Zvukový design 3

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
203ZVD3 zkouška 6 80 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 90 až 120 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra scénografie

Obsah

Výuka zvukového designu ve třetím semestru je realizována v rámci Master classes s externími odborníky. V rámci dvou až tří intenzivních dílen se studující seznámí se specifickými tématy z oblasti zvukového designu. Vzhledem k tomu, že plán master classes bude vytvářen v letním semestru, lze témata přizpůsobit profilaci ročníku. Možná témata:

Zvukový design loutkového, objektového divadla

Zvukový design tanečního divadla

Zvukový design výstav

Zvukový design outdoorových projektů a site-specific

Zvukový design v architektuře (pouze pokud figuruje jako třetí master class v semestru)

Dočasná a stálá zvuková instalace - imerzivní ozvučení ve spolupráci s firmou ProMusic (zást. L’Acoustics v ČR)

Elektronika a kreativní programování ve zvukovém designu

Synchronizace světla, projekce a zvuku v rámci dočasné a stálé instalace

Interaktivní systémy

Imerzivní instalace

Tvorba eventu

Ve společných modulech kooperují se studujícími zimního semestru 1. ročníku jako vedoucí úkolů – tříbí se analýza, schopnost zadávat úkol, partnerská a týmová práce.

Zimní semestr II

MODUL 1 – Společný modul

Imerzivní, cyklická instalace v prostoru. Studující obou ročníků zároveň pracují ve skupinách, z nichž každá zpracovává jednu část výsledné sekvence, a to vždy za využití všech složek (projekce, zvuk, světlo).

MODUL 3 – Společný modul

Tvorba prostorové instalace aktivně a kreativně využívající fyzické vlastnosti prostoru. Problematika velikosti, odrazu a propustnosti a dalších vlastností materiálů.

MODUL 5 – Společný modul

Tvorba multimediální instalace se zaměřením na narativní složku a storytelling.

MODUL 7 – Závěrečný společný modul

Ve společných modulech kooperují se studujícími zimního semestru 1. ročníku jako vedoucí úkolů – tříbí se analýza, schopnost zadávat úkol, partnerská a týmová práce.

Výsledky učení

Absolvent kurzu:

•má znalosti a dovednosti nutné k vytvoření návrhu, realizaci a dokumentaci zvukového designu většího rozsahu v různých žánrech a prostředích

•orientuje se v problematice imerzivního zvuku

•je schopen samostatné tvůrčí práce v rámci realizačního týmu

•je schopen úzké spolupráce s autory zvukového designu, světelného a video designu nebo propojení těchto složek ve vlastním návrhu

•je schopen přizpůsobit návrh a použité nástroje charakteru projektu (scénický zvukový design, výstavní zvukový design, stálá instalace, dočasná instalace atd.)

•má přehled o aktuálně dostupných technologiích potřebných k realizaci uměleckého projektu a jejich principu fungování

•má komunikační dovednosti potřebné k prezentaci projektů a týmové práci

•dokáže při své tvorbě reflektovat historické, kulturní, ekonomické, environmentální, umělecké a etické souvislosti

Předpoklady a další požadavky

Nejsou.

Literatura

Výuka bude probíhat v prostoru vybaveném zvukovou, světelnou a projekční technikou a ve Zvukovém studiu DAMU, jejichž využití bude vždy přizpůsobeno konkrétnímu úkolu. Dále bude postupně vytvářená knihovna materiálů pro účely výuky i praktické práce. Předpokládá se, že k vypracování některých úkolů budou studující využívat vlastní počítače se studentskými licencemi potřebných programů

Multimediální, dostupné v online prostředí, psaný text, grafy, fotografie, video ukázky, audio ukázky, aktuální audiovizuální materiál, odkazy na odbornou literaturu.

Povinná literatura

Roginska, Agnieszka, Geluso, Paul: Immersive Sound: The Art and Science of Binaural and Multi-Channel Audio. by Routledge, 2017; ISBN 978-11-3890-000-4.

KOLEKTIV. Akustika hudebních prostorů v České republice díly 1-4, NAMU 2008-11 ve spolupráce s firmou Soning Praha a.s.

RATAJ, Michal. Zvukoprostor prostorozvuk, NAMU 2018, 242 stran. ISBN 978-80-7331-485-9

RATAJ, Michal. Electronic ,music today: Where are we gouing and what ar we doing, JAMU 2014,126 stran. ISBN 978-80-7460-071-5

RATAJ, Michal. Elektroakustická hudba a vybrané koncepty radioartu, KANT 2007, 160 stran. ISBN 9788086970318

FARNELL, Andy. Designing sound. Cambridge, Mass: MIT Press, c 2010. 664 p. ISBN 978-0262014410

KLÍMA, Miloslav a kolektiv autorů. Divadlo a interakce série 1-11, Pražská scéna, AMU Divadelní fakulta 2006-2018

KLÍMA, Miloslav a kolektiv. O animaci, Pražská scéna 2019, NAMU 2019, ISBN:978-80-88217-08-4,978-80-7331-504-7, 200 stran

Klíma, Miloslav. O dramaturgii, Pražská scéna 2016, ISBN: 978-80-86102-98-6, 240 stran

Ljubková, Marta: Dramaturgie přítomnosti 1, studijní opora, AMU 2020, 34 stran

Lotker, Sodja: Dramaturgie přítomnosti 2, studijní opora, AMU 2020, 84 stran

BLÁHA, Ivo. Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. 3., upr. vyd. V Praze: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2014. 153 s. ISBN 978-80-7331-303-6.

Doporučená literatura

KAYE, Deena a LEBRECHT, James. Sound and music for the theatre: the art and technique of design. 2nd ed. Boston: Focal Press, ©2000. xix, 268 s. ISBN 0-240-80371-X

VRZAL, Martin. Střih záznamu hudby. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2007. 103 s. : Akustická knihovna Zvukového studia Hudební fakulty AMU; sv. 7. ISBN 978-80-7331-114-8 (brož.) 1 CD.

OTČENÁŠEK, Zdeněk. O subjektivním hodnocení zvuku. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2008. 141 s. Akustická knihovna Zvukového studia Hudební fakulty AMU; 8. ISBN 978-80-7331-113-1 (brož.)

PETR, Jan. Jevištní technologie v 21. století. Vydání první. Brno: JAMU, 2022. 342 stran. ISBN 978-80-7460-197-2.

BLÁHA, Ivo. Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. 3., upr. vyd. V Praze: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2014. 153 s. ISBN 978-80-7331-303-6.

KOLEGAR, Jan. Historie scénických technologií. 2. vyd. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2011. 68 s., 136 s. obr. příl. ISBN 978-80-86928-94-4.

PEJCHA, Jiří a ŠKUBAL, Jan. Zvuk v divadle: učební texty pro výuku předmětu Základy scénického zvuku. Vyd. 1. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2005. 86 s. ISBN 80-86928-01-2.

SYROVÝ, Václav a GUŠTAR, Milan. Malý slovník základních pojmů z hudební akustiky a hudební elektroniky. 3. vydání. Praha: Akademie múzických umění v Praze (Nakladatelství AMU), 2016. 121 stran. ISBN 978-80-7331-383-8.

SYROVÝ, Václav. Hudební zvuk: příspěvek k teorii zvukové tvorby. 2., dopl. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2014. 317 s. Akustická knihovna Zvukového studia Hudební fakulty AMU; 9. ISBN 978-80-7331-323-4.

KOTRUBENKO, Viktor. Tajemství syntezátorů, Praha Editio Supraphon 1987, 147 stran. ISBN: 09/22 02-044-88

TEOCHARISOVÁ, Vanda. Sound Design, Muzikus 2009, 112 stran + CD. ISBN 978-80-8625-353-4

KOŠUT, Michal. Kapitoly z hudebních forem, Muni PRESS 2019, 88 stran. ISBN 9788021093294

Mrkvička, Luboš. Barva a souzvuk, Praha: TRIGA 2008, ISBN 978-80-904266-1-0

JANEČEK, Karel. Tektonika, Praha Editio Supraphon 1968, 244 stran.

JANEČEK, Karel. Hudební formy, Praha: SNKLHU 1955, 490 stran.

JANEČEK, Karel. Harmonie rozborem, Praha Editio Supraphon 1982, 216 stran

KLÍMA, Miloslav a kolektiv autorů. Divadlo a interakce série 1-11, Pražská scéna, AMU Divadelní fakulta 2006-2018

Hodnoticí metody a kritéria

Docházka 80 %

průběžné praktické výstupy – obhajoba (zdůvodnění přístupu atd.), analýza, hodnocení – vše kolektivně

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů