Scénografie 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
203SCH2 | zkouška | 4 | 6 hodiny výuky týdně (45 minut), 37 až 57 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Martin ČERNÝ, Jana HAUSKRECHTOVÁ, Jan ŠTĚPÁNEK
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra scénografie
Obsah
Základy práce s dramatickým textem.
Základy práce s divadelním prostorem.
Rozvíjení výtvarných dovedností.
Ateliérová výuka v rozsahu 8 hodin týdně probíhá souběžně s předmětem Kostýmní tvorba.
To znamená, že tematické zadání a následná výuka je realizována společně pod vedením pedagogů oborů scénografie a kostýmní tvorba.
Na základě práce s dramatickým textem se studenti/ky dále seznamují s interpretačními a asociativními technikami. Student/ka se zabývá řešením vybrané dramatické předlohy, její četbou, analýzou, interpretací na základě nabytých zkušeností z předchozího semestru. Zvládnuté postupy následně aplikuje pro vlastní tvorbu. Studenti/ky se učí vyjadřovat pomocí výtvarných technik/návrhů. Studenti/ky postupně sbližují s rozdílnou definicí pojmu výtvarné dílo / výtvarný návrh. V průběhu semestru postupně vzniká projekt, který již má základní parametry režijně scénografické koncepce, ta je ve formě návrhů a ústní explikace průběžně konzultována pedagogy.
Výsledky učení
Student/ka postupně vědomě rozvíjí vlastní analytické a kreativní postupy, koncepční myšlení, schopnost interpretovat, a vytváří scénografický návrh k zadanému tématu.
Student/ka rozumí základním specifikům práce s dramatickým textem.
Studenti/ky rozumí časové a prostorové dimenzi dramatického díla jako základního parametru scénografie.
Naučí se výsledky svého tvůrčího procesu vyjadřovat výtvarnými návrhy a začínají rozumět materiálovým řešením. Rozumí rozdílu mezi výtvarným dílem a scénografickým návrhem.
Předpoklady a další požadavky
- Výtvarně-řemeslné předpoklady.
- Schopnost asociativního myšlení.
- Cit pro dramatické možnosti prostoru.
Literatura
J. Pokorný: Složky divadelní
Studie J. Frejky, E. F. Buriana, J. Honzla
P. Portner: Experimentální divadlo
V. Hofman: 30 let práce v divadle pro české jeviště
F. Groh: Řecké divadlo
Vitruvius: Antické divadlo
O. Zich: Estetika dramatického umění
J. Honzl: Sláva a bída divadel
V. Jindra: Scénografické principy
Časopisy - Interscéna, Scénografie (DÚ), Acta scaenografie 1937-1950
V. Ptáčková: Česká scénografie 20. st.
D. Bablet: Scénícká revoluce 20. st.
K. Braun: Divadelní prostor
J. Svoboda: Magie divadelního prostoru
P. Brook: Prázdný prostor
P. Brook: Pohyblivý bod
Dílo E. F. Buriana, A. Radoka, M. Duchampa, V. Beyuse, T. Kantora
Bread and Puppet Theatre
Hodnoticí metody a kritéria
Povinná literatura:
J. Pokorný: Složky divadelní
Studie J. Frejky, E. F. Buriana, J. Honzla
P. Portner: Experimentální divadlo
V. Hofman: 30 let práce v divadle pro české jeviště
F. Groh: Řecké divadlo
Vitruvius: Antické divadlo
O. Zich: Estetika dramatického umění
J. Honzl: Sláva a bída divadel
V. Jindra: Scénografické principy
Časopisy – Interscéna, Scénografie (DÚ), Acta scaenografie 1937–1950
V. Ptáčková: Česká scénografie 20. století
Doporučená literatura:
D. Bablet: Scénícká revoluce 20. století
K. Braun: Divadelní prostor
J. Svoboda: Magie divadelního prostoru
P. Brook: Prázdný prostor
P. Brook: Pohyblivý bod
Dílo E. F. Buriana, A. Radoka, M. Duchampa, V. Beyuse, T. Kantora
Bread and Puppet Theatre
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scénografie (B.A.) (Povinné předměty hlavní)