Zvukový design 3
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
| Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
|---|---|---|---|---|---|
| 203ZVD3 | zkouška | 6 | 80 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 90 až 120 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra scénografie
Obsah
Výuka zvukového designu ve třetím semestru je realizována v rámci Master classes s externími odborníky. V rámci dvou až tří intenzivních dílen se studující seznámí se specifickými tématy z oblasti zvukového designu. Vzhledem k tomu, že plán master classes bude vytvářen v letním semestru, lze témata přizpůsobit profilaci ročníku. Možná témata:
Zvukový design loutkového, objektového divadla
Zvukový design tanečního divadla
Zvukový design výstav
Zvukový design outdoorových projektů a site-specific
Zvukový design v architektuře (pouze pokud figuruje jako třetí master class v semestru)
Dočasná a stálá zvuková instalace - imerzivní ozvučení ve spolupráci s firmou ProMusic (zást. L’Acoustics v ČR)
Elektronika a kreativní programování ve zvukovém designu
Synchronizace světla, projekce a zvuku v rámci dočasné a stálé instalace
Interaktivní systémy
Imerzivní instalace
Tvorba eventu
Ve společných modulech kooperují se studujícími zimního semestru 1. ročníku jako vedoucí úkolů – tříbí se analýza, schopnost zadávat úkol, partnerská a týmová práce.
Zimní semestr II
MODUL 1 – Společný modul
Imerzivní, cyklická instalace v prostoru. Studující obou ročníků zároveň pracují ve skupinách, z nichž každá zpracovává jednu část výsledné sekvence, a to vždy za využití všech složek (projekce, zvuk, světlo).
MODUL 3 – Společný modul
Tvorba prostorové instalace aktivně a kreativně využívající fyzické vlastnosti prostoru. Problematika velikosti, odrazu a propustnosti a dalších vlastností materiálů.
MODUL 5 – Společný modul
Tvorba multimediální instalace se zaměřením na narativní složku a storytelling.
MODUL 7 – Závěrečný společný modul
Ve společných modulech kooperují se studujícími zimního semestru 1. ročníku jako vedoucí úkolů – tříbí se analýza, schopnost zadávat úkol, partnerská a týmová práce.
Výsledky učení
Absolvent kurzu:
•má znalosti a dovednosti nutné k vytvoření návrhu, realizaci a dokumentaci zvukového designu většího rozsahu v různých žánrech a prostředích
•orientuje se v problematice imerzivního zvuku
•je schopen samostatné tvůrčí práce v rámci realizačního týmu
•je schopen úzké spolupráce s autory zvukového designu, světelného a video designu nebo propojení těchto složek ve vlastním návrhu
•je schopen přizpůsobit návrh a použité nástroje charakteru projektu (scénický zvukový design, výstavní zvukový design, stálá instalace, dočasná instalace atd.)
•má přehled o aktuálně dostupných technologiích potřebných k realizaci uměleckého projektu a jejich principu fungování
•má komunikační dovednosti potřebné k prezentaci projektů a týmové práci
•dokáže při své tvorbě reflektovat historické, kulturní, ekonomické, environmentální, umělecké a etické souvislosti
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Výuka bude probíhat v prostoru vybaveném zvukovou, světelnou a projekční technikou a ve Zvukovém studiu DAMU, jejichž využití bude vždy přizpůsobeno konkrétnímu úkolu. Dále bude postupně vytvářená knihovna materiálů pro účely výuky i praktické práce. Předpokládá se, že k vypracování některých úkolů budou studující využívat vlastní počítače se studentskými licencemi potřebných programů
Multimediální, dostupné v online prostředí, psaný text, grafy, fotografie, video ukázky, audio ukázky, aktuální audiovizuální materiál, odkazy na odbornou literaturu.
Povinná literatura
Roginska, Agnieszka, Geluso, Paul: Immersive Sound: The Art and Science of Binaural and Multi-Channel Audio. by Routledge, 2017; ISBN 978-11-3890-000-4.
KOLEKTIV. Akustika hudebních prostorů v České republice díly 1-4, NAMU 2008-11 ve spolupráce s firmou Soning Praha a.s.
RATAJ, Michal. Zvukoprostor prostorozvuk, NAMU 2018, 242 stran. ISBN 978-80-7331-485-9
RATAJ, Michal. Electronic ,music today: Where are we gouing and what ar we doing, JAMU 2014,126 stran. ISBN 978-80-7460-071-5
RATAJ, Michal. Elektroakustická hudba a vybrané koncepty radioartu, KANT 2007, 160 stran. ISBN 9788086970318
FARNELL, Andy. Designing sound. Cambridge, Mass: MIT Press, c 2010. 664 p. ISBN 978-0262014410
KLÍMA, Miloslav a kolektiv autorů. Divadlo a interakce série 1-11, Pražská scéna, AMU Divadelní fakulta 2006-2018
KLÍMA, Miloslav a kolektiv. O animaci, Pražská scéna 2019, NAMU 2019, ISBN:978-80-88217-08-4,978-80-7331-504-7, 200 stran
Klíma, Miloslav. O dramaturgii, Pražská scéna 2016, ISBN: 978-80-86102-98-6, 240 stran
Ljubková, Marta: Dramaturgie přítomnosti 1, studijní opora, AMU 2020, 34 stran
Lotker, Sodja: Dramaturgie přítomnosti 2, studijní opora, AMU 2020, 84 stran
BLÁHA, Ivo. Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. 3., upr. vyd. V Praze: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2014. 153 s. ISBN 978-80-7331-303-6.
Doporučená literatura
KAYE, Deena a LEBRECHT, James. Sound and music for the theatre: the art and technique of design. 2nd ed. Boston: Focal Press, ©2000. xix, 268 s. ISBN 0-240-80371-X
VRZAL, Martin. Střih záznamu hudby. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2007. 103 s. : Akustická knihovna Zvukového studia Hudební fakulty AMU; sv. 7. ISBN 978-80-7331-114-8 (brož.) 1 CD.
OTČENÁŠEK, Zdeněk. O subjektivním hodnocení zvuku. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2008. 141 s. Akustická knihovna Zvukového studia Hudební fakulty AMU; 8. ISBN 978-80-7331-113-1 (brož.)
PETR, Jan. Jevištní technologie v 21. století. Vydání první. Brno: JAMU, 2022. 342 stran. ISBN 978-80-7460-197-2.
BLÁHA, Ivo. Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. 3., upr. vyd. V Praze: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2014. 153 s. ISBN 978-80-7331-303-6.
KOLEGAR, Jan. Historie scénických technologií. 2. vyd. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2011. 68 s., 136 s. obr. příl. ISBN 978-80-86928-94-4.
PEJCHA, Jiří a ŠKUBAL, Jan. Zvuk v divadle: učební texty pro výuku předmětu Základy scénického zvuku. Vyd. 1. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2005. 86 s. ISBN 80-86928-01-2.
SYROVÝ, Václav a GUŠTAR, Milan. Malý slovník základních pojmů z hudební akustiky a hudební elektroniky. 3. vydání. Praha: Akademie múzických umění v Praze (Nakladatelství AMU), 2016. 121 stran. ISBN 978-80-7331-383-8.
SYROVÝ, Václav. Hudební zvuk: příspěvek k teorii zvukové tvorby. 2., dopl. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2014. 317 s. Akustická knihovna Zvukového studia Hudební fakulty AMU; 9. ISBN 978-80-7331-323-4.
KOTRUBENKO, Viktor. Tajemství syntezátorů, Praha Editio Supraphon 1987, 147 stran. ISBN: 09/22 02-044-88
TEOCHARISOVÁ, Vanda. Sound Design, Muzikus 2009, 112 stran + CD. ISBN 978-80-8625-353-4
KOŠUT, Michal. Kapitoly z hudebních forem, Muni PRESS 2019, 88 stran. ISBN 9788021093294
Mrkvička, Luboš. Barva a souzvuk, Praha: TRIGA 2008, ISBN 978-80-904266-1-0
JANEČEK, Karel. Tektonika, Praha Editio Supraphon 1968, 244 stran.
JANEČEK, Karel. Hudební formy, Praha: SNKLHU 1955, 490 stran.
JANEČEK, Karel. Harmonie rozborem, Praha Editio Supraphon 1982, 216 stran
KLÍMA, Miloslav a kolektiv autorů. Divadlo a interakce série 1-11, Pražská scéna, AMU Divadelní fakulta 2006-2018
Hodnoticí metody a kritéria
Docházka 80 %
průběžné praktické výstupy – obhajoba (zdůvodnění přístupu atd.), analýza, hodnocení – vše kolektivně
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Světelný a audiovizuální design pro živá umění (M.A.) (Povinné předměty hlavní)