Oborová didaktika filmové a audiovizuální výchovy 2

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
300ODAV2 zkouška 2 30 hodiny PŘEDNÁŠEK za celý semestr (45 minut), 28 až 38 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Předměty a studijní plány zajišťované fakultou

Obsah

V předmětu „Oborová didaktika filmové výchovy II“ budou studenti seznamováni s dalšími možnostmi utváření oborových metod, technik a průpravných cvičení. Principy didaktických transformací budou ve vztahu k filmovému umění uplatňovány opět ve čtyřech oblastech: produkci,

recepci, reflexi a medialitě. Vyučovaný předmět prohlubuje znalosti studentů získaných v „Oborové didaktice filmové výchovy I“. Soustředí se přitom na využití filmového rozboru v pedagogickém procesu, metodiku strukturování filmové projekce pro pedagogické cíle, transponování realizačních

postupů filmové tvorby do filmově-výchovného kontextu a využití mediální identity filmového umění v oblasti didaktiky. Semináře budou probíhat převážně formou praktických ilustrací didaktických principů, kde se studenti zapojí jak do aktivní tvorby metodických materiálů, tak do zpětné vazby a reflexe pedagogického procesu. Předmět rovněž podporuje rozvoj kompetencí, jako je kritické myšlení, digitální kompetence, mediální gramotnost a schopnost aplikovat teoretické znalosti v praxi.

Semináře budou realizovány formou tandemové výuky tak, aby součástí každé lekce byl lektor s pedagogickým vzděláním a praxí a specialista na oblast oborové didaktiky filmové a audiovizuální výchovy.

Výsledky učení

Studující jsou vedeni k prohlubování znalostí a dovedností v tvorbě vlastních metod a technik filmově-výchovné práce. Jsou podporováni ve schopnosti samostatně transformovat své profesní zkušenosti do didaktického kontextu a v aplikaci teoretických principů do reálných pedagogických situací. Výuka klade důraz na prohloubení zkušenosti s oborovými metodami a technikami, jejich rozšíření na komplexní a strukturované didaktické celky.

Studující:

Předpoklady a další požadavky

-

Literatura

Povinná literatura:

Petr Pláteník. Filmouka. Olomouc: Vydavatelství Palackého unoverzity, 2023.

Jiří Forejt. Filmová výchova: úvod do oborového hledání. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Filmová a televizní fakulta, 2025.

Lucie Hlavicová, Markéta Vondrášková a kol. Certifikovaná metodika F/AV. Praha: NIPOS, 2023.

Doporučená literatura:

Barbora Holubová. Didaktika Filmové a audiovizuální výchovy. Disertační práce. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2021.

Alexandra F. Lipovská. Soudobé snahy o prosazení filmové/audiovizuální výchovy ve všeobecném vzdělávání. Bakalářská práce. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2012.

Rudolf Adler– Markéta Pastorová– Barbora Holubová– Jiří Myslík– Jarmila Šlaisová. Podkladová studie: Filmová/audiovizuální výchova. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2019.

Rudolf Adler. Vzdělávací obsah Filmová/Audiovizuální výchova. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a gymnázia [online]. 2008 [cit. 25. 1. 2023] Dostupné z: https://clanky.rvp.cz/clanek/k/film/10785/FILMOVAAUDIOVIZUALNI-VYCHOVA-PROC-AJAK.html?rate=4.

Alain Bergala. The Cinema Hypothesis: Teaching Cinema in the Classroom and Beyond. Wien: Synema, 2016.

Linda Arbanová. Filmový obraz jako předmět výchovy a vzdělávání. Dizertační práce, vedoucí Špirk, Ivan. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnost, 2010.

Eva Machková. Metodika dramatické výchovy. Praha: NIPOS, 2020.

Radek Marušák. Literatura v akci: metody dramatické výchovy při práci s uměleckou literaturou. Praha: NAMU, 2017.

Hodnoticí metody a kritéria

Předmět je zakončen zkouškou, jejíž součástí je prezentace výukových konceptů s využitím oborových metod a technik F/AV.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů