Scénografie 4
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
203SCH4 | zkouška | 4 | 4 hodiny výuky týdně (45 minut), 58 až 78 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Martin ČERNÝ, Jana HAUSKRECHTOVÁ, Jan ŠTĚPÁNEK
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra scénografie
Obsah
• Práce s dramatickým textem nebo hudebnědramatickým dílem.
• Práce s konkrétním divadelním prostorem.
• Utváření režijně, dramaturgické a scénografické koncepce projektu.
• Základy světelného designu.
• Spolupráce na klauzurních úkolech režisérů.
• Rozvíjení výtvarných dovedností.
Ateliérová výuka v rozsahu 8 hodin týdně probíhá souběžně s předmětem Kostýmní tvorba.
Na základě práce s dramatickým textem a hudebnědramatickým dílem se výuka předmětu scénografie rozvíjí.
Výuka probíhá současně pod vedením pedagogů oborů scénografie a kostýmní tvorba.
Zároveň se zvyšuje a precizuje umělecká a interpretační úroveň a koncepční myšlení studentů. Analýza a interpretace předlohy, jejich převedení z obrazové do hmotné/prostorové roviny a orientace nejen na divadelní prostor jsou zásadní náplní předmětu. Studenti/ky se učí komunikovat v širším tvůrčím týmu a vytvářet autorskou scénografickou koncepci inscenace. Učí se výtvarně a technicky dokumentovat projekt z hlediska zvyšujících se nároků na možnou realizaci. Vzniká projekt, který již má parametry režijně scénografické koncepce pro konkrétní divadelní prostor s představou o světelném designu. Na základě návrhů, makety a další dokumentace je koncepce konzultována s pedagogy. Ve 4. semestru:
• studenti intenzivně realizačně spolupracují na projektech KČD a jiných kateder,
• student/ka si pod vedením příslušných pedagogů postupně definuje téma bakalářské práce.
Výsledky učení
Student/ka se naučí vytvářet scénografickou koncepci jako součást celkového díla (dramaturgie, režie, choreografie, scénografie, kostým, světelný design).
Své představy a návrhy projektu již směřuje do konkrétního divadelního prostoru. Dále prohlubuje svou znalost divadelního prostoru včetně technického vybavení. Získává zkušenosti při práci na realizovaných inscenacích či cvičeních.
Prohlubuje se schopnost spolupráce v týmu na samostatném kreativním/divadelním projektu a schopnost vést menší kreativní/realizační tým.
Student/ka převádí obrazový materiál do prostorového a technického řešení a zadává projekt do dílenského provozu za asistence pedagoga.
Student/ka nabývá zkušenost s řešením scénografického zadání i mimo divadelní prostor.
Spolupráce na projektech KČD a jiných kateder.
Předpoklady a další požadavky
- Ukončené středoškolské vzdělání.
- Talentové předpoklady.
- Dobrá orientace v dějinách kultury.
Literatura
J. Pokorný: Složky divadelní
Studie J. Frejky, E. F. Buriana, J. Honzla
P. Portner: Experimentální divadlo
V. Hofman: 30 let práce v divadle pro české jeviště
F. Groh: Řecké divadlo
Vitruvius: Antické divadlo
O. Zich: Estetika dramatického umění
J. Honzl: Sláva a bída divadel
V. Jindra: Scénografické principy
Časopisy – Interscéna, Scénografie (DÚ), Acta scaenografie 1937–1950
V. Ptáčková: Česká scénografie 20. století
D. Bablet: Scénická revoluce 20. století
K. Braun: Divadelní prostor
J. Svoboda: Magie divadelního prostoru
P. Brook: Prázdný prostor
P. Brook: Pohyblivý bod
Hodnoticí metody a kritéria
• Na základě povinné účasti na ateliérové výuce v rozsahu nejméně 80 %,
• za průběžné plnění akademických zadání a práci na semestrálních úkolech,
• za úspěšnou prezentaci výsledků práce na semestrálních úkolech formou klauzurní výstavy, jejímž zadáním je výtvarné, prostorové/scénografické řešení zadaného tématu (dramatická/hudebně-dramatická předloha, literární text),
• za ústní obhajobu a písemnou reflexi (1 normostrana autorského textu studenta/ky) výsledků práce na semestrálních úkolech.
Hodnotí se především nápaditost, originalita, a kvalita výtvarného uměleckého projevu související s interpretací předlohy. Důležitý je aspekt vlastní invence, schopnost sebereflexe z hlediska aplikovaných učebních metod a tvůrčí posun v průběhu uplynulého semestru.
Řešení akademického úkolu formálně obsahuje model v měřítku 1 : 25, sběr inspiračního materiálu/moodboard, barevné návrhy řešení jednotlivých prostředí, situací, případně scén v měřítku DIN A3 a v odpovídajícím, předem domluveném počtu kusů, jednoduchou technickou dokumentaci (půdorysy, bokorysy v měřítku 1 : 25), možné je použít fotodokumentaci a 3D vizualizaci k jednotlivým situacím/scénám a inspirační volnou tvorbu dle zadaných úkolů, případně další důležité doprovodné podklady, potřebné k ústní obhajobě.
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scénografie (B.A.) (Povinné předměty hlavní)