Scénografie 2

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
203SCH2 zkouška 4 6 hodiny výuky týdně (45 minut), 37 až 57 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jan ŠTĚPÁNEK

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Martin ČERNÝ, Jana HAUSKRECHTOVÁ, Jan ŠTĚPÁNEK

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra scénografie

Obsah

Základy práce s dramatickým textem.

Základy práce s divadelním prostorem.

Rozvíjení výtvarných dovedností.

Ateliérová výuka v rozsahu 8 hodin týdně probíhá souběžně s předmětem Kostýmní tvorba.

To znamená, že tematické zadání a následná výuka je realizována společně pod vedením pedagogů oborů scénografie a kostýmní tvorba.

Na základě práce s dramatickým textem se studenti/ky dále seznamují s interpretačními a asociativními technikami. Student/ka se zabývá řešením vybrané dramatické předlohy, její četbou, analýzou, interpretací na základě nabytých zkušeností z předchozího semestru. Zvládnuté postupy následně aplikuje pro vlastní tvorbu. Studenti/ky se učí vyjadřovat pomocí výtvarných technik/návrhů. Studenti/ky postupně sbližují s rozdílnou definicí pojmu výtvarné dílo / výtvarný návrh. V průběhu semestru postupně vzniká projekt, který již má základní parametry režijně scénografické koncepce, ta je ve formě návrhů a ústní explikace průběžně konzultována pedagogy.

Výsledky učení

Student/ka postupně vědomě rozvíjí vlastní analytické a kreativní postupy, koncepční myšlení, schopnost interpretovat, a vytváří scénografický návrh k zadanému tématu.

Student/ka rozumí základním specifikům práce s dramatickým textem.

Studenti/ky rozumí časové a prostorové dimenzi dramatického díla jako základního parametru scénografie.

Naučí se výsledky svého tvůrčího procesu vyjadřovat výtvarnými návrhy a začínají rozumět materiálovým řešením. Rozumí rozdílu mezi výtvarným dílem a scénografickým návrhem.

Předpoklady a další požadavky

Literatura

J. Pokorný: Složky divadelní

Studie J. Frejky, E. F. Buriana, J. Honzla

P. Portner: Experimentální divadlo

V. Hofman: 30 let práce v divadle pro české jeviště

F. Groh: Řecké divadlo

Vitruvius: Antické divadlo

O. Zich: Estetika dramatického umění

J. Honzl: Sláva a bída divadel

V. Jindra: Scénografické principy

Časopisy - Interscéna, Scénografie (DÚ), Acta scaenografie 1937-1950

V. Ptáčková: Česká scénografie 20. st.

D. Bablet: Scénícká revoluce 20. st.

K. Braun: Divadelní prostor

J. Svoboda: Magie divadelního prostoru

P. Brook: Prázdný prostor

P. Brook: Pohyblivý bod

Dílo E. F. Buriana, A. Radoka, M. Duchampa, V. Beyuse, T. Kantora

Bread and Puppet Theatre

Hodnoticí metody a kritéria

Povinná literatura:

J. Pokorný: Složky divadelní

Studie J. Frejky, E. F. Buriana, J. Honzla

P. Portner: Experimentální divadlo

V. Hofman: 30 let práce v divadle pro české jeviště

F. Groh: Řecké divadlo

Vitruvius: Antické divadlo

O. Zich: Estetika dramatického umění

J. Honzl: Sláva a bída divadel

V. Jindra: Scénografické principy

Časopisy – Interscéna, Scénografie (DÚ), Acta scaenografie 1937–1950

V. Ptáčková: Česká scénografie 20. století

Doporučená literatura:

D. Bablet: Scénícká revoluce 20. století

K. Braun: Divadelní prostor

J. Svoboda: Magie divadelního prostoru

P. Brook: Prázdný prostor

P. Brook: Pohyblivý bod

Dílo E. F. Buriana, A. Radoka, M. Duchampa, V. Beyuse, T. Kantora

Bread and Puppet Theatre

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů