Scénografie 3
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
203SCMA3 | zkouška | 10 | 8 hodiny výuky týdně (45 minut), 178 až 228 hodin domácí příprava | anglicky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra scénografie
Obsah
- Hlavním obsahem předmětu je dramatický text jako hlavní zdroj inspirace.
- Důraz je kladen především na realistické drama a problematiku jeho inscenování - problém lokality, reálií, dobového kontextu a možnosti současné interpretace.
- Technologie kukátkového jeviště, pohledové zákonitosti, proporcionalita a prostorové plány.
Výsledky učení
- Cílem studia je zvládnutí předpokladů scénografické tvorby ve všech jejich aplikacích a modifikacích s důrazem na realizaci.
- Rozvíjení vlastní kreativity.
Předpoklady a další požadavky
- Talentové předpoklady.
- Dobrá orientace v dějinách kultury.
- Schopnost koncepčního uvažování.
Literatura
Literatura:
BABLET, Denis. Scénická revoluce 20. století. Scénografie 36, 1976, č. 2.
BLAHNÍK, Vojtěch Kristián. Světové dějiny divadla. Praha: Nakladatelské družstvo Máje, [1939].
BRAUN, Kazimierz. Divadelní prostor. 1. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2001.
BROOK, Peter. Pohyblivý bod: čtyřicet let divadelního výzkumu 1946-1987. Překlad Jan Hančil. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1996.
BROOK, Peter. Prázdný prostor. Praha: Panorama, 1988.
BURIAN, Emil František a KOPECKÝ, Jan, ed. Divadlo za našich dnů. Praha: Československý spisovatel, 1962.
FREJKA, Jiří a PETIŠKOVÁ, Ladislava, ed. Divadlo je vesmír. Praha: Divadelní ústav, 2004.
GROH, František. Řecké divadlo. Praha: Československá grafická Unie, 1933.
HOFMAN, Vlastislav. 30 let výtvarnické práce na českých jevištích. Praha: Osvěta, 1951.
HONZL, Jindřich. K novému významu umění. Praha: Orbis, 1956.
HONZL, Jindřich. Sláva a bída divadel: režisérův zápisník. Praha: Družstevní práce, 1937.
JINDRA, Vladimír: Scénografické principy. Část 1. Část 2., Praha: Divadelní ústav, 1984.
POKORNÝ, Jaroslav. Složky divadelního výrazu. V Praze: Ústav pro učebné pomůcky průmyslových a odborných škol, 1946.
PÖRTNER, Paul. Experimentální divadlo: přehled, dokumenty, kresby, fotografie. Překlad Jan Rak. První vydání. Praha: Orbis, 1965.
PTÁČKOVÁ, Věra. Česká scénografie XX. století. Praha: Odeon, 1982.
ŠRÁMEK, Vladimír. Magie divadelního prostoru: Vladimír Šrámek: [Ostravské muzeum 25. září - 25. listopadu 2012]. [Ostrava]: Ostravské muzeum, 2012.
VITRUVIUS POLLIO, Marcus, POLLUX, Julius a ALYPIOS. Antické divadlo. Praha: Ústav pro učebné pomůcky průmyslových a odborných škol, 1944.
ZICH, Otakar. Estetika dramatického umění: Teoretická dramaturgie. Praha: Melantrich, 1931.
Literatura s vazbou na vlastní program a zadané úkoly, zejména z oblasti scénografie činoherního divadla, opery, muzikálu, pohybového divadla a výstavních instalací.
Hodnoticí metody a kritéria
Během semestru se vyžaduje samostatná práce v ateliérech a minimálně 80% účast na konzultacích. Podmínkou ukončení semestru je úspěšná klauzurní práce.
Poznámka
Inspirační zdroje: G. Strehler, P. Brook, inscenační tradice dramat A. P. Čechova a H. Ibsena
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 14:00–18:00 | Jan FRIČ Jan ŠTĚPÁNEK |
Atelier - bakalářský atelier Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 | ||
Čt | 14:00–18:00 | Jan FRIČ Jan ŠTĚPÁNEK |
Atelier - bakalářský atelier Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scénografie - Divadelní scénografie v AJ (M. A.) (Povinné předměty hlavní)