Oborová didaktika filmové výchovy 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
300ODFV2 | zkouška | 2 | 30 hodiny PŘEDNÁŠEK za celý semestr (45 minut), 28 až 38 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Předměty a studijní plány zajišťované fakultou
Obsah
V předmětu „Oborová didaktika filmové výchovy II“ budou studenti seznamováni s dalšími možnostmi utváření oborových metod, technik a průpravných cvičení. Principy didaktických transformací budou ve vztahu k filmovému umění uplatňovány opět ve čtyřech oblastech: produkci, recepci, reflexi a medialitě. Vyučovaný předmět prohlubuje znalosti studentů získaných v „Oborové didaktice filmové výchovy I“. Soustředí se přitom na využití filmového rozboru v pedagogickém procesu, metodiku strukturování filmové projekce pro pedagogické cíle, transponování realizačních postupů filmové tvorby do filmově-výchovného kontextu a využití mediální identity filmového umění v oblasti didaktiky. Semináře budou převážně probíhat formou praktických ilustrací didaktických principů, do kterých se budou studentky a studenti zapojovat jako účastníci i spolutvůrci.
Semináře budou realizovány formou tandemové výuky tak, aby součástí každé lekce byl lektor s pedagogickým vzděláním a praxí a specialista na oblast oborové didaktiky filmové a audiovizuální výchovy.
Výsledky učení
Student/ka je veden/a k prohlubování znalostí získaných v tvorbě původních metod a technik filmově-výchovné práce a samostatnému uvažování při transformaci svých profesních zkušeností do didaktického kontextu. Student/ka dostává příležitost promýšlet možnosti didaktických transformací v různých pedagogických situací, prohlubuje svou zkušenost s elementárními oborovými metodami a technikami, rozvíjí je do komplexnějších a strukturovaných didaktických celků.
Studující:
• kompilují učební celky na základě osvojení principů pedagogického plánování: přípravy, realizace, vyhodnocení a reflexe
• zpracovávají vlastní pedagogickou přípravu na základě znalosti oborových metodických zvyklostí
• orientují se v oborových metodách a technikách, které reprezentují různé výukové postupy od skupinové práce, tvůrčích aktivit, recepčních a analytických cvičení, až po individuální vedení žáků při práci na jejich vlastních tvůrčích projektech
• v pedagogické práci kreativně využívají digitální technologie
• modulují výuku na základě prostorových a časových kapacit
• využívají didaktické pomůcky specifické pro obor F/AV od digitálních záznamových zařízení, projekčních technologií, přes postprodukční software. Do své pedagogické práce jsou schopni integrovat také pomůcky derivované z období tzv. „analogové kinematografie“ (klasické filmové projektory, laterna magika, camera obscura, analogový fotoaparát atp.)
• dokáží na základě detailní znalosti oborových východisek charakterizovat vzdělávací cíle výuky oboru/předmětu, a aktivně spolupracovat na tvorbě výukových celků na úrovni školních vzdělávacích plánů
Předpoklady a další požadavky
-
Literatura
Jiří Forejt. Filmová výchova: úvod do oborového hledání. Disertační práce. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Filmová a televizní fakulta, 2022.
Lucie Hlavicová. Markéta Vondřášková. Metodika Filmové/Audiovizuální výchovy. Certifikovaná metodika. Praha: NIPOS, 2023.
Barbora Holubová. Didaktika Filmové a audiovizuální výchovy. Disertační práce. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2021.
Alexandra F. Lipovská. Soudobé snahy o prosazení filmové/audiovizuální výchovy ve všeobecném vzdělávání. Bakalářská práce. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2012.
Rudolf Adler – Markéta Pastorová – Barbora Holubová – Jiří Myslík – Jarmila Šlaisová. Podkladová studie: Filmová/audiovizuální výchova. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2019.
Rudolf Adler. Vzdělávací obsah Filmová/Audiovizuální výchova. In: Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a gymnázia [online]. 2008 [cit. 25. 1. 2023] Dostupné z: https://clanky.rvp.cz/clanek/k/film/10785/FILMOVAAUDIOVIZUALNI-VYCHOVA-PROC-A-JAK.html?rate=4.
Alain Bergala. The Cinema Hypothesis: Teaching Cinema in the Classroom and Beyond. Wien: Synema, 2016.
Irina Ulrychová. Drama a příběh. Praha: NAMU, 2016.
Eva Machková. Metodika dramatické výchovy. Praha: NIPOS, 2020.
Radek Marušák. Literatura v akci: metody dramatické výchovy při práci s uměleckou literaturou. Praha: NAMU, 2017.
Hodnoticí metody a kritéria
Předmět je zakončen zkouškou, jejíž součástí je prezentace výukových konceptů s využitím oborových metod a technik F/AV.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje