Zvukový design 2

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Semestr
203ZVD2 zkouška 6 80 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 90 až 120 hodin domácí příprava

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra scénografie

Obsah

V druhém semestru je výuka zvukového designu zaměřena na specifické žánry scénického umění (pohybové a tanečním divadlo, hudební divadlo, loutkového a činoherního, sound art, zvuková scénografie)), ale dostává se i mimo divadelní prostor (exteriér, site-specific). Studující tak prohlubují své znalosti a dovednosti v oblasti scénického zvukového designu a učí se vybírat technické a umělecké prostředky podle potřeb a možností projektu. V tomto semestru jsou také motivováni ke spolupráci se studenty jiných oborů (například KALD, Nonverbální divadlo nebo operní režie na HAMU).

Teoretická část výuky se zabývá především metodologií práce ve specifických oblastech živého umění a do hloubky rozvíjí témata zpracovaná v rámci společných modulů. Praktická část výuky opět probíhá formou mikro-cvičení s okamžitou zpětnou vazbou.

Letní semestr I

MODUL 1 – Vnoření – Společný modul

MODUL 2 – Rytmus, pohyb, intenzita – Samostatný modul

MODUL 3 – Interakce – Společný modul

MODUL 4 – Prostor, barva, materiál – Samostatný modul

MODUL 5 – Příběh – Společný modul

MODUL 6 – Od imaginace k prezentaci – Samostatný modul

MODUL 7 – Závěrečný společný modul

Výsledky učení

Základní znalosti a dovednosti nutné k vytvoření návrhu scénického zvukového designu v různých žánrech (činohra, loutky, taneční divadlo, opera, site-specific). Schopnost samostatné práce v rámci tvůrčího týmu. Prohloubení znalosti zvuku jako média z hlediska jeho fyzikálních i kulturních aspektů.

Předpoklady a další požadavky

Literatura

Výuka bude probíhat v prostoru vybaveném zvukovou, světelnou a projekční technikou a ve Zvukovém studiu DAMU, jejichž využití bude vždy přizpůsobeno konkrétnímu úkolu. Dále bude postupně vytvářená knihovna materiálů pro účely výuky i praktické práce. Předpokládá se, že k vypracování některých úkolů budou studenti využívat vlastní počítače se studentskými licencemi potřebných programů.

Multimediální, dostupné v online prostředí, psaný text, grafy, fotografie, video ukázky, audio ukázky, aktuální audiovizuální materiál, odkazy na odbornou literaturu.

DEIORIO, Victoria. The Afrt Of Theatrical Sound Design, Methuen Drama 2018, 240 stran. ISBN 978-1474257794

FARNELL, Andy. Designing sound. Cambridge, Mass: MIT Press, c2010. 664 p.

Roginska, Agnieszka, Geluso, Paul: Immersive Sound: The Art and Science of Binaural and Multi-Channel Audio. by Routledge, 2017; ISBN 978-11-3890-000-4.

KAYE, Deena a LEBRECHT, James. Sound and music for the theatre: the art and technique of design. 2nd ed. Boston: Focal Press, ©2000. xix, 268 s. ISBN 0-240-80371-X

VRZAL, Martin. Střih záznamu hudby. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2007. 103 s. : Akustická knihovna Zvukového studia Hudební fakulty AMU; sv. 7. ISBN 978-80-7331-114-8 (brož.) 1 CD.

OTČENÁŠEK, Zdeněk. O subjektivním hodnocení zvuku. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2008. 141 s. Akustická knihovna Zvukového studia Hudební fakulty AMU; 8. ISBN 978-80-7331-113-1 (brož.)

PETR, Jan. Jevištní technologie v 21. století. Vydání první. Brno: JAMU, 2022. 342 stran. ISBN 978-80-7460-197-2.

BLÁHA, Ivo. Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. 3., upr. vyd. V Praze: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2014. 153 s. ISBN 978-80-7331-303-6.

KOLEGAR, Jan. Historie scénických technologií. 2. vyd. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2011. 68 s., 136 s. obr. příl. ISBN 978-80-86928-94-4.

PEJCHA, Jiří a ŠKUBAL, Jan. Zvuk v divadle: učební texty pro výuku předmětu Základy scénického zvuku. Vyd. 1. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2005. 86 s. ISBN 80-86928-01-2. Zvuk v divadle Škubal

SYROVÝ, Václav a GUŠTAR, Milan. Malý slovník základních pojmů z hudební akustiky a hudební elektroniky. 3. vydání. Praha: Akademie múzických umění v Praze (Nakladatelství AMU), 2016. 121 stran. ISBN 978-80-7331-383-8.

SYROVÝ, Václav. Hudební zvuk: příspěvek k teorii zvukové tvorby. 2., dopl. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2014. 317 s. Akustická knihovna Zvukového studia Hudební fakulty AMU; 9. ISBN 978-80-7331-323-4.

KOTRUBENKO, Viktor. Tajemství syntezátorů, Praha Editio Supraphon 1987, 147 stran. ISBN: 09/22 02-044-88

TEOCHARISOVÁ, Vanda. Sound Design, Muzikus 2009, 112 stran + CD. ISBN 978-80-8625-353-4

KOŠUT, Michal. Kapitoly z hudebních forem, Muni PRESS 2019, 88 stran. ISBN 9788021093294

Mrkvička, Luboš. Barva a souzvuk, Praha: TRIGA 2008, ISBN 978-80-904266-1-0

JANEČEK, Karel. Tektonika, Praha Editio Supraphon 1968, 244 stran.

JANEČEK, Karel. Hudební formy, Praha: SNKLHU 1955, 490 stran.

JANEČEK, Karel. Harmonie rozborem, Praha Editio Supraphon 1982, 216 stran

KLÍMA, Miloslav a kolektiv autorů. Divadlo a interakce série 1-11, Pražská scéna, AMU Divadelní fakulta 2006-2018

RATAJ, Michal. Zvukoprostor prostorozvuk, NAMU 2018, 242 stran. ISBN 978-80-7331-485-9

RATAJ, Michal, Electronic ,music today: Where are we gouing and what ar we doing, JAMU 2014,126 stran. ISBN 978-80-7460-071-5

Hodnoticí metody a kritéria

Docházka 80 % průběžné praktické výstupy a jejich závěrečná prezentace v rámci klauzurní výstavy. Studující budou prezentovat semestrální výstupy v jeden společný, předem stanovený termín, prostředky dle svého výběru. První den výstavy proběhne hodnocení prací, poté by měly zůstat několik následujících dní k nahlédnutí zájemcům

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů