Zvukový design 2

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
203ZVD2 zkouška 6 80 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 90 až 120 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Vratislav ŠRÁMEK

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Tomáš PROCHÁZKA, Vratislav ŠRÁMEK, Jan VESELÝ

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra scénografie

Obsah

V druhém semestru je výuka zvukového designu zaměřena na specifické žánry scénického umění (pohybové a tanečním divadlo, hudební divadlo, loutkového a činoherního, sound art, zvuková scénografie)), ale dostává se i mimo divadelní prostor (exteriér, site-specific). Studující tak prohlubují své znalosti a dovednosti v oblasti scénického zvukového designu a učí se vybírat technické a umělecké prostředky podle potřeb a možností projektu. V tomto semestru jsou také motivováni ke spolupráci se studujícími jiných oborů (například KALD, Nonverbální divadlo nebo operní režie na HAMU).

Teoretická část výuky se zabývá především metodologií práce ve specifických oblastech živého umění a do hloubky rozvíjí témata zpracovaná v rámci společných modulů. Praktická část výuky opět probíhá formou mikro-cvičení s okamžitou zpětnou vazbou.

Forma výuky se průběžně proměňuje od přednášky až ke cvičení dle potřeby témat a didaktického cíle.

Letní semestr I

MODUL 1 – Společný modul

Úvod do tematického bloku Forma a čas

• Praktické cvičení – prostorová instalace s prvkem živé akce/performance. Konkrétní téma, tvůrčí impulzy od studujících (v rámci přípravy na tento modul). Možná spolupráce s externím lektorem.

• Zpětná vazba, shrnutí

MODUL 2 – Rytmus, pohyb, intenzita – Samostatný modul

• Teoretický úvod – Práce s prostorem a časem v různých žánrech zvukového designu, zvuk a tělo (objekt, loutka, prostor), zvuk ve fotografii a filmu; obraz a zvuk 1; sound art

• Host(é) (zvukový designér, skladatel scénické hudby z oblasti loutkového, činoherního, tanečního divadla), tvorba a práce ve zvukovém studiu DAMU

• Mikro cvičení (světlo a tělo, světlo a hudba, zvuková improvizace)

• Zpětná vazba, shrnutí, závěr

• Zadání domácí přípravy na další modul (rešerše, četba)

MODUL 3 – Společný modul

Úvod do tematického bloku Prostor a materiál

• Práce v plenéru. Krajina, prostředí, atmosférické jevy, přírodní zvuky a sound art; záznam zvuku v plenéru; ozvučení

• Analýza, zpětná vazba a závěr

MODUL 4 – Prostor, barva, materiál – Samostatný modul

• Teoretický úvod, detailní pohled na práci v prostoru a na interakci výšky, barvy, intenzity zvuku a času ve vztahu k prostoru. Fenomén ticha v kompozici – principy pomlk, pauz, fermat v interakci s hladinou intenzity zvuku v toku scénického díla – vnímání zvuku v situaci světlo, tma.

• Mikro cvičení (světlo, tma, kontrast – interakce času, prostoru a ticha)

• Zpětná vazba, shrnutí, závěr

• Zadání domácí přípravy na další modul (rešerše, četba)

MODUL 5 – Společný modul

Úvod do tematického bloku Kontext a příběh

• Praktické cvičení velkého formátu, zpracování konkrétního tématu (rešerše, společná tvorba koncepce, realizace)

• Analýza, zpětná vazba a závěr

MODUL 6 – Od imaginace k prezentaci – Samostatný modul

• Teoretický úvod – příprava a prezentace site-specific projektů a instalací – principy ozvučení nedivadelního prostoru; aplikace poznatků z předmětu Dramaturgie prostoru

• Mikro cvičení

• Zpětná vazba, shrnutí, závěr

MODUL 7 – Závěrečný společný modul

• Prezentace všech průběžných společných úkol

Výsledky učení

Absolvent kurzu:

•je schopen navrhnout zvukový design pro projekty v různých prostředích (exteriér, site-specific) a napříč různými žánry (činohra, loutkové, pohybové, hudební divadlo)

•je schopen vytvořit technickou specifikaci pro potřebu plánování projektu

•je schopen vytvořit dokumentaci o vzniku a vlastnostech projektu

•je schopen profesionální komunikace na technické i umělecké rovině v oblasti zvukového designu

•má přehled o aktuálně dostupných technologiích potřebných k realizaci uměleckého projektu a jejich principu fungování

•má komunikační dovednosti potřebné k prezentaci projektů a týmové práci

•dokáže při své tvorbě reflektovat historické, kulturní, ekonomické, environmentální, umělecké a etické souvislosti

Předpoklady a další požadavky

Nejsou.

Literatura

Výuka bude probíhat v prostoru vybaveném zvukovou, světelnou a projekční technikou a ve Zvukovém studiu DAMU, jejichž využití bude vždy přizpůsobeno konkrétnímu úkolu. Dále bude postupně vytvářená knihovna materiálů pro účely výuky i praktické práce. Předpokládá se, že k vypracování některých úkolů budou studující využívat vlastní počítače se studentskými licencemi potřebných programů.

Multimediální, dostupné v online prostředí, psaný text, grafy, fotografie, video ukázky, audio ukázky, aktuální audiovizuální materiál, odkazy na odbornou literaturu.

Povinná literatura

DEIORIO, Victoria. The Afrt Of Theatrical Sound Design, Methuen Drama 2018, 240 stran. ISBN 978-1474257794

FARNELL, Andy. Designing sound. Cambridge, Mass: MIT Press, c2010. 664 p.

KAYE, Deena a LEBRECHT, James. Sound and music for the theatre: the art and technique of design. 2nd ed. Boston: Focal Press, ©2000. xix, 268 s. ISBN 0-240-80371-X

VRZAL, Martin. Střih záznamu hudby. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2007. 103 s. : Akustická knihovna Zvukového studia Hudební fakulty AMU; sv. 7. ISBN 978-80-7331-114-8 (brož.) 1 CD.

OTČENÁŠEK, Zdeněk. O subjektivním hodnocení zvuku. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2008. 141 s. Akustická knihovna Zvukového studia Hudební fakulty AMU; 8. ISBN 978-80-7331-113-1 (brož.)

PETR, Jan. Jevištní technologie v 21. století. Vydání první. Brno: JAMU, 2022. 342 stran. ISBN 978-80-7460-197-2.

KOLEGAR, Jan. Historie scénických technologií. 2. vyd. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2011. 68 s., 136 s. obr. příl. ISBN 978-80-86928-94-4.

BLÁHA, Ivo. Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. 3., upr. vyd. V Praze: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2014. 153 s. ISBN 978-80-7331-303-6.

PEJCHA, Jiří a ŠKUBAL, Jan. Zvuk v divadle: učební texty pro výuku předmětu Základy scénického zvuku. Vyd. 1. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2005. 86 s. ISBN 80-86928-01-2.

SYROVÝ, Václav. Hudební zvuk: příspěvek k teorii zvukové tvorby. 2., dopl. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2014. 317 s. Akustická knihovna Zvukového studia Hudební fakulty AMU; 9. ISBN 978-80-7331-323-4.

RATAJ, Michal. Zvukoprostor prostorozvuk, NAMU 2018, 242 stran. ISBN 978-80-7331-485-9

RATAJ, Michal, Electronic ,music today: Where are we gouing and what ar we doing, JAMU 2014,126 stran. ISBN 978-80-7460-071-5

KLÍMA, Miloslav a kolektiv. O animaci, Pražská scéna 2019, NAMU 2019, ISBN:978-80-88217-08-4,978-80-7331-504-7, 200 stran

Klíma, Miloslav. O dramaturgii, Pražská scéna 2016, ISBN: 978-80-86102-98-6, 240 stran

SYROVÝ, Václav. Hudební akustika, NAMU 2013, ISBN: 978-80-7331-297-8, 448 stran

Doporučená literatura

SYROVÝ, Václav a GUŠTAR, Milan. Malý slovník základních pojmů z hudební akustiky a hudební elektroniky. 3. vydání. Praha: Akademie múzických umění v Praze (Nakladatelství AMU), 2016. 121 stran. ISBN 978-80-7331-383-8.

Roginska, Agnieszka, Geluso, Paul: Immersive Sound: The Art and Science of Binaural and Multi-Channel Audio. by Routledge, 2017; ISBN 978-11-3890-000-4.

KOLEKTIV. Akustika hudebních prostorů v České republice díly 1-4, NAMU 2008-11 ve spolupráce s firmou Soning Praha a.s.

KOTRUBENKO, Viktor. Tajemství syntezátorů, Praha Editio Supraphon 1987, 147 stran. ISBN: 09/22 02-044-88 TEOCHARISOVÁ, Vanda. Sound Design, Muzikus 2009, 112 stran + CD. ISBN 978-80-8625-353-4

KOŠUT, Michal. Kapitoly z hudebních forem, Muni PRESS 2019, 88 stran. ISBN 9788021093294

Mrkvička, Luboš. Barva a souzvuk, Praha: TRIGA 2008, ISBN 978-80-904266-1-0

JANEČEK, Karel. Tektonika, Praha Editio Supraphon 1968, 244 stran.

JANEČEK, Karel. Hudební formy, Praha: SNKLHU 1955, 490 stran.

JANEČEK, Karel. Harmonie rozborem, Praha Editio Supraphon 1982, 216 stran

KLÍMA, Miloslav a kolektiv autorů. Divadlo a interakce série 1-11, Pražská scéna, AMU Divadelní fakulta 2006-2018

Adámek, Jiří. Theatr m,usical, NAMU 2010, ISBN: 978-80-7331-191-9, 208 stran

MAGNIN, Charles. Dějiny loutkového divadla v Evropě, NAMU 2018, ISBN 978-80-7331-434-7, 236 stran

Hodnoticí metody a kritéria

Docházka 80 % průběžné praktické výstupy a jejich závěrečná prezentace v rámci klauzurní výstavy. Studující budou prezentovat semestrální výstupy v jeden společný, předem stanovený termín, prostředky dle svého výběru. První den výstavy proběhne hodnocení prací, poté by měly zůstat několik následujících dní k nahlédnutí zájemcům

Rozvrh na zimní semestr 2025/2026:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2025/2026:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů