Projekce a video 2

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
203PVD2 zkouška 6 80 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 90 až 120 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Vratislav ŠRÁMEK

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Daniel GREGOR, František PECHÁČEK

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra scénografie

Obsah

V druhém semestru je výuka oboru Projekce a video zaměřena na specifické žánry scénického umění (pohybové a tanečním divadlo, hudební divadlo a opera), ale dostává se i mimo divadelní prostor (exteriér, site-specific). Studující tak prohlubují své znalosti a dovednosti v oblasti scénického využití projekce a učí se vybírat technické a umělecké prostředky podle potřeb a možností projektu. V tomto semestru jsou také motivováni ke spolupráci se studujícími jiných oborů (například KALD, Nonverbální divadlo nebo operní režie na HAMU).

Teoretická část výuky se zabývá především metodologií práce ve specifických oblastech živého umění a do hloubky rozvíjí témata zpracovaná v rámci společných modulů. Praktická část výuky opět probíhá formou mikro-cvičení s okamžitou zpětnou vazbou.

Forma výuky se průběžně proměňuje od přednášky až ke cvičení dle potřeby témat a didaktického cíle.

MODUL 1 – Společný modul

Úvod do tematického bloku Forma a čas

Praktické cvičení – prostorová instalace s prvkem živé akce/performance. Možná spolupráce se studujícími jiných oborů AMU.

MODUL 2 – Samostatný modul

Interakce s živým elementem – projekční principy Laterny magiky pro tanec a pohybové divadlo.

MODUL 3 – Společný modul

Úvod do tematického bloku Prostor a materiál

Práce v plenéru. Krajina, prostředí, atmosférické jevy. Realizace multimediální instalace v krajině nebo městské krajině (společná práce)

MODUL 4 – Samostatný modul

Projekce a hudba – Analýza Ikonických hudebních vystoupení s vizuálním doprovodem, synchronizace s hudbou a světly. Mikro-cvičení (rytmus, střih, vizuální doprovod oblíbené hudební skladby)

MODUL 5 – Společný modul

Úvod do tematického bloku Kontext a příběh

Praktické cvičení velkého formátu: pohyb v prostoru jako narativní prostředek. Využití interaktivních principů. Prostorová instalace, která se soustředí na vizuální a zvuková propojení a vývoj všech složek (světlo, zvuk, projekce) v závislosti na pohybu návštěvníků.

MODUL 6 – Samostatný modul

Projekce mimo divadelní prostor – projekce v exteriéru, projekční mapping, příprava a prezentace projektů v závislosti na prostředí, koncepce site-specific projektu.

MODUL 7 – Závěrečný společný modul

Prezentace všech průběžných společných úkolů, shrnutí semestru, zadání témat na další semestr.

Výsledky učení

Studující má přehled o možnostech aplikace technologií zejména v oblasti živého umění, má dostatečné znalosti v oblasti projekce a videa a základních softwarů potřebných k přípravě a realizaci projektu, disponuje technickými poznatky k propojování projekčních, zvukových a světelných technologií a jejich synchronního použití. Disponuje základními technickými poznatky k tvorbě interaktivních instalací. Dokáže při své tvorbě reflektovat historické, kulturní, ekonomické, environmentální, umělecké a etické souvislosti, dokáže propojovat technickou a uměleckou rovinu projektů v oblasti živého umění. Dále je schopen profesionální komunikace na technické i umělecké rovině ve všech zmíněných oblastech, je schopen vytvořit dokumentaci o vzniku a vlastnostech autorského díla a má přehled o aktuálně dostupných technologiích potřebných k realizaci uměleckého projektu a jejich principu fungování.

Předpoklady a další požadavky

Nejsou.

Literatura

Výuka bude probíhat v prostoru vybaveném světelnou a projekční technikou, jejichž využití bude vždy přizpůsobeno konkrétnímu úkolu. Dále bude postupně vytvářená knihovna materiálů pro účely výuky i praktické práce. Předpokládá se, že k vypracování některých úkolů budou studující využívat vlastní počítače se studentskými licencemi potřebných programů.

Povinná literatura:

OLISEWSKI, Alex. FINE, Daniel. ROTH, Daniel. Digital Media, Projection Design, and Technology for Theatre. Routledge, 2019, 230 s., ISBN 978-1138954342.

MORAN, Nick. Electric shadows: an introduction to video and projection on stage. Cambridge Entertainment Technology Press, 2013, 232 s., ISBN 978-1904031734.

KULA, Daniel. TERENAUX, Élodie. HIRSINGER, Quentin. Materiology: The Creative Industry's Guide to Materials and Technologies. Birkhäuser, 2013, 380 s., ISBN 978-3038212546.

Doporučená liteartura:

ELCOTT, Noam M.. Artificial Darkness. An Obscure History of Modern Art and Media, University of Chicago Press, 2018, 312 s., ISBN 978-0226329024.

HOPGOOD, Jeromy: The Projection Designer’s Toolkit (The Focal Press Toolkit Series). Routledge, 2021, 324 s., ISBN 978-0367424367.

GOVAN, Michael. KIM, Christine Y.. James Turrell: a retrospective. Prestel USA, 2013, 304 s., ISBN 978-3791352633.

YT kanál: Philipp7pc. dostupné na https://www.youtube.com/@philipp7pc

REAS, Casey. FRY, Ben. Processing: A Programming Handbook for Visual Designers and Artists. Mit Pr, 2007, 710 s., ISBN 978-0262182621.

ELLARD, Graham. JOHNSTONE, Stephen. Anthony McCall: Notebooks and Conversations. Lund Humphries, 2015, 192 s., ISBN 978-1848221697.

Hodnoticí metody a kritéria

Docházka (80 %), průběžné praktické výstupy a jejich závěrečná prezentace v rámci klauzurní výstavy. Studující budou prezentovat semestrální výstupy v jeden společný, předem stanovený termín, prostředky dle svého výběru. První den výstavy proběhne hodnocení prací, poté by měly zůstat několik následujících dní k nahlédnutí zájemcům.

Rozvrh na zimní semestr 2025/2026:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2025/2026:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů