Kostýmní tvorba 5
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
203KVT5 | zkouška | 3 | 4 hodiny výuky týdně (45 minut), 39 až 54 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra scénografie
Obsah
• Práce s dramatickým textem nebo hudebně dramatickým dílem
• Psychologický rozbor postav
• Studium doby vzniku díla
• Spolupráce na klauzurních úkolech režisérů a absolventských představeních
• Studium podoby historického kostýmu
• Materiálová a střihová dokumentace
• Schopnost komplexního řešení kostýmní výpravy
• Rozvíjení výtvarných a technologických dovedností
Ateliérová výuka v rozsahu 8 hodin týdně probíhá souběžně s předmětem Scénografie. Hlavním cílem je vytvoření kostýmní výpravy pro zadaný semestrální úkol a připravení podkladů k její realizaci včetně materiálové a střihové dokumentace. Vlastní koncepční řešení obsahuje i dokumentaci líčení, masek a vlásenek pro celý projekt. Důraz je kladen na provázanost kostýmního a scénografického řešení. Rozvíjí se schopnosti vybrat materiály tak, aby posloužily záměru zachycenému v kostýmních návrzích. Student minimálně jeden návrh realizuje.
Výsledky učení
Schopnost navrhnout a dokumentovat komplexní kostýmní výpravu, která tvoří se scénografií jednotný celek. Dokumentace už má parametry, které jsou vyžadovány v profesionálních divadelních provozech. Podoba kostýmní výpravy vychází z podrobného studia zadaného dramatického textu nebo hudebně-dramatického díla. Rozvíjí se schopnost interpretace a schopnost formulovat svůj autentický umělecký záměr. Student/ka pracuje na své bakalářské práci.
Předpoklady a další požadavky
Schopnost výtvarné komunikace, dramatického výtvarného projevu a koncepčního myšlení. Znalost základních podob historických oděvů a základních materiálů pro realizaci kostýmní tvorby.Schopnost práce s dramatickým textem, jeho formulace, pojmenování jeho významu a smyslu. Orientace v příbuzných disciplínách - výtvarné umění, literatura, hmotná kultura, klasická hudba. Kreativita a koncepční myšlení.
Literatura
Povinná literatura:
L. Kybalová: Dějiny odívání (všechny díly)
E. Thielle: Geschichte des Kostümes
J. Arnold: Patterns off Fashion 1–4
Moussinac - Dějiny divadla
Blahník: Dějiny divadla
O. Zich: Estetika dramatického umění
K. Kratochvíl: Ze světa komedie dell'arte
V. Ptáčková: Česká scenografie XX. stol.
J. Trojan: Dějiny opery
L. Kybalová, O. Herbenová, M. Lamarová: Obrazová encyklopedie módy
Ze sbírek Ústavu odívání v Kjótu: MÓDA (dějiny odívání 18., 19. a 20. stol.)
R. Vacková: Výtvarný projev v dramatickém umění
A. Pražák: Scénografie I., II. (skripta)
J. Machálková: Móda 20. století
V. Jindra: Specifičnost scénografie
V. Jindra: Studijní materiály I., II.
Doporučená literatura:
E. Uchalová: Česká móda 1870-1914, 1918-1939
K.Hlaváčková: Česká móda 1940- 1970, zrcadlo doby
M. Čorba: Kostýmová tvorba
N. Yapp: Decades of 20th Century (všechny díly)
A. Hart, S.North – Historical fashion in detail, The 17th and 18th Centuries
L. Johnston: 19th century: fashion in detail
C. Wilcox: Twentieth-century fashion in detail
F. Boucher: A history of costume in the West
M. Tilke: Costume patterns and designs: a survey of costume patterns and designs of all periods and nations from antiquity to modern times
M. Braun –17th – century men's dress patterns
M. Ginsburg – Four hundred years of fashion
F.Chenoune – A History of Men's Fashion
S.S. Takeda, K.D. Spilker – Fashioning fashion: Europiean dress in detail 1700–1915
M. Simon – Mode et Peinture, Le Second Empire et l'impresionisme
Ch. Seeling – století módy 1900–1999
The Pepin Press–Visual Encyclopedia of Costume
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou udělovány:
• na základě povinné účasti na ateliérové výuce v rozsahu nejméně 80 %,
• za průběžnou kontinuální a kreativní práci na zadaných semestrálních úkolech,
• podle schopnosti utvořit si názor na charakter postav na základě práce s předlohou,
• za prezentaci výtvarných návrhů formou klauzurní výstavy,
• za ústní obhajobu, přednesenou na základě psaného textu (1 normostrana), ve které student/ka pojmenuje svůj autentický přístup k tématu a k postavám, které ho přinášejí.
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 14:00–19:00 | Kateřina ŠTEFKOVÁ | Atelier - bakalářský atelier Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 | ||
Čt | 14:00–19:00 | Kateřina ŠTEFKOVÁ | Atelier - bakalářský atelier Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scénografie (B.A.) (Povinné předměty hlavní)