Scénografie 3
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
203SCM3 | zkouška | 10 | 8 hodiny výuky týdně (45 minut), 178 až 228 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Martin ČERNÝ, Jana HAUSKRECHTOVÁ, Jan ŠTĚPÁNEK, Nikola TEMPÍR
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra scénografie
Obsah
Výuka scénografie v 3. semestru rozvíjí talentové předpoklady a koncepční myšlení studentů na základě interpretace operní/hudební předlohy. Student se učí vnímat a interpretovat hudební předlohu podobně, jak činil v předchozích semestrech, tedy na základě analýzy asociativního vjemu, konkrétně nabytých informacích o pozadí vzniku předlohy za participace pedagogického odborníka na zvolené hudební téma. Poté následuje sběr referenčního materiálu analýza nabytých zdrojů a vývoj vlastního autorského díla, které může dle individuálního přístupu k studentovi směřovat buď ke klasickému scénografickému projektu, či ke konceptuálnímu výzkumu/výstupu v otevřeném prostoru, nebo jiné, společně s pedagogem, zvolené formě. Studentovi je ponechána autorská volba tématu, která cílí na výstup magisterské práce. Na studenta jsou kladeny vysoké nároky na jeho interpretační, dramaturgické, řemeslné, technologické schopnosti. Výuka zahrnuje úzký kontakt s praxí v klasickém operním prostoru. Současně s řešením hudebně operního scénografickém projektu student pracuje na své magisterské práci.
Studující má možnost individuálně participovat na studiu v MA studijním programu LADLA.
Výsledky učení
- Cílem studia je zvládnutí předpokladů operní scénografické tvorby ve všech jejich možných modifikacích s důrazem na kvalitní umělecké vyjádření v kontextu následné možné realizace.
- Studující je schopen dramaturgicky a scénograficky interpretovat hudební dílo jak v tradičním, tak konceptuálním kontextu.
Studující získávají interpretační, dramaturgickou i technickou orientaci z hlediska použití světelných a zvukových technologií
Předpoklady a další požadavky
- Talentové předpoklady.
- Dobrá orientace v dějinách kultury.
- Schopnost koncepčního uvažování.
Literatura
Literatura:
BABLET, Denis. Scénická revoluce 20. století. Scénografie 36, 1976, č. 2.
BLAHNÍK, Vojtěch Kristián. Světové dějiny divadla. Praha: Nakladatelské družstvo Máje, [1939].
BRAUN, Kazimierz. Divadelní prostor. 1. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2001.
BROOK, Peter. Pohyblivý bod: čtyřicet let divadelního výzkumu 1946-1987. Překlad Jan Hančil. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1996.
BROOK, Peter. Prázdný prostor. Praha: Panorama, 1988.
BURIAN, Emil František a KOPECKÝ, Jan, ed. Divadlo za našich dnů. Praha: Československý spisovatel, 1962.
FREJKA, Jiří a PETIŠKOVÁ, Ladislava, ed. Divadlo je vesmír. Praha: Divadelní ústav, 2004.
GROH, František. Řecké divadlo. Praha: Československá grafická Unie, 1933.
HOFMAN, Vlastislav. 30 let výtvarnické práce na českých jevištích. Praha: Osvěta, 1951.
HONZL, Jindřich. K novému významu umění. Praha: Orbis, 1956.
HONZL, Jindřich. Sláva a bída divadel: režisérův zápisník. Praha: Družstevní práce, 1937.
JINDRA, Vladimír: Scénografické principy. Část 1. Část 2., Praha: Divadelní ústav, 1984.
POKORNÝ, Jaroslav. Složky divadelního výrazu. V Praze: Ústav pro učebné pomůcky průmyslových a odborných škol, 1946.
PÖRTNER, Paul. Experimentální divadlo: přehled, dokumenty, kresby, fotografie. Překlad Jan Rak. První vydání. Praha: Orbis, 1965.
PTÁČKOVÁ, Věra. Česká scénografie XX. století. Praha: Odeon, 1982.
ŠRÁMEK, Vladimír. Magie divadelního prostoru: Vladimír Šrámek: [Ostravské muzeum 25. září - 25. listopadu 2012]. [Ostrava]: Ostravské muzeum, 2012.
VITRUVIUS POLLIO, Marcus, POLLUX, Julius a ALYPIOS. Antické divadlo. Praha: Ústav pro učebné pomůcky průmyslových a odborných škol, 1944.
ZICH, Otakar. Estetika dramatického umění: Teoretická dramaturgie. Praha: Melantrich, 1931.
Literatura s vazbou na vlastní program a zadané úkoly, zejména z oblasti scénografie činoherního divadla, opery, muzikálu, pohybového divadla a výstavních instalací.
Hodnoticí metody a kritéria
Během semestru se vyžaduje samostatná práce v ateliérech a minimálně 80% účast na konzultacích. Podmínkou ukončení semestru je úspěšná klauzurní práce, jejíž součástí je maketa (1:20), volná tvorba – 5ks, kresba/malba DIN A 1, 12 ks jevištních návrhů a vizualizací DIN A 3, storyboard
Poznámka
Inspirační zdroje: G. Strehler, P. Brook, inscenační tradice dramat A. P. Čechova a H. Ibsena
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 15:00–19:00 | paralelka 1 | ||||
Čt | 15:00–19:00 | paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scénografie - Divadelní scénografie (M.A.) (Povinné předměty hlavní)
- Scénografie (M.A.) (Povinné předměty hlavní)