Projekce a video 2
| Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
|---|---|---|---|---|---|
| 203PVD2 | zkouška | 6 | 80 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 90 až 120 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Daniel GREGOR, František PECHÁČEK
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra scénografie
Obsah
V druhém semestru je výuka oboru Projekce a video zaměřena na specifické žánry scénického umění (pohybové a tanečním divadlo, hudební divadlo a opera), ale dostává se i mimo divadelní prostor (exteriér, site-specific). Studující tak prohlubují své znalosti a dovednosti v oblasti scénického využití projekce a učí se vybírat technické a umělecké prostředky podle potřeb a možností projektu. V tomto semestru jsou také motivováni ke spolupráci se studujícími jiných oborů (například KALD, Nonverbální divadlo nebo operní režie na HAMU).
Teoretická část výuky se zabývá především metodologií práce ve specifických oblastech živého umění a do hloubky rozvíjí témata zpracovaná v rámci společných modulů. Praktická část výuky opět probíhá formou mikro-cvičení s okamžitou zpětnou vazbou.
Forma výuky se průběžně proměňuje od přednášky až ke cvičení dle potřeby témat a didaktického cíle.
MODUL 1 – Společný modul
Úvod do tematického bloku Forma a čas
Praktické cvičení – prostorová instalace s prvkem živé akce/performance. Možná spolupráce se studujícími jiných oborů AMU.
MODUL 2 – Samostatný modul
Interakce s živým elementem – projekční principy Laterny magiky pro tanec a pohybové divadlo.
MODUL 3 – Společný modul
Úvod do tematického bloku Prostor a materiál
Práce v plenéru. Krajina, prostředí, atmosférické jevy. Realizace multimediální instalace v krajině nebo městské krajině (společná práce)
MODUL 4 – Samostatný modul
Projekce a hudba – Analýza Ikonických hudebních vystoupení s vizuálním doprovodem, synchronizace s hudbou a světly. Mikro-cvičení (rytmus, střih, vizuální doprovod oblíbené hudební skladby)
MODUL 5 – Společný modul
Úvod do tematického bloku Kontext a příběh
Praktické cvičení velkého formátu: pohyb v prostoru jako narativní prostředek. Využití interaktivních principů. Prostorová instalace, která se soustředí na vizuální a zvuková propojení a vývoj všech složek (světlo, zvuk, projekce) v závislosti na pohybu návštěvníků.
MODUL 6 – Samostatný modul
Projekce mimo divadelní prostor – projekce v exteriéru, projekční mapping, příprava a prezentace projektů v závislosti na prostředí, koncepce site-specific projektu.
MODUL 7 – Závěrečný společný modul
Prezentace všech průběžných společných úkolů, shrnutí semestru, zadání témat na další semestr.
Výsledky učení
Studující má přehled o možnostech aplikace technologií zejména v oblasti živého umění, má dostatečné znalosti v oblasti projekce a videa a základních softwarů potřebných k přípravě a realizaci projektu, disponuje technickými poznatky k propojování projekčních, zvukových a světelných technologií a jejich synchronního použití. Disponuje základními technickými poznatky k tvorbě interaktivních instalací. Dokáže při své tvorbě reflektovat historické, kulturní, ekonomické, environmentální, umělecké a etické souvislosti, dokáže propojovat technickou a uměleckou rovinu projektů v oblasti živého umění. Dále je schopen profesionální komunikace na technické i umělecké rovině ve všech zmíněných oblastech, je schopen vytvořit dokumentaci o vzniku a vlastnostech autorského díla a má přehled o aktuálně dostupných technologiích potřebných k realizaci uměleckého projektu a jejich principu fungování.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Výuka bude probíhat v prostoru vybaveném světelnou a projekční technikou, jejichž využití bude vždy přizpůsobeno konkrétnímu úkolu. Dále bude postupně vytvářená knihovna materiálů pro účely výuky i praktické práce. Předpokládá se, že k vypracování některých úkolů budou studující využívat vlastní počítače se studentskými licencemi potřebných programů.
Povinná literatura:
OLISEWSKI, Alex. FINE, Daniel. ROTH, Daniel. Digital Media, Projection Design, and Technology for Theatre. Routledge, 2019, 230 s., ISBN 978-1138954342.
MORAN, Nick. Electric shadows: an introduction to video and projection on stage. Cambridge Entertainment Technology Press, 2013, 232 s., ISBN 978-1904031734.
KULA, Daniel. TERENAUX, Élodie. HIRSINGER, Quentin. Materiology: The Creative Industry's Guide to Materials and Technologies. Birkhäuser, 2013, 380 s., ISBN 978-3038212546.
Doporučená liteartura:
ELCOTT, Noam M.. Artificial Darkness. An Obscure History of Modern Art and Media, University of Chicago Press, 2018, 312 s., ISBN 978-0226329024.
HOPGOOD, Jeromy: The Projection Designer’s Toolkit (The Focal Press Toolkit Series). Routledge, 2021, 324 s., ISBN 978-0367424367.
GOVAN, Michael. KIM, Christine Y.. James Turrell: a retrospective. Prestel USA, 2013, 304 s., ISBN 978-3791352633.
YT kanál: Philipp7pc. dostupné na https://www.youtube.com/@philipp7pc
REAS, Casey. FRY, Ben. Processing: A Programming Handbook for Visual Designers and Artists. Mit Pr, 2007, 710 s., ISBN 978-0262182621.
ELLARD, Graham. JOHNSTONE, Stephen. Anthony McCall: Notebooks and Conversations. Lund Humphries, 2015, 192 s., ISBN 978-1848221697.
Hodnoticí metody a kritéria
Docházka (80 %), průběžné praktické výstupy a jejich závěrečná prezentace v rámci klauzurní výstavy. Studující budou prezentovat semestrální výstupy v jeden společný, předem stanovený termín, prostředky dle svého výběru. První den výstavy proběhne hodnocení prací, poté by měly zůstat několik následujících dní k nahlédnutí zájemcům.
Rozvrh na zimní semestr 2025/2026:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2025/2026:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Světelný a audiovizuální design pro živá umění (M.A.) (Povinné předměty hlavní)