Zvukový design 3
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Semestr |
---|---|---|---|---|
203ZVD3 | zkouška | 6 | 80 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 90 až 120 hodin domácí příprava |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra scénografie
Obsah
Výuka zvukového designu ve třetím semestru je realizována v rámci Master classes s externími odborníky. V rámci dvou až tří intenzivních dílen se studující seznámí se specifickými tématy z oblasti zvukového designu. Vzhledem k tomu, že plán master classes bude vytvářen v letním semestru, lze témata přizpůsobit profilaci ročníku. Možná témata:
Zvukový design loutkového, objektového divadla
Zvukový design tanečního divadla
Zvukový design výstav
Zvukový design outdoorových projektů a site-specific
Zvukový design v architektuře (pouze pokud figuruje jako třetí master class v semestru)
Dočasná a stálá zvuková instalace - imerzivní ozvučení
Elektronika a kreativní programování ve zvukovém designu
Ve společných modulech kooperují se studenty zimního semestru 1. ročníku jako vedoucí úkolů – tříbí se analýza, schopnost zadávat úkol, partnerská a týmová práce.
Zimní semestr II
MODUL 1 – Vnoření – Společný modul
- Od detailu ke struktuře a zpět. Úvod do tvůrčího procesu světelného, zvukového a projekčního designu
- Společné praktické cvičení – prostorová imerzivní instalace, na které pracují všichni studenti společně a vytvářejí světelnou, zvukovou i projekční složku. Tato společná práce slouží k seznámení i k úvodu do oboru, kde se všechny uvedené složky neustále setkávají. První praktická práce také uvede všechna témata, kterým se budeme v průběhu semestru do hloubky věnovat v samostatných modulech. Stejně jako u všech dalších cvičení zde bude důležitou roli hrát závěrečná analýza a zpětná vazba
MODUL 3 – Interakce – Společný modul
- Úvod do práce s prostorem a materiály z hlediska zvukového, světelného a projekčního designu. Problematika velikosti, členitosti, odrazu (akustického, empirického atd.), propustnosti, architektonického ukotvení z hlediska estetiky, akustika; ozvučení prostoru – mono, stereo, multichanel audio, imerzivní zvuk na divadle – principy; zvuková scénografie
- Společné praktické cvičení
- Analýza, zpětná vazba a závěr
MODUL 5 – Příběh – Společný modul
- Praktické cvičení velkého formátu, zpracování konkrétního tématu (rešerše, společná tvorba koncepce, realizace)
- Analýza, zpětná vazba a závěr
MODUL 7 – Závěrečný společný modul
- Prezentace všech průběžných společných úkolů
- Shrnutí semestru, zadání témat na první modul LS
Výsledky učení
Základní znalosti a dovednosti nutné k vytvoření návrhu scénického zvukového designu v různých žánrech Schopnost samostatné práce v rámci tvůrčího týmu. Prohloubení znalosti zvuku jako média z hlediska jeho fyzikálních i kulturních aspektů.
Předpoklady a další požadavky
Literatura
Výuka bude probíhat v prostoru vybaveném zvukovou, světelnou a projekční technikou a ve Zvukovém studiu DAMU, jejichž využití bude vždy přizpůsobeno konkrétnímu úkolu. Dále bude postupně vytvářená knihovna materiálů pro účely výuky i praktické práce. Předpokládá se, že k vypracování některých úkolů budou studenti využívat vlastní počítače se studentskými licencemi potřebných programů
Multimediální, dostupné v online prostředí, psaný text, grafy, fotografie, video ukázky, audio ukázky, aktuální audiovizuální materiál, odkazy na odbornou literaturu.
FARNELL, Andy. Designing sound. Cambridge, Mass: MIT Press, c 2010. 664 p. ISBN 978-0262014410
Roginska, Agnieszka, Geluso, Paul: Immersive Sound: The Art and Science of Binaural and Multi-Channel Audio. by Routledge, 2017; ISBN 978-11-3890-000-4.
KAYE, Deena a LEBRECHT, James. Sound and music for the theatre: the art and technique of design. 2nd ed. Boston: Focal Press, ©2000. xix, 268 s. ISBN 0-240-80371-X
VRZAL, Martin. Střih záznamu hudby. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2007. 103 s. : Akustická knihovna Zvukového studia Hudební fakulty AMU; sv. 7. ISBN 978-80-7331-114-8 (brož.) 1 CD.
OTČENÁŠEK, Zdeněk. O subjektivním hodnocení zvuku. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2008. 141 s. Akustická knihovna Zvukového studia Hudební fakulty AMU; 8. ISBN 978-80-7331-113-1 (brož.)
PETR, Jan. Jevištní technologie v 21. století. Vydání první. Brno: JAMU, 2022. 342 stran. ISBN 978-80-7460-197-2.
BLÁHA, Ivo. Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. 3., upr. vyd. V Praze: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2014. 153 s. ISBN 978-80-7331-303-6.
KOLEGAR, Jan. Historie scénických technologií. 2. vyd. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2011. 68 s., 136 s. obr. příl. ISBN 978-80-86928-94-4.
PEJCHA, Jiří a ŠKUBAL, Jan. Zvuk v divadle: učební texty pro výuku předmětu Základy scénického zvuku. Vyd. 1. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2005. 86 s. ISBN 80-86928-01-2. Zvuk v divadle Škubal
SYROVÝ, Václav a GUŠTAR, Milan. Malý slovník základních pojmů z hudební akustiky a hudební elektroniky. 3. vydání. Praha: Akademie múzických umění v Praze (Nakladatelství AMU), 2016. 121 stran. ISBN 978-80-7331-383-8.
SYROVÝ, Václav. Hudební zvuk: příspěvek k teorii zvukové tvorby. 2., dopl. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2014. 317 s. Akustická knihovna Zvukového studia Hudební fakulty AMU; 9. ISBN 978-80-7331-323-4.
KOTRUBENKO, Viktor. Tajemství syntezátorů, Praha Editio Supraphon 1987, 147 stran. ISBN: 09/22 02-044-88
TEOCHARISOVÁ, Vanda. Sound Design, Muzikus 2009, 112 stran + CD. ISBN 978-80-8625-353-4
KOŠUT, Michal. Kapitoly z hudebních forem, Muni PRESS 2019, 88 stran. ISBN 9788021093294
Mrkvička, Luboš. Barva a souzvuk, Praha: TRIGA 2008, ISBN 978-80-904266-1-0
JANEČEK, Karel. Tektonika, Praha Editio Supraphon 1968, 244 stran.
JANEČEK, Karel. Hudební formy, Praha: SNKLHU 1955, 490 stran.
JANEČEK, Karel. Harmonie rozborem, Praha Editio Supraphon 1982, 216 stran
KLÍMA, Miloslav a kolektiv autorů. Divadlo a interakce série 1-11, Pražská scéna, AMU Divadelní fakulta 2006-2018
RATAJ, Michal. Zvukoprostor prostorozvuk, NAMU 2018, 242 stran. ISBN 978-80-7331-485-9
RATAJ, Michal. Electronic ,music today: Where are we gouing and what ar we doing, JAMU 2014,126 stran. ISBN 978-80-7460-071-5
RATAJ, Michal. Elektroakustická hudba a vybrané koncepty radioartu, KANT 2007, 160 stran. ISBN 9788086970318
Hodnoticí metody a kritéria
Docházka 80 %
průběžné praktické výstupy – obhajoba (zdůvodnění přístupu atd.), analýza, hodnocení – vše kolektivně
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje