Scénografie 5

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
203SCH5 zkouška 4 4 hodiny výuky týdně (45 minut), 64 až 84 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jan ŠTĚPÁNEK

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Jan ŠTĚPÁNEK, Nikola TEMPÍR

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra scénografie

Obsah

• Příprava teoretické a praktické části bakalářské práce

• Práce s dramatickým textem nebo hudebně dramatickým dílem

• Práce s konkrétním divadelním prostorem

• Scénografická práce v netradičním prostoru/prostředí – site specific

• Utváření ucelené režijně scénografické koncepce projektu

• Aplikace světelného designu ve scénografii

• Spolupráce na klauzurních úkolech režisérů a absolventských představeních

• Rozvíjení výtvarných a technických dovedností na vysoké úrovni

• Galerijní činnost z hlediska asistenčních schopností

Ateliérová výuka v rozsahu 8 hodin týdně probíhá současně s předmětem Kostýmní tvorba.

Na základě práce s dramatickým textem nebo hudebnědramatickým dílem se studenti/ky dále seznamují s interpretačními technikami a technikami prostorové tvorby a scénografie.

Tematicky se student v průběhu 5. semestru setkává s texty současné literární a divadelní tvorby. Součástí výuky je např. zpracování postdramatických a nedivadelních předloh za pedagogického vedení profesionálních režisérů/dramaturgů, kteří jsou začleněni do ročníkového vedení.

Výuka v průběhu 5. semestru zahrnuje dramaturgii a interpretaci scénografického prostoru a dramatická východiska scénografické tvorby a vychází z osobního bakalářského projektu každého studenta.

Téma bakalářského projektu student/ka cíleně rozvíjí za vedení pedagogů. Bakalářský projekt reflektuje osobní zaměření studenta, úroveň jeho nabytých interpretačních zkušeností a schopnosti scénograficky tvořit. Zásadními kritérii je zvyšující se úroveň analýzy, interpretace, schopnost i konceptuálního vnímání a vysoká kvalita uměleckého, výtvarného, prostorového vyjádření.

Dále student vykazuje nabyté technologické dovednosti a vytváří projekt v tom smyslu, aby mohl být technicky realizován. Projekt může být buď klasického divadelního/scénického charakteru, nebo může být směřován do volného netradičního prostoru. Student si během přípravy projektu individuálně a s pomocí pedagoga definuje, kam bude realizace směřovat. 1. spolupráce na tvorbě studentských inscenací v Divadle DISK je v tomto semestru povinná.

Scénografické návrhy a technická dokumentace jsou zpracovávány na úrovni profesionálního divadelního provozu. Na základě návrhů, makety a další dokumentace je koncepce konzultována s pedagogy.

Výsledky učení

Student/ka se naučí vytvářet scénografické dílo se všemi profesionálními parametry v tradičním i netradičním divadelním prostoru. Je připraven/a po technické stránce pro reálnou scénografickou práci na umělecké, teoretické i praktické rovině. Dále rozvíjí své umělecké, analytické, interpretační a intelektuální schopnosti. Vytváří ucelený, komplexní scénografický projekt a získává další zkušenosti při práci na realizovaných inscenacích či cvičeních. Stává se plnohodnotným partnerem tvůrčího týmu a autorem samostatného prostorového projektu.

Student nabývá schopnosti teoreticky reflektovat svou tvůrčí činnost v kontextu současného kulturního dění.

Tato reflexe je součástí teoretické bakalářské práce.

Předpoklady a další požadavky

Literatura

J. Pokorný: Složky divadelní

Studie J. Frejky, E. F. Buriana, J. Honzla

P. Portner: Experimentální divadlo

V. Hofman: 30 let práce v divadle pro české jeviště

F. Groh: Řecké divadlo

Vitruvius: Antické divadlo

O. Zich: Estetika dramatického umění

J. Honzl: Sláva a bída divadel

V. Jindra: Scénografické principy

Časopisy – Interscéna, Scénografie (DÚ), Acta scaenografie 1937–1950

V. Ptáčková: Česká scénografie 20. století

D. Bablet: Scénícká revoluce 20. století

K. Braun: Divadelní prostor

J. Svoboda: Magie divadelního prostoru

P. Brook: Prázdný prostor

P. Brook: Pohyblivý bod

Materiály vztahující se ke konkrétnímu úkolu

Hodnoticí metody a kritéria

Kredity jsou udělovány:

• na základě povinné účasti na ateliérové výuce v rozsahu nejméně 80 %,

• za průběžné plnění akademických zadání a práci na semestrálních úkolech,

• za úspěšnou prezentaci výsledků práce na semestrálních úkolech formou klauzurní výstavy.

Prezentace a obhajoba výtvarného, prostorového/scénografického řešení zadaného tématu (hudebnědramatická předloha, literární text).

Řešení akademického úkolu formálně obsahuje model v měřítku 1 : 25, sběr inspiračního materiálu/moodboard, barevné návrhy řešení jednotlivých prostředí, situací, případně scén v měřítku DIN A3 a v odpovídajícím, předem domluveném počtu kusů, jednoduchou technickou dokumentaci (půdorysy, bokorysy v měřítku 1 : 25), možné je použít fotodokumentaci i 3D vizualizaci k jednotlivým situacím/scénám a inspirační volnou tvorbu dle zadaných úkolů, případně další důležité doprovodné podklady, potřebné k ústní obhajobě.

Hodnotí se především nápaditost, originalita a kvalita výtvarného uměleckého projevu související s interpretací předlohy. Důležitý je aspekt vlastní invence, schopnost sebereflexe z hlediska aplikovaných učebních metod a tvůrčí posun v průběhu uplynulého semestru.

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
místnost K442
Atelier - bakalářský atelier

(Karlova 26, Praha 1)
ŠTĚPÁNEK J.
14:00–19:00
(paralelka 1)
Út
St
Čt
místnost K442
Atelier - bakalářský atelier

(Karlova 26, Praha 1)
ŠTĚPÁNEK J.
14:00–19:00
(paralelka 1)

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Po 14:00–19:00 Jan ŠTĚPÁNEK Atelier - bakalářský atelier
Karlova 26, Praha 1
paralelka 1
Čt 14:00–19:00 Jan ŠTĚPÁNEK Atelier - bakalářský atelier
Karlova 26, Praha 1
paralelka 1

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů