Didaktická dílna 4
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
| Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
|---|---|---|---|---|---|
| 300DD4 | zápočet | 2 | 20 hodiny DÍLEN za celý semestr (45 minut), 35 až 45 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Předměty a studijní plány zajišťované fakultou
Obsah
Reflexe pedagogické praxe a příprava na závěrečný projekt
Didaktická dílna IV je navázaná na předmět Odborná praxe a zaměřuje se na průběžně konzultace a reflexe studujících na základě pedagogické praxe v terénu. Tento předmět funguje jako ateliér, kde studenti prakticky i konceptuálně připravují své vlastní didaktické aktivity, které následně realizují ve školním prostředí. V průběhu výuky probíhají individuální a skupinové konzultace, kde studenti analyzují svou činnost a hledají řešení pedagogických alterací výuky. Výsledkem předmětu bude závěrečné portfolio, které bude zhodnoceno na základě dokumentace a zpětné vazby.
Semináře budou realizovány formou tandemové výuky tak, aby součástí každé lekce byl lektor s pedagogickým vzděláním a praxí a specialista na oblast oborové didaktiky filmové a audiovizuální výchovy.
Výsledky učení
Po absolvování Didaktické dílny IV budou studenti schopni komplexně reflektovat své pedagogické aktivity a aktivně analyzovat silné a slabé stránky provedené výuky. Tato reflexe bude součástí jejich profesního rozvoje, kdy budou schopni přizpůsobit a zlepšit výuku pomocí pedagogických alterací, tedy úpravy a vylepšení výukových postupů. Důraz bude kladen na práci s odbornou literaturou, případovými studiemi a zpracovávání individuálních výukových projektů.
Studující:
- pracují s odbornou literaturou a případovými studiemi pro vytvoření kontextu k realizovaným pedagogickým praxím
- analyzují své pedagogické předpoklady a limity, provádějí sebereflexi a tvořivě se připravují na výuku s různými skupinami žáků
- jsou připraveni realizovat výuku F/AV v souladu s Rámcovými vzdělávacími programy a dispozicemi školského zařízení
- aktivně integrují a aplikují Rámec digitálních kompetencí učitele do výukových metod a aktivit
- reflektují a modifikují vlastní výuku prostřednictvím pedagogických alterací a aplikují získané poznatky na základě zpětné vazby
- pracují s výukovými materiály a metodami tak, aby splnily specifické požadavky Rámcových vzdělávacích programů a individuálních potřeb žáků
Předpoklady a další požadavky
-
Literatura
Donald W. Winnicott. Hraní a realita. Praha: Portál, 2018.
Kolektiv: Předat dětem, co je k žití: 30 rozhovorů – 30 let Sedmé generace. Brno: Hnutí Duha –
Sedmá generace, 2021.
Jitka Géringová – Iva Mladičová. Působit, klást překážky, vyjít vstříc. Ústí nad Labem: Univerzita
Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, 2016.
Magdalena Adámková Turzová. Učit umění: učitel a žák v labyrintu současného umění. Olomouc:
Univerzita Palackého v Olomouci, 2015.
Christopher M. Bache. Živá třída: vyučování a kolektivní vědomí. Praha: Carpe Momentum, 2015.
Martin Buber. Řeči o výchově. Praha: Vyšehrad, 2017.
Konrad Paul Liessmann. Hodina duchů. Praxe nevzdělanosti. Praha: Academia, 2015.
Konrad Paul Liessmann. Vzdělání jako provokace. Praha: Academia, 2018.
Silva Macková. Divadlo a výchova. Brno: JAMU, 2016.
Bohumil Kartous. No future. Praha: 65. pole, 2019.
Silvie Šeborová. Nedělní párty s Piccasem. Brno: Jan Melvil Publishing, 2021.
McLeodovi, Myles, Greg. Objev svůj talent. Praha: Albatros – Edika, 2018.
Martin Thau. Škola scenáristiky. Praha: NAMU, 2021.
Tereza Czesany Dvořáková. Jak vznikl film. Praha: Argo, 2017.
Tereza Czesany Dvořáková– Ondřej Beránek. Jak se dělá film. Praha: Argo, 2019.
Tereza Czesany Dvořáková– Lucie Záhorová– René Melkus. Co byla a co je televize. Praha: Argo, 2020.
Will Bishop-Stewens. Jak se naučit animovat v 10 snadných lekcích. Praha: Svojtka, 2017.
Robert Čapek. Uč jako umělec. Brno: Jan Melvil Publishing, 2020.
Marta Svobodová. Sociální digitalizace [online]. [cit. 25. 1. 2023] Disertační práce. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, Katedra výtvarné výchovy, 2012. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/hv1ws/Disertace_Marta_Svobodova_2012.pdf.
Hodnoticí metody a kritéria
Studentky a studenti se aktivně účastní seminářů a diskutují. Průběžná práce na pedagogickém portfoliu.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje