čase? Jsou obrazy spíše narativním nebo tvarovým médiem? Jak obrazy „přemýšlí“ a „komunikují“? Jsou tedy obrazová a vizuální média spíše partnery v dialogu než jednou provždy hotovou „věcí“, v níž máme rozpoznat pouze jeden základní význam?

Bude nás tedy velmi zajímat procesualita vzniku obrazových konstelací i dynamičnost a proměnlivost (též historická a kulturní) jeho vnímání. Pozorovatel jako spolutvůrce sdělení není nějakou individuální odchylkou, ale důležitým činitelem při tvorbě konkrétního, časově i místně lokalizovaného a relativního smyslu.

Výsledky učení

Studující se naučí vlastnímu tematizování vztahů obrazových médií a časovosti jakožto jedné z klíčových zkušeností naší existence (pobytu, „Dasein“ – fenomenologicky opět formulováno - ve světě). Kurz se propojí i se zkušeností z minulého semestru a zkompletuje určitý celek představ studujících o časových, prostorových, narativních, environmentálních podmínkách vizuální tvorby a „scénického“ uvažování, vidění a projektování.

Předpoklady a další požadavky

Středoškolské vzdělání o historii výtvarného umění.

Literatura

Didi-Huberman, Georges: Pred časom. Dejiny umenia a anachronizmus obrazov, Bratislava 2006.

Bergson, Henri: Myšlení a pohyb, Praha 2003.

Grave, Johannes: Bild und Zeit. Eine Theorie des Bildbetrachtens, Mnichov 2022.

Zuska, Vlastimil: Čas v možných světech obrazu. Příspěvek k ontologii výtvarného uměleckého díla a procesu jeho recepce, Praha 1994.

Belting, Hans: Antropologie obrazu: návrhy vědy o obrazu, Brno 2021.

Stephenson, Barry: stručný úvod do teorie rituálu, Praha 2022.

Hodnoticí metody a kritéria

Aktivita a diskuse na přednáškách, závěrečná esej (s vizuální složkou – možno i jako komentovaná „vizuální esej“) v rozsahu 4-5 normostran.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů