Projekce a video 1
| Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
|---|---|---|---|---|---|
| 203PVD1 | zkouška | 6 | 80 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 90 až 120 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Daniel GREGOR, František PECHÁČEK
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra scénografie
Obsah
Výuka se v prvním semestru zaměřuje na scénický prostor. Zkoumá tedy veškeré fenomény definované semestrálními tématy (forma, čas, prostor, materiál, příběh) na úrovni divadelní tvorby. Zabývá se nástroji a metodologií scénického projekčního designu. Během tři samostatných modulů se studující seznámí s kroky tvůrčího procesu vedoucími k realizaci projekční koncepce. První modul se věnuje představení média projekce a jeho historie. Druhý je věnován projekci v prostoru, optice a základním projekčním materiálům, a třetí je zaměřen na tvorbu obrazového obsahu pro projekce. Veškerá problematika je nahlížena z hlediska koncepčního, technologického i komunikačního (Proč volím určité technické řešení, jakými prostředky ho dosáhnu a jakou součinnost s ostatními tvůrčími složkami potřebuji, aby fungovalo). Významná část výuky je postavena na mikro-cvičeních, kdy studující okamžitě aplikují teoretické poznatky v praxi.
Forma výuky se průběžně proměňuje od přednášky až ke cvičení dle potřeby témat a didaktického cíle.
MODUL 1 – Společný modul
Úvod do tematického bloku Forma a čas
Imerzivní, cyklická instalace v prostoru. Studující obou ročníků zároveň pracují ve skupinách, z nichž každá zpracovává jednu část výsledné sekvence, a to vždy za využití všech složek (projekce, zvuk, světlo).
MODUL 2 – Samostatný modul
Představení média projekce, jeho fyzikálních vlastností, historie, rozboru ikonických představení s výraznou projekční složkou a základních nástrojů pro tvorbu projekce a jejího obsahu.
MODUL 3 – Společný modul
Úvod do tematického bloku Prostor a materiál
Tvorba prostorové instalace aktivně a kreativně využívající fyzické vlastnosti prostoru. Problematika velikosti, odrazu a propustnosti a dalších vlastností materiálů.
MODUL 4 – Samostatný modul
Teoretický úvod, detailní pohled na práci v indoor prostoru a na intermediální interakci. Analýza ikonických audio-vizuálních site-specific instalací. Práce se může odehrávat v jiném než ateliérovém prostředí.
MODUL 5 – Společný modul
Úvod do tematického bloku Kontext a příběh
Tvorba multimediální instalace se zaměřením na narativní složku a storytelling.
MODUL 6 – Samostatný modul
Analýza zadání, tvorba scénáře, představení základních nástrojů na výrobu obrazového obsahu (analog, digital)
MODUL 7 – Závěrečný společný modul
Prezentace všech průběžných společných úkolů.
Výsledky učení
Studující má dostatečné znalosti v oblasti projekce a videa a základních softwarů potřebných k přípravě a realizaci projektu, má přehled o možnostech aplikace technologií zejména v oblasti živého umění, dokáže při své tvorbě reflektovat historické, kulturní, ekonomické, environmentální, umělecké a etické souvislosti. Dále je schopen profesionální komunikace na technické i umělecké rovině ve všech zmíněných oblastech, má přehled o aktuálně dostupných technologiích potřebných k realizaci uměleckého projektu a jejich principu fungování a je schopen vytvořit dokumentaci o vzniku a vlastnostech autorského díla.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Výuka bude probíhat v prostoru vybaveném zvukovou, světelnou a projekční technikou, jejichž využití bude vždy přizpůsobeno konkrétnímu úkolu. Dále bude postupně vytvářená knihovna materiálů pro účely výuky i praktické práce. Předpokládá se, že k vypracování některých úkolů budou studující využívat vlastní počítače se studentskými licencemi potřebných programů
Povinná literatura:
OLISEWSKI, Alex. FINE, Daniel. ROTH, Daniel. Digital Media, Projection Design, and Technology for Theatre. Routledge, 2019, 230 s., ISBN 978-1138954342.
MORAN, Nick. Electric shadows: an introduction to video and projection on stage. Cambridge Entertainment Technology Press, 2013, 232 s., ISBN 978-1904031734.
Doporučená literatura
ELCOTT, Noam M.. Artificial Darkness. An Obscure History of Modern Art and Media, University of Chicago Press, 2018, 312 s., ISBN 978-0226329024.
HOPGOOD, Jeromy: The Projection Designer’s Toolkit (The Focal Press Toolkit Series). Routledge, 2021, 324 s., ISBN 978-0367424367.
GOVAN, Michael. KIM, Christine Y.. James Turrell: a retrospective. Prestel USA, 2013, 304 s., ISBN 978-3791352633.
YT kanál: Philipp7pc. dostupné na https://www.youtube.com/@philipp7pc
Hodnoticí metody a kritéria
Docházka (80 %), průběžné praktické výstupy a jejich závěrečná prezentace v rámci klauzurní výstavy. Studující budou prezentovat semestrální výstupy v jeden společný, předem stanovený termín, prostředky dle svého výběru. První den výstavy proběhne hodnocení prací, poté by měly zůstat několik následujících dní k nahlédnutí zájemcům.
Rozvrh na zimní semestr 2025/2026:
|
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
|---|---|
| Po |
|
| Út |
|
| St |
|
| Čt |
|
| Pá |
|
| Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
|---|---|---|---|---|---|---|
| St | 10:00–16:00 | Daniel GREGOR František PECHÁČEK |
bloková výuka v modulech | paralelka 1 | ||
| Čt | 10:00–16:00 | Daniel GREGOR František PECHÁČEK |
bloková výuka v modulech | paralelka 1 | ||
| Pá | 10:00–16:00 | Daniel GREGOR František PECHÁČEK |
bloková výuka v modulech | paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2025/2026:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Světelný a audiovizuální design pro živá umění (M.A.) (Povinné předměty hlavní)