Od textu k formě – tvůrčí proces v multidisciplinárním týmu

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
203TXF zápočet 2 60 hodiny výuky za celý semestr (45 minut), 5 až 15 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Pavla BERANOVÁ

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra scénografie

Obsah

Kurz má ambici podporovat studující různých oborů v setkávání, spolupráci a vzájemné inspiraci od raného stadia tvorby, kdy se formují první koncepční a prostorové představy. Rovněž prohlubuje dovednosti v týmové práci, a to na konkrétních úkolech.

Kurz probíhá v zimním semestru formou společného semináře studujících prvního ročníku LAD·LA a studujících třetího bakalářského ročníku režie, dramaturgie, scénografie, produkce, případně studujících HAMU (nonverbální divadlo, případně operní režie). Jeho účelem je provést účastníky principy a postupy tvůrčí spolupráce designéra v inscenačním týmu od prvního kontaktu se zdrojem scénického projektu po realizaci. Text lze přitom chápat v širokém smyslu jako téma/zdroj scénického projektu, nemusí jít o dramatický text.

Důležitým aspektem kurzu je práce na konkrétních projektech, které budou realizovány, a to ideálně v rámci klauzur v letním semestru. Navazujícím kurzem pro studující LAD·LA je Inscenační praxe – klauzury, který už je zcela praktického charakteru a kontakt s pedagogy zde probíhá pouze formou konzultací.

Seminář probíhá jednou za 14 dní a vedou ho postupně pedagogové všech zúčastněných oborů (minimálně však LAD.LA, režie a scénografie). Umožní tak studujícím nahlížet spolupráci na projektu z různých perspektiv. V úvodu semestru, kdy se texty teprve hledají a témata formulují, se seminář zabývá tvůrčím procesem na teoretické rovině. Studující se seznamují a) s možnostmi analýzy textu b) s technikami a nástroji, které jednotlivé profese využívají k tvorbě a komunikaci uvnitř tvůrčího týmu a c) s možnostmi prezentace koncepce v různých fázích. Kurz počítá se samostatnou prací studujících mezi semináři. V prvních týdnech výuky směřují samostatné úkoly k výběru témat a formování tvůrčích týmů. V následující fázi si pak jednotlivé týmy připravují na každý seminář stručnou prezentaci koncepce.

Seminární aspekt kurzu je důležitý, protože podporuje diskusi o možnostech čtení, interpretace a zpracování témat. Pedagogové nabízejí techniky a nástroje a vystupují v pozici praktikujících tvůrců, ale zásadní roli hraje dialog mezi všemi účastníky. Koncepce klauzur tedy vzniká nejen na základě dialogu v multidisciplinárním týmu, ale ve všech fázích získává i cennou zpětnou vazbu.

Kurz Od textu k formě – Tvůrčí proces v multidisciplinárním týmu díky zaměření na praxi a realizaci konkrétních projektů vhodně doplňuje kurz Dramaturgie prostoru 1, který je také otevřen studujícím více oborů a inscenační tvorbě se věnuje na teoretické rovině.

Výsledky učení

Absolvent kurzu:

•má komunikační dovednosti potřebné k prezentaci projektů a týmové práci

•je schopen interpretovat, autorsky i týmově tvořit, vyvíjet a improvizovat

•je schopen určovat priority a rozhodovat se, přebírat odpovědnost za svěřenou práci i skupinu

•je schopen sestavit realizační tým

•Je schopen motivovat spolupracovníky a vyjednávat,

•ovládá odborné terminologie a má schopnost odborně komunikovat v rámci tvůrčího týmu i s technickými profesemi

•dokáže propojovat technickou a uměleckou rovinu projektů v oblasti živého umění

Předpoklady a další požadavky

Nejsou.

Literatura

Doporučená literatura dostupná v knihovně DAMU:

CRISAFULLI, Fabrizio. Active light: issue of light in contemporary theatre. CreateSpace Independent Publishing Platform, 2013.

HANN, Rachel. Beyond Scenography. Routledge, 2018.

KELLER, M: Light fantastic: the art and design of stage lighting. Munich; New York: Prestel, c2006.

WALSH, John. The Art of Storytelling: Easy Steps to Presenting an Unforgettable Story. Moody Publishers, 2014.

KAYE, Deena a LEBRECHT, James. Sound and music for the theatre: the art and technique of design. 2nd ed. Boston: Focal Press, ©2000. xix, 268 s. ISBN 0-240-80371-X

OTČENÁŠEK, Zdeněk. O subjektivním hodnocení zvuku. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2008. 141 s. Akustická knihovna Zvukového studia Hudební fakulty AMU; 8. ISBN 978-80-7331-113-1 (brož.)

PETR, Jan. Jevištní technologie v 21. století. Vydání první. Brno: JAMU, 2022. 342 stran. ISBN 978-80-7460-197-2.

BLÁHA, Ivo. Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. 3., upr. vyd. V Praze: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2014. 153 s. ISBN 978-80-7331-303-6.

Hodnoticí metody a kritéria

80% účast na seminářích.

Další informace

Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty

Rozvrh na zimní semestr 2025/2026:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
Čt

místnost KAR-K416
Atelier - malírna

(Karlova 26, Praha 1)
BERANOVÁ P.
13:00–14:30
LICHÝ TÝDEN

(paralelka 1)
Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
13:00–14:30 Pavla BERANOVÁ Atelier - malírna
Karlova 26, Praha 1
paralelka 1
Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
10.10.2025 13:00–14:30 Pavla BERANOVÁ Atelier - malírna
Karlova 26, Praha 1
paralelka 1
31.10.2025 13:00–14:30 Pavla BERANOVÁ Atelier - malírna
Karlova 26, Praha 1
paralelka 1
07.11.2025 13:00–14:30 Pavla BERANOVÁ Atelier - malírna
Karlova 26, Praha 1
paralelka 1
21.11.2025 13:00–14:30 Pavla BERANOVÁ Atelier - malírna
Karlova 26, Praha 1
paralelka 1
05.12.2025 13:00–14:30 Pavla BERANOVÁ Atelier - malírna
Karlova 26, Praha 1
paralelka 1
19.12.2025 13:00–14:30 Pavla BERANOVÁ Atelier - malírna
Karlova 26, Praha 1
paralelka 1

Rozvrh na letní semestr 2025/2026:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů