Scénografie 6

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
203SCH6 zkouška 4 4 hodiny výuky týdně (45 minut), 58 až 78 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jan ŠTĚPÁNEK

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Martin ČERNÝ, Jana HAUSKRECHTOVÁ, Jan ŠTĚPÁNEK

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra scénografie

Obsah

• Práce s dramatickým (případně postdramatickým) textem nebo hudebnědramatickým dílem.

• Práce s konkrétním divadelním (případně nedivadelním) prostorem.

• Intenzivní práce na praktickém i teoretickém bakalářském projektu.

• Utváření a precizování režijně scénografické koncepce projektu.

• Aplikace světelného designu ve scénografii.

• Spolupráce na klauzurních úkolech režisérů a absolventských představeních.

• Rozvíjení výtvarných a technických dovedností na vysoké úrovni.

• Výstavní a galerijní činnost.

Ateliérová výuka v rozsahu 8 hodin týdně probíhá současně s předmětem Kostýmní tvorba.

Scénografie je z hlediska přístupu k výuce studenta vnímána jako komplexní interpretačně orientovaný obor vztahující se k vědomému ovlivnění vnímání prostoru a vzájemných vztahů v něm. Student se učí analyzovat a definovat vjemové parametry a charakteristika prostoru, které následně cíleně modifikuje.

Student se učí aktivně vnímat kontext tématu prostoru/prostředí, jejich možné kulturní a interpretační struktury a stereotypy tak, aby s nimi interpretačně a kreativně nakládal, případně aby se vůči nim následně dokázal vědomě vymezit.

Výuka předmětu Scénografie je v tomto semestru směřována z části individuálně na základě tématu bakalářské práce, které se může orientovat i mimo klasický divadelní prostor na konceptuální tvorbu, dramaturgii prostoru, instalaci, výtvarnou komunikaci v prostoru/prostředí. Student zpracovává předlohu ve vztahu k vlastním společenským, kulturním, politickým kořenům v širším kontextu.

Vzniká projekt, který má parametry režijně dramaturgické, scénografické koncepce pro konkrétní prostor s představou o světelném designu. Scénografické návrhy a technická dokumentace jsou zpracovávány na úrovni profesionálního divadelního provozu. Na základě návrhů, makety a další dokumentace je koncepce konzultována s pedagogy. Student/ka intenzivně pracuje na své bakalářské diplomové práci.

Výsledky učení

Student/ka umí vytvořit scénografické dílo se všemi profesionálními parametry. Po technické stránce je připraven/a pro reálnou scénografickou práci. Umí využívat vlastní kreativitu na co možná nejvyšší úrovni. Využívá nabytých zkušeností a informací, týkajících se nejnovějších technologií. Svou práci umí na vysoké úrovni argumentačně obhájit a v teoretické rovině naformulovat. Je schopen/na se aktivně zapojit do kolektivního tvůrčího procesu. Může aktivně pomáhat vést tvůrčí a technický tým.

Předpoklady a další požadavky

Literatura

D. Bablet: Scénická revoluce 20. století

K. Braun: Divadelní prostor

P. Brook: Prázdný prostor

P. Brook: Pohyblivý bod

F. Groh: Řecké divadlo

V. Hofman: 30 let práce v divadle pro české jeviště

J. Honzl: Sláva a bída divadel

V. Jindra: Scénografické principy

J. Pokorný: Složky divadelní

P. Pörtner: Experimentální divadlo

V. Ptáčková: Česká scénografie 20. století

V. Ptáčková: Zrcadlo světového divadla

J. Svoboda: Magie divadelního prostoru

Vitruvius: Antické divadlo

O. Zich: Estetika dramatického umění

Časopisy – Interscéna, Scénografie (DÚ), Acta scaenografie 1937–1950

Studie J. Frejky, E. F. Buriana, J. Honzla

Hodnoticí metody a kritéria

Kredity jsou uděleny na základě klauzurní práce a vypracování a obhajobě bakalářské práce.

Během semestru je vyžadována samostatná práce v ateliérech a minimálně 80 % účast na konzultacích (seminářích).

V rámci bakalářské práce je vyžadováno řešení akademického úkolu, který

formálně obsahuje model v měřítku 1 : 25, sběr inspiračního materiálu/moodboard, barevné návrhy řešení jednotlivých prostředí, situací, případně scén v měřítku DIN A3 a v odpovídajícím, předem domluveném počtu kusů, jednoduchou technickou dokumentaci (půdorysy, bokorysy v měřítku 1 : 25), možné je použít fotodokumentaci i 3D vizualizaci k jednotlivým situacím/scénám a inspirační volnou tvorbu dle zadaných úkolů, případně další důležité doprovodné podklady, potřebné k ústní obhajobě.

Hodnotí se především nápaditost, originalita, a kvalita výtvarného uměleckého projevu související s interpretací předlohy. Důležitý je aspekt vlastní invence, schopnost sebereflexe z hlediska aplikovaných učebních metod a tvůrčí posun v průběhu uplynulého semestru.

Poznámka

Inspirační zdroje: Dog Troep, Teatro Liberto di Roma, Bread and Puppet Theatre.

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů