Scénografie 4

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
203SCH4 zkouška 4 4 hodiny výuky týdně (45 minut), 58 až 78 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jan ŠTĚPÁNEK

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Martin ČERNÝ, Jana HAUSKRECHTOVÁ, Jan ŠTĚPÁNEK

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra scénografie

Obsah

• Práce s dramatickým textem nebo hudebnědramatickým dílem.

• Práce s konkrétním divadelním prostorem.

• Utváření režijně, dramaturgické a scénografické koncepce projektu.

• Základy světelného designu.

• Spolupráce na klauzurních úkolech režisérů.

• Rozvíjení výtvarných dovedností.

Ateliérová výuka v rozsahu 8 hodin týdně probíhá souběžně s předmětem Kostýmní tvorba.

Na základě práce s dramatickým textem a hudebnědramatickým dílem se výuka předmětu scénografie rozvíjí.

Výuka probíhá současně pod vedením pedagogů oborů scénografie a kostýmní tvorba.

Zároveň se zvyšuje a precizuje umělecká a interpretační úroveň a koncepční myšlení studentů. Analýza a interpretace předlohy, jejich převedení z obrazové do hmotné/prostorové roviny a orientace nejen na divadelní prostor jsou zásadní náplní předmětu. Studenti/ky se učí komunikovat v širším tvůrčím týmu a vytvářet autorskou scénografickou koncepci inscenace. Učí se výtvarně a technicky dokumentovat projekt z hlediska zvyšujících se nároků na možnou realizaci. Vzniká projekt, který již má parametry režijně scénografické koncepce pro konkrétní divadelní prostor s představou o světelném designu. Na základě návrhů, makety a další dokumentace je koncepce konzultována s pedagogy. Ve 4. semestru:

• studenti intenzivně realizačně spolupracují na projektech KČD a jiných kateder,

• student/ka si pod vedením příslušných pedagogů postupně definuje téma bakalářské práce.

Výsledky učení

Student/ka se naučí vytvářet scénografickou koncepci jako součást celkového díla (dramaturgie, režie, choreografie, scénografie, kostým, světelný design).

Své představy a návrhy projektu již směřuje do konkrétního divadelního prostoru. Dále prohlubuje svou znalost divadelního prostoru včetně technického vybavení. Získává zkušenosti při práci na realizovaných inscenacích či cvičeních.

Prohlubuje se schopnost spolupráce v týmu na samostatném kreativním/divadelním projektu a schopnost vést menší kreativní/realizační tým.

Student/ka převádí obrazový materiál do prostorového a technického řešení a zadává projekt do dílenského provozu za asistence pedagoga.

Student/ka nabývá zkušenost s řešením scénografického zadání i mimo divadelní prostor.

Spolupráce na projektech KČD a jiných kateder.

Předpoklady a další požadavky

Literatura

J. Pokorný: Složky divadelní

Studie J. Frejky, E. F. Buriana, J. Honzla

P. Portner: Experimentální divadlo

V. Hofman: 30 let práce v divadle pro české jeviště

F. Groh: Řecké divadlo

Vitruvius: Antické divadlo

O. Zich: Estetika dramatického umění

J. Honzl: Sláva a bída divadel

V. Jindra: Scénografické principy

Časopisy – Interscéna, Scénografie (DÚ), Acta scaenografie 1937–1950

V. Ptáčková: Česká scénografie 20. století

D. Bablet: Scénická revoluce 20. století

K. Braun: Divadelní prostor

J. Svoboda: Magie divadelního prostoru

P. Brook: Prázdný prostor

P. Brook: Pohyblivý bod

Hodnoticí metody a kritéria

• Na základě povinné účasti na ateliérové výuce v rozsahu nejméně 80 %,

• za průběžné plnění akademických zadání a práci na semestrálních úkolech,

• za úspěšnou prezentaci výsledků práce na semestrálních úkolech formou klauzurní výstavy, jejímž zadáním je výtvarné, prostorové/scénografické řešení zadaného tématu (dramatická/hudebně-dramatická předloha, literární text),

• za ústní obhajobu a písemnou reflexi (1 normostrana autorského textu studenta/ky) výsledků práce na semestrálních úkolech.

Hodnotí se především nápaditost, originalita, a kvalita výtvarného uměleckého projevu související s interpretací předlohy. Důležitý je aspekt vlastní invence, schopnost sebereflexe z hlediska aplikovaných učebních metod a tvůrčí posun v průběhu uplynulého semestru.

Řešení akademického úkolu formálně obsahuje model v měřítku 1 : 25, sběr inspiračního materiálu/moodboard, barevné návrhy řešení jednotlivých prostředí, situací, případně scén v měřítku DIN A3 a v odpovídajícím, předem domluveném počtu kusů, jednoduchou technickou dokumentaci (půdorysy, bokorysy v měřítku 1 : 25), možné je použít fotodokumentaci a 3D vizualizaci k jednotlivým situacím/scénám a inspirační volnou tvorbu dle zadaných úkolů, případně další důležité doprovodné podklady, potřebné k ústní obhajobě.

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů