Projekce a video 3

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
203PVD3 zkouška 6 80 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 90 až 120 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra scénografie

Obsah

Výuka oboru Projekce a video ve třetím semestru je realizována v rámci master classes s externími odborníky. V rámci dvou až tří intenzivních dílen se studující seznámí se specifickými tématy z oblasti projekčního designu. Vzhledem k tomu, že plán master classes bude vytvářen v letním semestru, lze témata přizpůsobit profilaci ročníku. Možná témata:

Projekce a opery

Projekce a taneční divadlo

Projekce výstavnictví

Projekce u outdoorových projektů a site-specific

Projekční mapping na architektuře (pouze pokud figuruje jako třetí master class v semestru)

Dočasná a stálá světelná instalace

Elektronika a kreativní programování při vytváření systému a obrazového obsahu

Témata společná s dalšími disciplínami

Synchronizace světla, projekce a zvuku v rámci dočasné a stálé instalace

Interaktivní systémy

Imerzivní instalace

Tvorba eventu

Ve společných modulech kooperují se studujícími zimního semestru 1. ročníku jako vedoucí úkolů – tříbí se analýza, schopnost zadávat úkol, partnerská a týmová práce.

Zimní semestr II

MODUL 1 – Společný modul

Imerzivní, cyklická instalace v prostoru. Studující obou ročníků zároveň pracují ve skupinách, z nichž každá zpracovává jednu část výsledné sekvence, a to vždy za využití všech složek (projekce, zvuk, světlo).

MODUL 3 – Společný modul

Tvorba prostorové instalace aktivně a kreativně využívající fyzické vlastnosti prostoru. Problematika velikosti, odrazu a propustnosti a dalších vlastností materiálů.

MODUL 5 – Společný modul

Tvorba multimediální instalace se zaměřením na narativní složku a storytelling.

MODUL 7 – Závěrečný společný modul

Ve společných modulech kooperují se studujícími zimního semestru 1. ročníku jako vedoucí úkolů – tříbí se analýza, schopnost zadávat úkol, partnerská a týmová práce.

Výsledky učení

Studující má přehled o možnostech aplikace technologií zejména v oblasti živého umění, má dostatečné znalosti v oblasti projekce a videa a základních softwarů potřebných k přípravě a realizaci projektu, disponuje technickými poznatky k propojování projekčních, zvukových a světelných technologií a jejich synchronního použití, je schopen nabídnout originální projektovou vizi, dokáže při své tvorbě reflektovat historické, kulturní, ekonomické, environmentální, umělecké a etické souvislosti, dokáže propojovat technickou a uměleckou rovinu projektů v oblasti živého umění, samostatně vytvořit koncept projekcí a obrazový obsah pro ně. Dále je schopen profesionální komunikace na technické i umělecké rovině ve všech zmíněných oblastech, je schopen vytvořit dokumentaci o vzniku a vlastnostech autorského díla, má přehled o aktuálně dostupných technologiích potřebných k realizaci uměleckého projektu a jejich principu fungování a je schopen vytvořit technickou specifikaci pro potřebu plánování projektu.

Předpoklady a další požadavky

Nejsou.

Literatura

Výuka bude probíhat v prostoru vybaveném světelnou a projekční technikou, jejichž využití bude vždy přizpůsobeno konkrétnímu úkolu. Dále bude postupně vytvářená knihovna materiálů pro účely výuky i praktické práce. Předpokládá se, že k vypracování některých úkolů budou studující využívat vlastní počítače se studentskými licencemi potřebných programů.

Doporučená literatura:

OLISEWSKI, Alex. FINE, Daniel. ROTH, Daniel. Digital Media, Projection Design, and Technology for Theatre. Routledge, 2019, 230 s., ISBN 978-1138954342.

MORAN, Nick. Electric shadows: an introduction to video and projection on stage. Cambridge Entertainment Technology Press, 2013, 232 s., ISBN 978-1904031734.

KULA, Daniel. TERENAUX, Élodie. HIRSINGER, Quentin. Materiology: The Creative Industry's Guide to Materials and Technologies. Birkhäuser, 2013, 380 s., ISBN 978-3038212546.

ELCOTT, Noam M.. Artificial Darkness. An Obscure History of Modern Art and Media, University of Chicago Press, 2018, 312 s., ISBN 978-0226329024.

HOPGOOD, Jeromy: The Projection Designer’s Toolkit (The Focal Press Toolkit Series). Routledge, 2021, 324 s., ISBN 978-0367424367.

GOVAN, Michael. KIM, Christine Y.. James Turrell: a retrospective. Prestel USA, 2013, 304 s., ISBN 978-3791352633.

YT kanál: Philipp7pc. dostupné na https://www.youtube.com/@philipp7pc

REAS, Casey. FRY, Ben. Processing: A Programming Handbook for Visual Designers and Artists. Mit Pr, 2007, 710 s., ISBN 978-0262182621.

YOT, Richard. Light for Visual Artists: Understanding & Using Light in Art & Design. Laurence King Publishing, 2011, 176 s., ISBN 978-1856696609.

ROTONDI, Michael. BIRNBAUM, Daniel. VIRILLO, Paul. TURELL, James. Didi-Hubermann Georges. James Turrell: The Other Horizon. Hatje Canz Publishers, 2001, 248 s., ISBN 978-3775790628.

ELLARD, Graham. JOHNSTONE, Stephen. Anthony McCall: Notebooks and Conversations. Lund Humphries, 2015, 192 s., ISBN 978-1848221697.

HLAVÁČKOVÁ, Jitka. Myšlení obrazem: Vizuální události Miroslava Petříčka. Galerie hl. města Prahy, 2023, 149 s., ISBN 978-8070101933.

Hodnoticí metody a kritéria

Docházka (80 %), průběžné praktické výstupy a jejich závěrečná prezentace v rámci klauzurní výstavy. Studující budou prezentovat semestrální výstupy v jeden společný, předem stanovený termín, prostředky dle svého výběru. První den výstavy proběhne hodnocení prací, poté by měly zůstat několik následujících dní k nahlédnutí zájemcům.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů