Scénografie 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
203SCH2 | zkouška | 4 | 6 hodiny výuky týdně (45 minut), 37 až 57 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra scénografie
Obsah
Základy práce s dramatickým textem.
Základy práce s divadelním prostorem.
Rozvíjení výtvarných dovedností.
Ateliérová výuka v rozsahu 8 hodin týdně probíhá souběžně s předmětem Kostýmní tvorba.
To znamená, že tematické zadání a následná výuka je realizována společně pod vedením pedagogů oborů scénografie a kostýmní tvorba.
Na základě práce s dramatickým textem se studenti/ky dále seznamují s interpretačními a asociativními technikami. Student/ka se zabývá řešením vybrané dramatické předlohy, její četbou, analýzou, interpretací na základě nabytých zkušeností z předchozího semestru. Zvládnuté postupy následně aplikuje pro vlastní tvorbu. Studenti/ky se učí vyjadřovat pomocí výtvarných technik/návrhů. Studenti/ky postupně sbližují s rozdílnou definicí pojmu výtvarné dílo / výtvarný návrh. V průběhu semestru postupně vzniká projekt, který již má základní parametry režijně scénografické koncepce, ta je ve formě návrhů a ústní explikace průběžně konzultována pedagogy.
Výsledky učení
Student/ka postupně vědomě rozvíjí vlastní analytické a kreativní postupy, koncepční myšlení, schopnost interpretovat, a vytváří scénografický návrh k zadanému tématu.
Student/ka rozumí základním specifikům práce s dramatickým textem.
Studenti/ky rozumí časové a prostorové dimenzi dramatického díla jako základního parametru scénografie.
Naučí se výsledky svého tvůrčího procesu vyjadřovat výtvarnými návrhy a začínají rozumět materiálovým řešením. Rozumí rozdílu mezi výtvarným dílem a scénografickým návrhem.
Předpoklady a další požadavky
- Výtvarně-řemeslné předpoklady.
- Schopnost asociativního myšlení.
- Cit pro dramatické možnosti prostoru.
Literatura
J. Pokorný: Složky divadelní
Studie J. Frejky, E. F. Buriana, J. Honzla
P. Portner: Experimentální divadlo
V. Hofman: 30 let práce v divadle pro české jeviště
F. Groh: Řecké divadlo
Vitruvius: Antické divadlo
O. Zich: Estetika dramatického umění
J. Honzl: Sláva a bída divadel
V. Jindra: Scénografické principy
Časopisy - Interscéna, Scénografie (DÚ), Acta scaenografie 1937-1950
V. Ptáčková: Česká scénografie 20. st.
D. Bablet: Scénícká revoluce 20. st.
K. Braun: Divadelní prostor
J. Svoboda: Magie divadelního prostoru
P. Brook: Prázdný prostor
P. Brook: Pohyblivý bod
Dílo E. F. Buriana, A. Radoka, M. Duchampa, V. Beyuse, T. Kantora
Bread and Puppet Theatre
Hodnoticí metody a kritéria
Povinná literatura:
J. Pokorný: Složky divadelní
Studie J. Frejky, E. F. Buriana, J. Honzla
P. Portner: Experimentální divadlo
V. Hofman: 30 let práce v divadle pro české jeviště
F. Groh: Řecké divadlo
Vitruvius: Antické divadlo
O. Zich: Estetika dramatického umění
J. Honzl: Sláva a bída divadel
V. Jindra: Scénografické principy
Časopisy – Interscéna, Scénografie (DÚ), Acta scaenografie 1937–1950
V. Ptáčková: Česká scénografie 20. století
Doporučená literatura:
D. Bablet: Scénícká revoluce 20. století
K. Braun: Divadelní prostor
J. Svoboda: Magie divadelního prostoru
P. Brook: Prázdný prostor
P. Brook: Pohyblivý bod
Dílo E. F. Buriana, A. Radoka, M. Duchampa, V. Beyuse, T. Kantora
Bread and Puppet Theatre
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scénografie (B.A.) (Povinné předměty hlavní)