Specializace - Metody filmové výchovy 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
300SMFV1 | zápočet | 1 | 25 hodiny PŘEDNÁŠEK za celý semestr (45 minut), 6 až 11 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Tereza CZESANY DVOŘÁKOVÁ, Jiří FOREJT, Alice RŮŽIČKOVÁ
Katedra
Předmět zajišťuje Předměty a studijní plány zajišťované fakultou
Obsah
Předmět Specializace: metody filmové výchovy exkurzivní formou studenty uvádí do konkrétních témat spojených s oborem filmové a audiovizuální výchovy. Důraz bude kladen na témata, která nejsou obsahem dalších předmětů studijního programu. Součástí předmětu bude představení příkladů dobré praxe, a to formou syntetického a kontextualizovaného vhledu do tématu a posléze představení jedné detailnější case study. Studentky a studenti budou vedeni k tomu, aby své oborové znalosti z praxe filmové tvorby, byli schopni v rámci pedagogické práce přizpůsobit kontextu formálního vzdělávání. Výuka bude probíhat jako kombinace přednášky, seminárních diskuzí a praktických úkolů a simulací.
Semináře budou realizovány formou tandemové výuky tak, aby součástí každé lekce byl lektor s pedagogickým vzděláním a praxí a specialista na oblast oborové didaktiky filmové a audiovizuální výchovy.
Výsledky učení
Prohloubit a rozšířit znalosti studentů v oblasti filmové a audiovizuální výchovy v České republice a v zahraničí. Prohloubit orientaci studentů v různých metodách pedagogické práce o filmu s různými cílovými skupinami žáků a studentů (školní a neškolní kolektivy, různé věkové skupiny, prostor třídy i mimo ni, příležitostné aktivity, spolupráce s kulturními a dalšími subjekty, projektová výuka aj.). Studující jsou schopni koordinovat tvůrčí práci s malými a středně velkými školními kolektivy přes vývoj, produkci až po postprodukci. Jsou schopni čerpat z filmových dějin pro teoretickou ilustraci a reflexi praktických principů filmové tvorby.
Studující:
• orientují se v současných oborových trendech s důrazem na využití digitálních technologií ve výuce
• aktivně vytvářejí projekty kombinující oblast formálního a neformálního vzdělávání
• zpracovávají audiovizuální ukázky v odpovídající kvalitě a délce, a tím významným způsobem obohacují portfolio výukových pomůcek
• didakticky strukturují, plánují, realizují, a hodnotí proces tvorby audiovizuálního díla
• jsou schopni smysluplným způsobem zapojovat do tvůrčího procesu celý kolektiv třídy tak, aby mohl každý na tvůrčím procesu podílet podle svých dispozic a možností.
• přizpůsobují jednotlivé fáze procesu tvorby audiovizuálního díla (vývoj - příprava - produkce - postprodukce - distribuce) realitě školního prostředí a prostorovým i časovým nárokům
• jsou schopni rozvrhovat a plánovat domácí zadání pro žáky, a následně je vyhodnocovat různými formami hodnocení s důrazem na otevřené formy reflexe
Předpoklady a další požadavky
-
Literatura
Pavel Bednařík. Cesty k filmové gramotnosti Strategie a přístupy k filmové výchově napříč evropskými zeměmi. 2022 [cit. xx. xx. 202x]. AsFAV, 2022.
Andrew Burn – Mark Reid. Screening Literacy: Reflecting on Models of Film Education in Europe. Universitetsforlaget, Nordic Journal of Digital Literacy. 2012, roč. 7, č. 4, s. 314–324
Tereza Cz Dvořáková. Jak vznikl film. Praha: Argo, 2017.
Tereza Cz Dvořáková – Ondřej Beránek. Jak se dělá film. Praha: Argo, 2019.
Tereza Cz Dvořáková – Lucie Záhorová – René Melkus. Co byla a je televize. Argo, 2020.
Film Education: A User's Guide [online]. 2022 [cit. 25. 1. 2023]. BFI-DFI-Cinémathèque Française-Vision Kino. (Vybrané kapitoly). Dostupné z: https://filmeducationframework.eu/.
Barbora Holubová. Didaktika Filmové a audiovizuální výchovy. Praha: PedF UK, 2021.
Alena Jechová. Vliv animovaného filmu na estetický a tvůrčí rozvoj dětí (věk 8-12 let) a možnosti estetického vyjádření dětí pomocí animace. Praha: PedF UK, 2012.
Kurzy filmové výchovy [online]. 2021-22 [cit. 25. 1. 2023]. AsFAV. (Vybrané kapitoly). Dostupné z: https://www.filmvychova.cz/kurzy/.
Jak na filmovou výchovu a proč ji potřebujeme. [online]. 2022 [cit. 25. 1. 2023]. AsFAV 2022. Dostupné z: https://www.filmvychova.cz/manual-pro-rozvoj-oboru-filmove-audiovizualni-vychovy/.
filmvychova.cz [online]. 2022 [cit. 29. 12. 2022]. Dostupné z: https://www.filmvychova.cz/.
Vybrané metodické materiály (CinEd, Juniorfest, Aerofilms, DAF Academy, Kinofenster.de, IntoFilm.org aj.)
Vybrané webové stránky, katalogy a podklady k industry programu filmových festivalů (Zlínfest, Juniorfest, Pražský filmový kufr, České vize, Malé oči, Young FF, A-Filmteensfest, LFŠ aj.).
Vybrané webové stránky organizací realizujících filmovou výchovu (CinEd, Free Cinema, Aeroškola, Impuls, JSNŠ aj.)
Vybrané webové stránky distribuční aktivit pro děti a mládež (DAFilms Junior, TV Minor, ivysílání ČT aj.)
Hodnoticí metody a kritéria
Vypracování závěrečné textové práce, 70% účast na seminářích.
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
13.09.2024 | 13:00–17:00 | Tereza CZESANY DVOŘÁKOVÁ | Učebna 2 (FAMU) Lažanský palác |
přednášková par. 1 | ||
28.09.2024 | 14:00–18:00 | Tereza CZESANY DVOŘÁKOVÁ | Učebna 2 (FAMU) Lažanský palác |
přednášková par. 1 | ||
11.10.2024 | 13:00–17:00 | Tereza CZESANY DVOŘÁKOVÁ | Učebna 2 (FAMU) Lažanský palác |
přednášková par. 1 | ||
22.11.2024 | 13:00–17:00 | Alice RŮŽIČKOVÁ | Učebna 2 (FAMU) Lažanský palác |
přednášková par. 1 | ||
11.01.2025 | 10:00–13:00 | Jiří FOREJT | Učebna 2 (FAMU) Lažanský palác |
Audiovizuální hry | přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven