Od textu k formě – tvůrčí proces v multidisciplinárním týmu

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Semestr
203TXF zápočet 2 60 hodiny výuky za celý semestr (45 minut), 5 až 15 hodin domácí příprava

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra scénografie

Obsah

Kurz má ambici podporovat studenty různých oborů v setkávání, spolupráci a vzájemné inspiraci od ranného stadiu tvorby, kdy se formují první koncepční a prostorové představy.

Kurz probíhá v zimním semestru formou společného semináře studentů prvního ročníku LAD·LA a studentů třetího bakalářského ročníku režie, dramaturgie, scénografie, produkce, případně studentů HAMU (choreografie). Jeho účelem je provést účastníky principy a postupy tvůrčí spolupráce designéra v inscenačním týmu od prvního kontaktu se zdrojem scénického projektu po realizaci. Text lze přitom chápat v širokém smyslu jako téma/zdroj scénického projektu, nemusí jít o dramatický text.

Důležitým aspektem kurzu je práce na konkrétních projektech, které budou realizovány, a to ideálně v rámci klauzur v letním semestru. Navazujícím kurzem pro studenty LAD·LA je Inscenační praxe – klauzury, který už je zcela praktického charakteru a kontakt s pedagogy zde probíhá pouze formou konzultací.

Seminář probíhá jednou za 14 dní a vedou ho postupně pedagogové všech zúčastněných oborů (minimálně však LAD.LA, režie a scénografie). Umožní tak studentům nahlížet spolupráci na projektu z různých perspektiv. V úvodu semestru, kdy se texty teprve hledají a témata formulují, se seminář zabývá tvůrčím procesem na teoretické rovině. Studenti se seznamují a) s možnostmi analýzy textu b) s technikami a nástroji, které jednotlivé profese využívají k tvorbě a komunikaci uvnitř tvůrčího týmu a c) s možnostmi prezentace koncepce v různých fázích. Kurz počítá se samostatnou prací studentů mezi semináři. V prvních týdnech výuky směřují samostatné úkoly k výběru témat a formování tvůrčích týmů. V následující fázi si pak jednotlivé týmy připravují na každý seminář stručnou prezentaci koncepce.

Seminární aspekt kurzu je důležitý, protože podporuje diskuzi o možnostech čtení, interpretace a zpracování témat. Pedagogové nabízejí techniky a nástroje a vystupují v pozici praktikujících tvůrců, ale zásadní roli hraje dialog mezi všemi účastníky. Koncepce klauzur tedy vzniká nejen na základě dialogu v multidisciplinárním týmu, ale ve všech fázích získává i cennou zpětnou vazbu.

Kurz Od textu k formě – Tvůrčí proces v multdidisciplinárním týmu díky zaměření na praxi a realizaci konkrétních projektů vhodně doplňuje kurz Dramaturgie prostoru 1, který je také otevřen studentům více oborů a inscenační tvorbě se věnuje na teoretické rovině.

Výsledky učení

Absolventi kurzu získají zkušenost s úzkou spoluprací v rámci tvůrčího týmu, zlepší svoje komunikační schopnosti a získají přehled o nástrojích a technikách, které lze použít při práci s textem a v týmové práci. Díky pravidelné přípravě a okamžité zpětné vazbě si osvojí efektivní metody prezentace projektu. Získají vhled do tvůrčího procesu příbuzných profesí. V neposlední řadě také bezprostředně po začátku studia navážou kontakt se studenty ostatních oborů.

Předpoklady a další požadavky

Literatura

Doporučená literatura:

CRISAFULLI, Fabrizio. Active light: issue of light in contemporary theatre. CreateSpace Independent Publishing Platform, 2013.

GILLETTE, Jen. Digital Painting and Rendering for Theatrical Design. Using Digital Tools to Create Scenic, Costume, and Media Renderings. Routledge, 2024.

HANN, Rachel. Beyond Scenography. Routledge, 2018.

JAMES, Thomas. Script Analysis for Actors, Directors and Designers. Routledge, 2019.

KELLER, M: Light fantastic : the art and design of stage lighting. Munich ; New York : Prestel, c2006.

WALSH, John. The Art of Storytelling: Easy Steps to Presenting an Unforgettable Story. Moody Publishers, 2014.

WOODBRIDGE, Patricie: Designer Drafting and Visualizing for the Entertainment World. Routledge, 2013.

KAYE, Deena a LEBRECHT, James. Sound and music for the theatre: the art and technique of design. 2nd ed. Boston: Focal Press, ©2000. xix, 268 s. ISBN 0-240-80371-X

OTČENÁŠEK, Zdeněk. O subjektivním hodnocení zvuku. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2008. 141 s. Akustická knihovna Zvukového studia Hudební fakulty AMU; 8. ISBN 978-80-7331-113-1 (brož.)

PETR, Jan. Jevištní technologie v 21. století. Vydání první. Brno: JAMU, 2022. 342 stran. ISBN 978-80-7460-197-2.

BLÁHA, Ivo. Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. 3., upr. vyd. V Praze: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2014. 153 s. ISBN 978-80-7331-303-6.

KOLEGAR, Jan. Historie scénických technologií. 2. vyd. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2011. 68 s., 136 s. obr. příl. ISBN 978-80-86928-94-4.

Hodnoticí metody a kritéria

80% účast na seminářích

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů